’Spoedeisend? Rij zelf naar ziekenhuis’

Auteur Topic: ’Spoedeisend? Rij zelf naar ziekenhuis’  (gelezen 6373 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2007, 17:16:00
ook in de regio zuid oost brabant hebben ze dit ingevoerd met inderdaad lager gekwalificeerd personeel.op werkdagen rijden er 3 als hulpambulance aangegeven wagens het b vervoer waardoor de paraatheid beter is gewaarborgd.


Kanarie

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2007, 19:49:00
Wat voor opleiding heeft het personeel op die hulpambulances? Is dit puur een geldkwestie, omdat lager opgeleid personeel dan waarschijnlijk ook een lager salaris krijgt?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2007, 17:20:07
Hoi,

De hulpambulance is een vorm van vervoersdifferentatie. Dit hoeft niet per se een geldkwestie te zijn. Het wordt beschouwd als een van de aspecten in het loopbaan traject voor de ambulancezorg. Enerzijds omdat nieuwe collega's veel regiokennis zouden kunnen opdoen en leren omgaan met zieke mensen in een wat minder beladen situatie, anderzijds om de wat "oudere" collega's perspectief te bieden als het spoedvervoer toch wat te veel wordt.

Vervoersdifferentatie zorgt er ook voor dat de regiodekking beter kan worden gegarandeerd, een ongecompliceerde buitenrit zou prima door z'n wagen gedaan kunnen worden.

Even een opmerking naar RR toe: Rescue, buitenregionale IBS vervoer is gewoon een kwestie van afspraken maken binnen de eigen regio. Bij ons is het zo dat nachtelijke IBS ritten altijd binnen de regio blijven, de RIAGG is verplicht een bed vrij te houden. Het kan dus wel! Neem dit op met je MMA, dit is landelijk een actuele onderwerp.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 28 juni 2007, 21:27:26
Ook bij ons heeft de B-ambu zijn intreden gedaan. Deze wordt inderdaad ook bemenst door mensen die geen A-ambulance meer willen bemensen. Er komt een uitbreiding naar meerdere B-voertuigen, maar dat duurt nog even. Maar daar los je het probleem van de "verre" buiten ritten niet mee op. Want een bewaakte overplaatsing, of iemand na EEG onderzoek na insulten mag al niet door hen overgeplaatst worden.

Afgelopen woensdag avond zie ik om 19.30 uur de ambu 19-101 door mijn regio rijden. Gestationeerd in Goes, maar nu wel een heel eind uit de regio. Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke rit geen invloed heeft op de paraatheid in Zeeland. Of een paar uur later moet ikzelf een ambulance voor een IC overplaatsing naar Rotterdam vrijmaken. Deze rit is een A1 urgentie en moet direct een ambulance regelen. Door vrijwilligheid van ploegen, gaan een ACH en AVP overwerken, zodat er geen parate nachtdienst die rit moet uitvoeren, maar "uitgewerkte" avonddiensten. Dit alles om de paraatheid maar te dekken.

Ik ben overigens zeker wel van mening dat de meldkamers veel intensiever moeten samenwerken om de wachttyden van besteld vervoer terug te dringen. Vele ambulances melden zich niet in, maar ook de meldkamers bellen elkaar niet op om te kyken of er al een ambulance jouw richting op komt, zodat de andere regio die rit kan uitvoeren. Het DAM-men kan vele malen beter.

RR (onderlinge communicatie is het belangrykste winstpunt)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #14 Gepost op: 28 juni 2007, 22:30:19
misschien wordt het eens tijd voor de meldkamers en diensten om de brancherichtlijn te volgen.......
Vreemde ambu in regio meld zich in, in de betreffende regio......centralist neemt daar notie van en geeft indien mogelijk een retour rit mee terug, is er geen retour rit dan schakelt de amu naar een daarvoor bestemde landelijke groep ( te weten: ALA-RAMP-3) en vervolgt zijn weg door de vreemde regio met citygis in de gaten te houden en dus inzetbaar voor spoedvervoer in vreemde regio en alle andere vreemde regio's waar hij door heen rijdt.

ps. IBS vervoer is primair een zorg van de politie, ik zeg niet dat medische begeleiding niet nodig is maar soms ook overbodig!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #15 Gepost op: 28 juni 2007, 22:54:35
Citaat
Door vrijwilligheid van ploegen, gaan een ACH en AVP overwerken, zodat er geen parate nachtdienst die rit moet uitvoeren, maar "uitgewerkte" avonddiensten. Dit alles om de paraatheid maar te dekken.

Dit is heel nobel maar ik zou het niet gedaan hebben. Ook bij mij staat de patient voorop, maar ik vind niet dat ik onnodig veel overuren moet draaien om de paraatheid te waarborgen. Dat is een zaak van de MKA en leiding RAV. Zolang je de paraatheid waarborgt met dit soort "lapmiddelen" dan zal er niets worden gedaan aan de oorzaak - namelijk een structureel te kort aan paraatheid.

Dit klinkt misschien nogal zakelijk maar ik zit al 10 jaar op de auto en ik zie alleen een achteruitgang. Some moet je duidelijk een signaal afgeven dat dingen toch echt anders moeten.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #16 Gepost op: 29 juni 2007, 16:57:31
schakelt de ambu naar een daarvoor bestemde landelijke groep ( te weten: ALA-RAMP-3) en vervolgt zijn weg door de vreemde regio met citygis in de gaten te houden en dus inzetbaar voor spoedvervoer in vreemde regio en alle andere vreemde regio's waar hij door heen rijdt.

