[Rode Kolom] Kleine casus: Rook waargenomen...

Auteur Topic: [Rode Kolom] Kleine casus: Rook waargenomen...  (gelezen 19937 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandweer-ZH18-402

• Senior gebruiker
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Gepost op: 1 juni 2007, 13:48:24
Beste forumgenoten,

Hierbij mijn eerste casus. 't heeft even geduurd, daarvoor mijn excuses ;)
Tips en aanvullingen zijn altijd welkom via een pm. Ik zal proberen zoveel mogelijk updates erin te zetten...

================

Het is een mooie zaterdag met weinig bewolking, een graadje of 24.

Om 12:03 uur komt er bij de GMC Zuid-Holland Zuid de melding binnen van dat er rookontwikkeling wordt gesignaleerd/waargenomen vanaf het IJsvogelplein te Zwijndrecht. De melder zit vanaf zijn balkon (van een flat, schuin tegenover de Develweg/Lindtsedijk) te genieten van het weer. Plots ziet hij rook opstijgen. In de richting van de Zwijndrechtse brug. Hij meldt er ook bij dat hij mogelijk een klap heeft gehoord, maar dit kan hij niet bevestigen omdat hij zijn (hardcore) muziek hard aan heeft staan…

Aan jullie; wat te doen?   ... succes ;)

Update:14:44 uur 01-06-07

Weer of geen weer... altijd brandweer

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2007, 14:02:12
Ik zou eerst de beller nog eens om het adres vragen, de forumstraat in Zwijndrecht ken ik niet, misschien een grap ?
Mocht het een voor de casus verzonnen straatnaam zijn, wat voor de hand licht, dan is dat wel jammer, kan ik (en iemand anders) ook niet opzoeken of het een woonwijk is waar ik dus veel meer telefoontjes kan verwachten, of een afgelegen industrieterein oid op een verlaten zondag ??

Wanneer het een bewoond gebied mocht zijn, dan wacht ik het volgende telefoontje nog even af, dat staat dan ongetwijfeld al in de wacht of is al in gesprek met een collega contralist. Mocht het een verlaten en afgelegen gebied zijn dan een TAS en OVD die kantop, ovd alleen wanneer die veel sneller tp is als de tas.

In het laatste geval roep ik ook even over de muur naar de colega van de politie, mochten die interesse hebben dan kunnen ze ook gaan kijken.

Stond er voor die dag wellicht een terugkeer van een spaceshuttle gepland :-)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

sajo

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 1 juni 2007, 14:26:42
Aangezien ik wel een beetje bekend ben in Zwijndrecht,
 weet ik dat er rond de Lindsedijk wat flats staan dus misschien is dat een optie.

Aan de andere kant van die dijk liggen een aantal (2) Chemische Handels ondernemingen.
en verder een Groot Scheepswerf complex  en  wat andere industrieele bedrijven.

Eerste vraag zou denk ik zijn: Welke kleur rook ziet u ?en stijgt dit langzaam omhoog of juist zeer snel

2: op welke verdieping woont melder?

3: Aan melder---Trek een denkbeeldige lijn Is het richting Dordrecht, Rotterdam, Ridderkerk of Brabant?

3: vanaf de door melder genoemde straat hoe ver wordt afstand tot rookwaarneming geschat. bv 100 meter 500 meter 1kilometer of verder.

Nou wie vult verder aan?

Brandweer-ZH18-402

• Senior gebruiker
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #3 Gepost op: 1 juni 2007, 14:42:32
Even een kleine update:
Ik heb zojuist de straatnaam veranderd in een bestaande naam ;)
En voor de mensen die hier niet zo bekend zijn 2 plattegrondjes..

Weer of geen weer... altijd brandweer

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 1 juni 2007, 14:48:47
Ok, d'r gaan vast meer telefoontjes komen met duidelijkere informatie, ik ga geen verdere tijd aan deze melder besteden en neem de volgende ....
verder dus een OVD op pad en een TAS bemanning oproepen voor brandgerucht
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

sajo

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 1 juni 2007, 14:59:57
Gezien het dus richting de brug is zou het kunnen wijzen op de richting van Chemproa (het bedrijf heet tegenwoordig Brentagg maar goed de meeste mensen in die regio kennen het als voor geschreven).
Al staat er in die richting  langs de dijk ook een kleine benzine pomp (onbemand).
De eerste zal het niet zijn want die staat recht tegenover de Flat (Tango)

Mijn idee zou zijn om alvast een DMV politie die kant op te laten gaan, aangezien de locatie nog niet achterhaald is.(aan beide zijde Rivier)
met voorkennis naar OvD Brandweer Zwijndrecht/ Dordrecht.(aangezien Dord aan de overkant licht)
Gezien het een GMK betreft komt de melding centraal binnen.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #6 Gepost op: 1 juni 2007, 16:39:48
Eerst nog maar eens uitvragen?

Duidelijkheid krijgen over de richting en over wat voor rook hebben we het? Witte rook, zwarte rook, blauwe rook, dunne pluim, vette pluim, paddestoel?

Voor de rest verdere meldingen afwachten.
Politie/OvD/ of wat dan ook die kant opsturen heeft mijninziens nog geen enkele zin, wel geef ik melding voor korps Zwijdrecht prio 2 brandgerucht dienst doende ploeg opkomen naar kazerne. Heb ik die tenminste alvast tussen de wielen.

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 1 juni 2007, 18:05:14
mag ik ook meedoen Gerben ?  ;D ;D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Kees ZHZ

• Senior gebruiker
  • Ambulancezorgbegeleider
    • Enkele foto's op mijn site
Reactie #8 Gepost op: 1 juni 2007, 18:55:12
mag ik ook meedoen Gerben ?  ;D ;D

tuurlijk hanzzzz ;D
Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.

Menneke86

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 1 juni 2007, 18:57:51
Ik zou in ieder geval 1 x TS de weg op sturen en even contact op nemen met de politie of die wat in de buurt hebben, zoniet die kant op sturen.

Verder contact op nemen met de melder voor meer informatie, zoals de geschatte afstand tot de rook, kleur en hoeveelheid van de rook en of deze toegenomen is. Als er iets goed mis is, zullen er zeker snel meerdere meldingen volgen.