Fire-crackers

Auteur Topic: Fire-crackers  (gelezen 1773 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rolanddeg

• Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Gepost op: 1 juni 2007, 02:28:19
Ik was net wat rond aan het bladeren op een licht en geluids techniek beroepsforum, toen kwam ik het volgende filmpje tegen:

Mooie 'firecrackers', voor preventisten ongeveer een nachtmerrie, vermoed ik ;) Bijkomend verhaal is dat deze dingen gebruikt mogen worden zónder een pyrotechniek certificaat. Oftewel, iedere leek kan dit zomaar inhuren en aansluiten op z'n lichttafel. Leuk detail: de vlammen kunnen oplopen tot 4 meter hoogte...

Nu m'n vraag: is het echt waar dat deze dingen ook door niet-pyrotechnici gebruikt mogen worden? Dergelijke machines in deze vorm zijn opkomend in Europa en worden ook steeds betaalbaarder. Mijn angst is dan ook dat er onproffesioneel mee omgegaan gaat worden... Het gevolg kunnen jullie zelf wel raden.

Ik hoop dat iemand antwoord weet, mij lijken het in ieder geval bloedlinke dingen :|

Groeten, Roland

112mark

• Belangstellende
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2007, 07:16:02
volgens mij stond z'n soort machine ook binnen bij IVIC.

ik denk wel dat deze dingen gewoon door een leek mogen worden gekocht en bedient. het is maar gewoon wat gevaarlijker is.

een leek die met dit apparaat een brandje wil simuleren

of een leek die naar de winkel gaat om een fles benzine te halen en daarmee de brand gaat (simuleren)/aansteken.

dit laatste zal wel tot meer zotzooi leiden dan met dat apparaat. natuurlijk ben ik het wel eens met dat het gevaarlijk kan zijn als je er niet goed mee om gaat. maar ja dat is met alles wel. bij realistisch oefen bij de brandweer gaat het zelfs vaak fout dat er iets groots affikt terwijl dat niet de bedoeling was en je er toch vanuit zou gaan dat de brandweer wel weet wat ze kunnen verwachten.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2007, 09:03:45
Waar ongecontroleerd vuurwerk tot kan leiden is te zien bij de Station fire op Rhode Island..... http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2005-16,GGLD:nl&q=Station+fire+rhode+island

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2007, 14:33:30
Ik was net wat rond aan het bladeren op een licht en geluids techniek beroepsforum, toen kwam ik het volgende filmpje tegen:

Mooie 'firecrackers', voor preventisten ongeveer een nachtmerrie, vermoed ik ;) Bijkomend verhaal is dat deze dingen gebruikt mogen worden zónder een pyrotechniek certificaat. Oftewel, iedere leek kan dit zomaar inhuren en aansluiten op z'n lichttafel. Leuk detail: de vlammen kunnen oplopen tot 4 meter hoogte...

Nu m'n vraag: is het echt waar dat deze dingen ook door niet-pyrotechnici gebruikt mogen worden? Dergelijke machines in deze vorm zijn opkomend in Europa en worden ook steeds betaalbaarder. Mijn angst is dan ook dat er onproffesioneel mee omgegaan gaat worden... Het gevolg kunnen jullie zelf wel raden.

Ik hoop dat iemand antwoord weet, mij lijken het in ieder geval bloedlinke dingen :|

Groeten, Roland
Die aparaten op zich zijn niet bloedlink,het gaat alleen om het figuur wat dat aparaat bedient ;D

Je ziet deze dingen nogal eens op die Ghotic-concerten,ter verfraaing van de podium-acts.Met als gevolg dat mijn baas nogal eens aan ons vraagt of we brandwachtdiensten willen draaien bij die concerten 8)

Het gebruik van die dingen is wel toegestaan,mits er dus preventieve voorzieningen geregeld zijn,zoals brandwachten en blusmiddelen bij de hand.Zo heb ik al een avond in de Heineke Music Hall gestaan,waarbij "Whiting Temptation" zo,n aparaat gebruikte,en ook nog wat knaleffecten 8)