http://www.destentor.nl/veluwenoord/article1049195.ece'Betrokken ongeval volgens dossier onschuldig'
door PETER LEUNISSEN
WAPENVELD - Peter K. en Carlo W. dragen geen enkele verantwoordelijkheid voor het ernstige verkeersongeval op 12 januari in Wapenveld, waarbij vier jonge mensen omkwamen. Dat stelt advocaat Kees Kok, na lezing van het politiedossier tot dusver over het ongeval.
Kok treedt op als woordvoerder en raadsman van de twee Heerdenaren. Peter K. en Carlo W. bestuurden de niet verongelukte auto's die bij het ongeval betrokken waren. Volgens Kok blijkt uit het politiedossier tot nu dat zijn cliënten niets te verwijten valt.
'Er staan tal van getuigenPolitie informeert inwoners over ongeval Wapenveld verklaringen in van mensen die hebben gezien hoe Peter en Carlo rustig uit Wapenveld zijn weggereden. Én verklaringen van mensen dat de auto van de latere slachtoffers wel heel hard is weggereden. In de auto's van mijn cliënten zaten in totaal zes mensen. Ook die hebben eensluidende verklaringen afgelegd, die mijn cliënten geheel vrijpleiten. Peter en Marco reden rustig, met een veilige afstand tussen hun twee auto's. Toen is het achterste voertuig door de auto van de slachtoffers ingehaald. Daarna is die auto geslipt met alle dramatische gevolgen van dien.'
De advocaat komt met deze bevindingen uit het politiedosssier, omdat justitie de twee Heerdenaren nog steeds als verdachten ziet. Volgens het openbaar ministerie gelden de twee nog als zodanig gezien de feiten en omstandigheden rond het ongeval, de ernst ervan en het nog onduidelijk zijn van de toedracht. Volgens Kok slaat dat nergens op.
'Er was dan misschien sprake van wat ruzie tussen mijn clënten en de slachtoffers, maar dat wil niet zeggen dat zij door wat voor handelen dan ook het ongeluk zouden hebben veroorzaakt. Er is geen enkel bewijs, geen enkele aanwijzing voor. Maar wel verklaringen die wijzen op de onschuld van Peter en Carlo.'
De advocaat stelt dat de twee worden gecriminaliseerd en schade ondervinden door de opstelling van justitie. 'Als dit achter de rug zullen we een inschatting moeten maken hoe groot de schade en bezien of we die willen verhalen.'