[Rode Kolom] Kleine casus: Rook waargenomen...

Auteur Topic: [Rode Kolom] Kleine casus: Rook waargenomen...  (gelezen 19956 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandweer-ZH18-402

• Senior gebruiker
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #20 Gepost op: 3 juni 2007, 15:25:09
Update:

Tegelijkertijd met de 2de melding, krijgt de collega centralist een telefoontje binnen van een autobrand op Develweg hoek Lindtsedijk in Zwijndrecht. Tevens meld ook een surveillanceauto van de politie dat zij in de verte een auto zien branden op de Lindtsedijk/ Develweg.

Wat info over de brw eenheden mbt aankomsttijden:

1e TS: 6 minuten na alarmering.
2e TS: 6 minuten na alarmering.
AL     : 7 minuten na alarmering.
OvD   : 8/9 minuten na alarmering
HV2  : 9 minuten na alarmering.
Weer of geen weer... altijd brandweer

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #21 Gepost op: 3 juni 2007, 15:46:00
een vraagje uit nieuwsgierigheid. maar de OVD voertuig is toch een personenauto met een OVD erin??? maar wat is de meerwaarde vd OVD om deze man/vrouw 4 min eerder tp te laten komen hij/zij kan alleen toch niet zoveel doen, en zal toch ook op de TAS moeten wachten??

Locatie doorgeven, inschatten wat er brand, hoeveel extra mankracht/voertuigen er nodig zijn, eerste hulp verlenen, nog meer ideeen?
(ik vind de eerste alleen al voldoende meerwaarde, maar goed...)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

112mark

• Belangstellende
  • Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 3 juni 2007, 16:00:17
ik zou nu de 2e TAS naar deze autobrand sturen (prio 1)
en de 1e TAS toch nog steets onder prio 1 voor buitenbrand / brandgerucht.

Menneke86

• Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 3 juni 2007, 16:10:31
Ik laat mijn 1e Tas doorrijden op het brandgerucht en stuur ook een 2de erachteraan voor de autobrand.

Off Topic:

Principe van een OVD vooruit sturen kunnen we in deze regio ook niet. Hier wordt zelfs als het nodig is enkele minuten gewacht voordat de OVD daadwerkelijk gaat rijden. Lijkt me geen prettige ervaring om als OVD bijvoorbeeld bij een binnenbrand aan te komen, waar het dan pas blijkt dat er personen binnen zijn.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #24 Gepost op: 3 juni 2007, 18:08:38
In mijn ogen gaat nu dus de TAS onder prio 1 naar de autobrand. Ik wil echter ook even dat de politie naar het huisadres van de meldster gaat om te zien of alles daar in orde is. De Ambu laat ik ook doorrijden, deze stuur ik naar de autobrand.

Tot nu toe slechts 1 concrete melding van een autobrand. Daar zou een TAS volstaan. De AL gaat ook richting brandadres, maar dan wel onder prio 3.

brw arie

• Senior gebruiker
  • one misson one goal
Reactie #25 Gepost op: 3 juni 2007, 19:58:58
de eerste tas sturen naar de autobrand, en de ovd of politie welke in de buurt is naar het brandgerucht sturen samen met een tas onder prio 1.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt

Danny77

• Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 3 juni 2007, 20:41:09
Wat de OVD betreft: Hier (Zeeland) wordt de OVD  (Beroeps) ook ingezet naar meldingen als brandgerucht, wateroverlast etc. , dus de "vage"meldingen om zo niet onnodige vrijwilligers op te roepen

BRW4120

• Forum gebruiker
  • Beheerder Meldkamer
Reactie #27 Gepost op: 4 juni 2007, 01:06:20
Op de eerste melding zou ik een TAS sturen onder vermelding "brandgerucht". Tevens een auto van de politie mee.

Bij de 2e en derde melding, hebben het net als de eerste melding allemaal over hetzelfde adres. Dus krijg ik het idee dat het hetzelfde incident betreft.

Ambulance is nog niet gealarmeerd omdat er nog geen uitsluitsel is over evt. gewonden. Zodra politie tp is kan deze dat inschatten.

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #28 Gepost op: 5 juni 2007, 11:15:33
Wat de OVD betreft: Hier (Zeeland) wordt de OVD  (Beroeps) ook ingezet naar meldingen als brandgerucht, wateroverlast etc. , dus de "vage"meldingen om zo niet onnodige vrijwilligers op te roepen

Wordt deze echt ingezet of alleen maar 'ter info' gealarmeerd? Hier was het tot voor kort ook al bij elke meldling de OvD werd gealarmeerd, momenteel alleen nog bij de (zeg maar) serieuze meldingen als binnenbrand/ongeval beknelling etc.. voor een buitenbrand/autobrand hoeft de OvD volgens mij niet te komen.

korsakoff

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 5 juni 2007, 13:13:42
Over de casus:
Lastig om te onderscheiden of het gaat om slechts 1 of om 2 incidenten.
In ieder geval liggen beide incidenten zo dicht bij elkaar. Dit betekent ook dat vanaf de autobrand vast wel vastgesteld kan worden of er nog meer rookpluimen zijn. Omdat ik uit ervaring weet hoe hard een autobrand kan roken, neem ik aan dat het gaat om 1 incident. Hiermee neem ik bewust het risico dat er een tweede brand is en dat in dat geval de brandweer pas later gaat arriveren. Ik geef dit mee aan de bevelvoerder. Deze kan dan zelf mee inschatten wat te doen als hij inderdaad een tweede rookpluim ziet.
Als ik als OvD een keus moet maken, zou ik opdracht geven aan de bevelvoerder om (als er een tweede brand is) deze te gaan verkennen, als de autobrand niet direct mensenlevens in gevaar brengt. Vrijwel alle autobranden die niet het gevolg zijn van een aanrijding, beperken zich tot de auto en eventuele omstaande auto's. Mensen kunnen gewoon uitstappen en op afstand gaan staan. En een auto die al zo rookt als deze, is total loss....

Nu over de OvD:
Deze kan per definitie geen operationele inzet in zijn eentje plegen. Als je verwacht dat meer gedaan moet worden dan de zaak in ogenschouw nemen en de burger gerust stellen, moet je een eenheid mee sturen. In mijn ogen moet je een OvD dus alleen maar bij vage vreemd luchtjes op pad sturen. Zodra men gaat refereren aan gas- of benzinelucht, hoort er allereerst een bluseenheid op pad gestuurd te worden. Zelfde geldt voor OMS-meldingen, als je deze niet serieus neemt, moet je helemaal niet gaan rijden en je OMS bij het grofvuil kwakken.
Een OvD alarmeren om zo de vrijwilligers te sparen vind ik 'een beetje vreemd'. Je zal maar aan komen bij een vader buiten terwijl zijn kinderen nog binnen zitten en jij zegt: Ik kwam even kijken en het is niet goed dus ik bel maar eens wat versterking bij elkaar.....