Heel nobel. Maar vandaag, van 07.00 uur tot 15.00 uur, heeft er maar 1 ambu op de ALA-BRUG gezeten en dat was een ambu uit Twente. Geen idee waar die reed, maar ik kan in het Elite-scherm zien wie er op dat kanaal uitluisteren. Verder niemand. Je maakt mij niet wijs dat er niet meer ambu's leeg hebben gereden in andere dan eigen regio's.

ps. IBS vervoer is primair een zorg van de politie, ik zeg niet dat medische begeleiding niet nodig is maar soms ook overbodig!

Helaas, een gesedeerde IBS-er mag dus niet met de politie mee. Die discussie is reeds meerdere malen gevoerd, helaas moet daar de ambu voor opdraaien. Want hoe zie jij anders die medische begeleiding, ook zonder sedatie? De IBS-er in de politie-auto en de AVP ernaast en de ambu er achteraan? Of dacht je aan een piketregeling voor dit soort ritten.

Dit is heel nobel maar ik zou het niet gedaan hebben.

Er waren ook meerdere dienstruilingen voor nodig om de rit uit te geven. Gelukkig achteraf, want het reanimeert minder makkelijk met 1 ambu met LUCAS etc.

RR (elk voordeeel ook een nadeel)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #17 Gepost op: 29 juni 2007, 20:56:27
Heel nobel. Maar vandaag, van 07.00 uur tot 15.00 uur, heeft er maar 1 ambu op de ALA-BRUG gezeten en dat was een ambu uit Twente. Geen idee waar die reed, maar ik kan in het Elite-scherm zien wie er op dat kanaal uitluisteren. Verder niemand. Je maakt mij niet wijs dat er niet meer ambu's leeg hebben gereden in andere dan eigen regio's.

misschien zoals ik al zei tijd dat iedereen in nederland deze brancherichtlijn volgt, alleen wij ambulance hulpverleners denken nogal eens makkelijk......ach we melden niet in, lekker rustig terug rijden....een cultuur probleem dus....

Helaas, een gesedeerde IBS-er mag dus niet met de politie mee. Die discussie is reeds meerdere malen gevoerd, helaas moet daar de ambu voor opdraaien. Want hoe zie jij anders die medische begeleiding, ook zonder sedatie? De IBS-er in de politie-auto en de AVP ernaast en de ambu er achteraan? Of dacht je aan een piketregeling voor dit soort ritten.
je chargeert nogal ik zei dat medische begeleding misschien weleens nodig is maar ook vaak onnodig

Er waren ook meerdere dienstruilingen voor nodig om de rit uit te geven. Gelukkig achteraf, want het reanimeert minder makkelijk met 1 ambu met LUCAS etc.

RR (elk voordeeel ook een nadeel)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 1 juli 2007, 10:47:56
Paul,

we denken geheel hetzelfde over de materie. Dillemma is dat ik momenteel niet meer op een busje zit, maar ben gedetacheerd op de MBA. Vandaar dat ik me nu heel goed kan inleven op beide vlakken. En inderdaad is het hoog nodig om eens de koppen dezelfde kant op te zetten en beter te gaan DAM-men en meer contact op te nemen met buur-regio's. Niet alleen als MBA, maar ook op de weg.

En wat betreft de IBS-ers, RM-ers etc, tja, daar zal je niet echt onderuit komen, zeker niet bij een gesedeerde. Maar al die vrijwillige opnames zou al een verbetering zijn als die niet met de ambu moesten. Dan zou je een goed begin hebben.

RR (er zijn vele wegen naar een oplossing)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #19 Gepost op: 10 juli 2007, 13:32:51
Dat een huisarts niet de komst van een ambulance durft af te wachten en de (familie van de ) patiënt opzadelt met een “spoedrit”is onverantwoord. In principe kan een huisarts medische eerste hulp verlenen. Met wat extra training kan hij infusen inbrengen, beademen en wat niet meer. Als je ziet wat de familie voor een capriolen uithalen om een met spoed rijdende ambulance bij te houden (ondanks de opmerking vooraf dit niet te doen) vraag ik mij af hoe een rit met een in zeer slechte staat verkerende naaste zal gaan. Je zou haast zeggen dat de arts indirect artikel 5 WVW negeert.

Ik denk niet dat meer ambulances een optie is, want er zullen er altijd weer tekort zijn. DAMmen is een optie. Maar ook personeel en middelen efficiënter inzetten. First Responders/ Rapid Responders passen daar goed in. Het liefste RR, omdat deze breder inzetbaar zijn dan FR. Met wat extra opleiding is de RR in staat om patiënten zelfstandig te behandelen, waardoor ambulances vrij blijven voor het “echte” ambulancewerk.

Diezelfde RR kan de huisarts een helpende hand bieden als deze niet op de ambu durft te wachten…….

Zo blijft de hulp verantwoord en wordt de familie niet opgezadeld met tekortkoming in de vaardigheden van de arts en spreiding van ambulances.
VSAZ ambulancezorg