Ook bij ons heeft de B-ambu zijn intreden gedaan. Deze wordt inderdaad ook bemenst door mensen die geen A-ambulance meer willen bemensen. Er komt een uitbreiding naar meerdere B-voertuigen, maar dat duurt nog even. Maar daar los je het probleem van de "verre" buiten ritten niet mee op. Want een bewaakte overplaatsing, of iemand na EEG onderzoek na insulten mag al niet door hen overgeplaatst worden.
Afgelopen woensdag avond zie ik om 19.30 uur de ambu 19-101 door mijn regio rijden. Gestationeerd in Goes, maar nu wel een heel eind uit de regio. Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke rit geen invloed heeft op de paraatheid in Zeeland. Of een paar uur later moet ikzelf een ambulance voor een IC overplaatsing naar Rotterdam vrijmaken. Deze rit is een A1 urgentie en moet direct een ambulance regelen. Door vrijwilligheid van ploegen, gaan een ACH en AVP overwerken, zodat er geen parate nachtdienst die rit moet uitvoeren, maar "uitgewerkte" avonddiensten. Dit alles om de paraatheid maar te dekken.
Ik ben overigens zeker wel van mening dat de meldkamers veel intensiever moeten samenwerken om de wachttyden van besteld vervoer terug te dringen. Vele ambulances melden zich niet in, maar ook de meldkamers bellen elkaar niet op om te kyken of er al een ambulance jouw richting op komt, zodat de andere regio die rit kan uitvoeren. Het DAM-men kan vele malen beter.
RR (onderlinge communicatie is het belangrykste winstpunt)