’Spoedeisend? Rij zelf naar ziekenhuis’

Auteur Topic: ’Spoedeisend? Rij zelf naar ziekenhuis’  (gelezen 6372 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 30 mei 2007, 00:13:31
Hoeveel ambu's zijn er op Flakkee?


http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article1403425.ece

’Spoedeisend? Rij zelf naar ziekenhuis’

Door MARLIES VAN LEEUWEN

OOSTFLAKKEE - Huisartsen adviseren soms mensen die spoedeisende hulp nodig hebben om op eigen gelegenheid naar het ziekenhuis te gaan in plaats van te wachten op een ambulance.

Dat zegt burgemeester Ton van Pelt van Oostflakkee, die bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg aandringt op extra ambulances.

De ziekenwagen laat in sommige buitengebieden in de Rijnmond vaak zo lang op zich wachten, dat huisartsen het niet aandurven om de komst van het ambulancepersoneel af te wachten. ,,Dat adviseert de huisarts met de beste bedoelingen, maar dat kan natuurlijk echt niet,’’ vindt Van Pelt. Dat vindt de huisarts ook, die dit verhaal aan de burgemeester vertelde. ,,Juist daarom wil hij anoniem blijven. Hij weet dat dit niet de juiste gang van zaken is.’’

De problemen rond de aanrijtijden van ambulances zijn al langer bekend. In sommige gemeenten komt meer dan de helft van de ziekenwagens niet binnen een kwartier ter plaatse. Van Pelt: ,,Ik hoor dat steeds vaker mensen naar de huisarts bellen met bijvoorbeeld een kind met ademhalingsproblemen. De huisarts vindt dat het kind meteen naar het ziekenhuis moet. Het lijkt adequaat om mensen dan te adviseren om zélf naar het ziekenhuis te gaan, maar dat is het niet. Een ambulance is ingericht om zieken of gewonden te vervoeren.’’

Onlangs bracht de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) een bezoek aan het Rijnmondgebied. Volgens Van Pelt constateerde zij dat het aantal ambulances in de regio onvoldoende is. Twee meer zou beter zijn, maar de IGZ wil daar nog geen uitspraken over doen totdat de ambulancezorg in regio geevalueerd is. Dat gebeurt op z’n vroegst eind dit jaar. Van Pelt: ,,Tot die tijd zijn mensen in deze gebieden overgeleverd aan dit systeem.’’




Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2007, 00:31:23
nou eigelijk is het toch beter om op de ambu te blijven wachten?? ik heb gehoord dat in sommige regio's brandweer,huisarts, rodekruis, of ehbo, rijden in afwachting van de ambulance, en dat de ambulance later alsnog tp komt om het so over te nemen. is dit niet een optie?? totdat de extra ambu's zijn aangeschaft, want dat aanschaffen kost ook de nodige tijd. want eerst moet er geld komen, auto's moeten worden uitgezocht, alle bobo's moeten instemmen, en tekenen, en de autos moeten geleverd worden etc. etc. hoelang zou dat allemaal duren???

want als je lang moet wachten en je rijdt naar de seh dan kom je binnen, en zal men na triage de nodige hulp bieden, en dit is ook een tijdswinst, alleen als het so buiten bewustzijn raakt of circulatie is er niet meer heb je wel weer een extra probleem erbij en sta je daar voor de ingang van de seh. en als meerdere partijen zeggen dat de aanrijtijden onverantwoord lang zijn dan lijkt mij de optie met een 'first responder' van brw, hap, rk, of ehbo, de meest voor de hand liggende tijdelijke optie totdat de nieuwe auto's aangekocht zijn.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2007, 00:45:32
nou eigelijk is het toch beter om op de ambu te blijven wachten?? ik heb gehoord dat in sommige regio's brandweer,huisarts, rodekruis, of ehbo, rijden in afwachting van de ambulance, en dat de ambulance later alsnog tp komt om het so over te nemen. is dit niet een optie?? totdat de extra ambu's zijn aangeschaft, want dat aanschaffen kost ook de nodige tijd. want eerst moet er geld komen, auto's moeten worden uitgezocht, alle bobo's moeten instemmen, en tekenen, en de autos moeten geleverd worden etc. etc. hoelang zou dat allemaal duren???

want als je lang moet wachten en je rijdt naar de seh dan kom je binnen, en zal men na triage de nodige hulp bieden, en dit is ook een tijdswinst, alleen als het so buiten bewustzijn raakt of circulatie is er niet meer heb je wel weer een extra probleem erbij en sta je daar voor de ingang van de seh. en als meerdere partijen zeggen dat de aanrijtijden onverantwoord lang zijn dan lijkt mij de optie met een 'first responder' van brw, hap, rk, of ehbo, de meest voor de hand liggende tijdelijke optie totdat de nieuwe auto's aangekocht zijn.

