(...)
Over de reddingstation aan de IJssel hoop ik binnenkort wat meer te berichten.. We melden trouwens nu alleen incidenten naar kustwacht waar we assistentie voor nodig hebben, Verder zijn we vollop aan het trainen.. De trainingsmissies worden alleen aan de kustwacht gemeld, als er een verwachting als we met vuurwerk gaan spelen.
Mmmm, wij melden juist alles aan de kustwacht. Om te voorkomen dat iemand anders uitvaart voor iets dat wij al aan het oplossen zijn. Als ze dan toch nog voor niets uitvaren is het hun probleem.
Henk
Als we langs een surfer varen die niet aan de overkant kan komen, of een bootje, dat 5 meter van de sluis met motorpecht ligt. Helpen we die even zonder daar verder melding van te maken.. Of als een roeibootje lek is, en het is kleine moeite om ze ff te helpen en kost geen tijd en geen extra resources en het gaat niet of nauwelijks ten koste van onze inzetbaarheid bij grotere incidenten, is het niet zinvol om de kustwacht daar mee lastig te vallen. Dat is gewoon passantenhulpverlening. Elke ander soortige incident word natuurlijk gewoon gemeld.
De Schipper c.q. Incidentmanager maakt daarin een eigen afweging..
Melden om Melden of Melden om zogenaamd in de picture te blijven vinden we wat onzin.. En voor dit soort klusjes "uitrukberichten te maken" vinden we te veel ophef..
Aan de andere kant kost zo'n klusje wel veel tijd, gaat ten koste van onze inzetbaarheid, melden we natuurlijk wel..
Je meldt niet om jezelf te promoten, maar om te voorkomen dat de surfer die niet aan de kant kan komen door een passerende automobilist die 112 belt een alarmering wordt die straks langs verschillende kanalen gaat lopen. Het coördineren van de kustwacht gaat alleen als alle incidenten gemeld worden. Tot aan een stuk plastic op de dijk kan nog reden voor een alarmering zijn, te voorkomen door het even op te ruimen. Een van de door de overheid opgelegde doelstellingen aan de kustwacht, het doelmatig inzetten van mens en middelen, kan alleen behaald worden als zij ook op de hoogte gesteld wordt van de bewegingen en de verdichtingen van de eenheden. Natuurlijk moet je jezelf dan niet zien als passant...
Het wordt al minder als je je -zoals hier gisteren weer gebeurde- pas meldt als je ter plaatse bent na uitgevaren te zijn voor een motorstoring. Ook dan kan al een parallelle melding zijn gaan lopen en vaart er iemand mogelijk voor niets en dat is iets dat ten alle tijde voorkomen moet worden.
Henk
Zodra we volledige operationeel zijn, zullen we daarover aanvullende afspraken maken met de kustwacht.. echter in de voorbeelden die we noemden kwamen we als passant langs. Dus toevallig en niet gealarmeerd, en er was ook geen alarmering daarover..
Verder zou het aardig zijn, als de kustwacht alle reddingseenheden kan volgen door middel van tracking and tracing, is ze nog veel meer op de hoogte en weten ze tot op de meter nauwkeurig waar we zijn en wat onze status is..
Hoe weet je dat ergens geen alarmering over is? Omdat je hoopt dat anderen het wel melden als ze wat gaan doen? Kan jij het echt zien als iemand vanuit de auto 112 belt?
Ik vind dat je je uitstekend presenteert als reddingsboot, inclusief blauw zwaailicht. Met jezelf dan een passantenstatus aanmeten tot je volledig operatoneel doe je jezelf (en collega's) tekort.
Henk
Misschien begrijp je me verkeerd..
We komen genoeg toevallige incidentjes tegen, dat kan zijn tijdens een trainingsmissie, of een begeleiding van een evenement of op de terugweg van een incident, als toevallige passant. Door een handje toe te steken of een lijntje over te zetten is het incident eigenlijk al verholpen.
Voorbeeld : Bootje ligt vlak voor een stijger met motorpech. Door een lijntje over te zetten naar de steiger is het probleem al opgelost voor dat het een probleem is of wordt.. Als de kustwacht een alarm geeft en ons niet mee alarmeert, of niet via 16 een alarm relayeert, kunnen wij er niets aan doen dat het probleem in wording al is opgelost voor dat anderen komen.. Als wij weten weten dat er gealarmeerd is, zullen we de kustwacht echt wel informeren en wel vanaf het moment dat we er kennis van nemen. En anders komen de andere hulpdiensten voor niets.. Wat we niet weten, dat weten we niet.. Voor het zelfde geld had ook een andere passant even een lijntje over gezet..
Zodra het echt slepen wordt vragen we toch via de kustwacht assistentie van de KNRM of van een berger. echter hebben we het incident al wel gestabiliseerd.
Als we tijdens een evenement ook toevallig een ander bootje helpen, die met motorpech ligt, maken we daar ook geen melding van.. De Kustwacht weet dat we daar dan zijn..