Zucht... probleem ligt niet bij de auto's die al of niet te weinig aanwezig zijn maar bij tekort aan voldoende deskundig personeel, lees ambulanceverpleegkundigen en ambulancechauffeurs- die betaald moeten worden om de ambulancezorg uit te voeren in een bepaalde regio. Aantrekkingskracht van ziekenhuizen (langere uitloop van salarisschaal, en verantwoordelijkheden en juridische problemen bij klachten over ambulancezorg zijn nu niet bepaald ideale factoren om nieuwe ambuplegen aan te trekken in de ambulancezorg, dan is een baan in het ziekenhuis veiliger en aantrekkelijker. Geld en politiek zijn dus de problemen en de oplossing.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2007, 01:16:24
::) hmm oke,


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2007, 19:32:29
Bron: Polictics.be

Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2007, 19:54:24
het probleem van de aanrijtijden van ambulances loopt inmiddels al jaren en is een klucht aan het worden.elk jaar duikt het op in de media met veel tamtam worden er weer onderzoeken aangekondigd en is de uitkomst grotendeels hetzelfde onveranderd of wat nog veel onbegrijpelijker is word er nog een standplaats opgeheven waardoor het probleem weer uitgebreider word.


harold

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2007, 22:40:56
Zucht... probleem ligt niet bij de auto's die al of niet te weinig aanwezig zijn maar bij tekort aan voldoende deskundig personeel, lees ambulanceverpleegkundigen en ambulancechauffeurs- die betaald moeten worden om de ambulancezorg uit te voeren in een bepaalde regio. Aantrekkingskracht van ziekenhuizen (langere uitloop van salarisschaal, en verantwoordelijkheden en juridische problemen bij klachten over ambulancezorg zijn nu niet bepaald ideale factoren om nieuwe ambuplegen aan te trekken in de ambulancezorg, dan is een baan in het ziekenhuis veiliger en aantrekkelijker. Geld en politiek zijn dus de problemen en de oplossing.

Zijn er problemen dan om nieuwe ambulanceverpleegkundigen aan te trekken? Ik hoor steeds dat er zoveel aanbod is van open sollicitaties, dat vacatures dikwijls niet hoeven te worden uitgezet.
Ik heb de indruk dat de schaarste in sommige regio's te maken heeft met het beperkt aantal gespecialiseerde verpleegkundigen aldaar. En is het niet zo dat er wel plek is voor nieuwe ambulanceverpleegkundigen, maar dat het budget er niet is om die mensen aan te nemen?


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2007, 00:28:19
Zijn er problemen dan om nieuwe ambulanceverpleegkundigen aan te trekken? Ik hoor steeds dat er zoveel aanbod is van open sollicitaties, dat vacatures dikwijls niet hoeven te worden uitgezet.
Ik heb de indruk dat de schaarste in sommige regio's te maken heeft met het beperkt aantal gespecialiseerde verpleegkundigen aldaar. En is het niet zo dat er wel plek is voor nieuwe ambulanceverpleegkundigen, maar dat het budget er niet is om die mensen aan te nemen?


Budget/financiering kan idd in sommige regios een probleem zijn. Maar ziekenhuizen hebben vaak wat betere secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden te bieden(mogelijkheden) zoals PC prive/fietsplan, kinderopvang etc. Dat heeft best wat invloed op het besluit van een gespecialiseerde vpk  als je beloning en verantwoordelijkheid etc tegenover elkaar zet.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2007, 10:23:35
Met een paar ambu's erbij red je het ook niet. De druk op de meldkamers wordt ook steeds groter om op "schaarste" momenten interregionale overplaatsingen te moeten gaan doen. Zo zijn er regio's die geen B-ritten meer doen in het weekend, omdat ze dan de paraatheid anders niet kunnen waarborgen. Maar een overplaatsing van een IBS-er, ook 's nachts, moet gewoon uitgevoerd worden. Ook al ondermijn je je paraatheid.

Ander puntje is de langere rit-tijden. Vroeger had elke stad wel een goed ziekenhuis. Nu, door de "verbeteringen", krijgt een POB-tje de kans om direct naar een PTCA-centrum gebracht te worden en daar direct geholpen te worden. Hierdoor ben je die ambu dus in plaats van een half uur, anderhalf uur kwijt in je paraatheid. En dan krijgt ie ook nog een retourritje. Dat is niet zo'n probleem, als dat maar wederzijds is met de andere regio. En dat gebeurt niet.

Of wat dacht je van de diverse studies die gehouden worden. Dit allemaal ten goede van de patïenten, maar een AAA zal niet naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis gebracht worden, nee, naar het ziekenhuis dat op dat moment dienst heeft voor de AAA. Of een trauma slachtoffer zal ook meerdere ziekenhuizen voorbij gereden worden om maar in het juiste ziekenhuis terecht te komen. Allemaal verklaarbaar, maar mede hierdoor gaan de rittijden omhoog.

En daarbij, wordt Nederland steeds mondiger en worden steeds vaker ambulances opgeëist door melders. Door de media weet de melder precies wat ie moet zeggen om een ambulance te krijgen. Ze weten dat ze POB, uitstraling li arm en kaken, klam, zweterig en dyspnoe moeten zeggen. Want dat is een A1 urgentie, terwijl ze vervolgens de verbinding verbreken en het om HVS gaat.

RR (die meerdere kanten momenteel ziet van de medaille)
Elke hulpverlening start met communicatie.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2007, 16:55:37
In Haaglanden rijdt men al langere tijd met zogenaamde hulpambulances, die de zogenaamde B ritten vervoeren.

De opleiding van de bemanning is niet te vergelijken met die van de "grote broer", maar hierdoor blijven meer ambulances beschikbaar voor urgentere zaken.

Er zijn weliswaar een hoop categorieen patienten die men niet mag vervoeren, maar het lijkt mij wellicht een (redelijk) goedkope oplossing voor een hoop regio's.

Aan de andere kant, als het nou echt het ei van Columbus was, waarom is het dan nog niet breed ingevoerd...  ::)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur