'Gordel af, donor erbij'

Auteur Topic: 'Gordel af, donor erbij'  (gelezen 6968 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

ACKevin

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 4 juni 2007, 22:14:03
ik vind het ook heel raar dat ze vind dat de mensen te oud worden, zodat de organen niet meer bruikbaar zijn, maar er zijn ook veel mensen die al oud zijn, en ook een orgaan nodig hebben, zodat zij ook weer langer kunnen leven..zo zit je in een circeltje... weet ze zelf wel waar ze over praat?

Crashtender

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 4 juni 2007, 22:45:24
Als dit werkelijk door dit politicus is gezegd dan heb ik daar heel erg mijn bedenkingen bij. In de eerste plaats is de uitspraak op zich erg bizar. In de tweede plaats schiet je met deze maatregel niets op als je meer organen wilt aanleveren. Een donororgaan is alleen bruikbaar als de patiënt in een ziekenhuis sterft, anders heb je niets meer aan de organen. Mensen die geen gordel dragen sterven vaak direct en komen dus dood aan in het ziekenhuis. Voor organen als de lever, nieren en dergelijke moet de patiënt klinisch dood zijn en in het bijzijn van het medisch team dat de organen direct verwijderd sterven. Dan pas zijn de organen goed genoeg voor donatie aan een ander.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.

Karim

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 4 juni 2007, 23:30:24
Misschien wel net zo netjes om op het officiële persbericht te reageren en niet op de berichten van fok.  :-\

Fok heeft als bronvermelding het parool en daar zie je schuingedrukte vragen (van journalist Bas Soetenhorst) met antwoorden van betreffende kamerlid.

Mystique

• Forum gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 5 juni 2007, 00:00:40
Ja, en Fok en het Parool hebben ook een denderende reputatie.. Niet dus ;)

Ik weet niet in hoeverre dit waar is, maar dit zal ook wel weer een wakker-schud-actie zijn.
*leegheid*

Michelle1983

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 5 juni 2007, 07:20:32
Nog een toelichting van mevrouw op www.vvd.nl :
Citaat
Stimuleren donorregistratie is slechts deel van oplossing

In het Parool van vandaag staat een aantal quotes van mijn zijde dat toelichting behoeft.

Uiteraard is het niet mijn bedoeling de verplichte autogordel af te schaffen in de hoop daar meer donoren mee te verwezenlijken. Ik heb een vergelijking gemaakt met België, waar een minder tekort aan donoren is, onder meer door een hoger aantal verkeersdoden. Mijn opmerking over de autogordel in relatie tot orgaandonatie was cynisch bedoeld en is geen inhoudelijk voorstel. Het raakt wel de kern van de discussie, namelijk dat er een tekort is aan jonge, gezonde donoren. Dat moeten we onder ogen durven zien.

Wat ik dus wel wil, is de discussie verbreden. De aandacht ligt nu erg op het verhogen van het aantal donorregistraties en dat is op zich positief. Het is alleen niet voldoende. Niet iedere geregistreerde komt in aanmerking voor het donorschap. Daarom moeten we het lef hebben specifiek campagne te gaan voeren onder doelgroepen met een verhoogd risico op overlijden en die voldoen aan de criteria. Je kunt denken aan motorrijders of mensen die gevaarlijke sporten beoefenen. Het klinkt misschien wat cru, maar deze groepen hebben statistisch een verhoogd risico tot overlijden, dus juist daar zouden we onze energie in moeten steken.

4 juni 2007

Anouchka van Miltenburg

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #15 Gepost op: 5 juni 2007, 07:35:02
Even verder nadenkend is het gewoon stom wat we doen in -onder andere- Nederland. Als er een TV actie voor Afrika is geven we vele miljoenen. Gewoon klakkeloos omdat er mensen zijn die het daar hard nodig hebben. En als we in eigen land om ons heen kijken zijn er ook honderden mensen in levensgevaar omdat ze graag onze gezonde organen willen hebben. Iets wat we massaal kosteloos af kunnen staan aan de mensen die die er al járen op zitten te wachten. Nee, we vinden het beter om ze te begraven of cremeren. Eigenlijk een puur egoistische gedachte...  :-X

ACKevin

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 5 juni 2007, 08:19:55
En ik neem aan dat iedereen hier in dit topic donor is? :P

ik wel  O0

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #17 Gepost op: 5 juni 2007, 08:24:29
:) O0

basseman

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 5 juni 2007, 09:05:24
En dit soort mensen worden van ons geld betaald om politiek te bedrijven >:( Een beter plan; alle dames en heren die zich zinloos bezig houden met politiek en dus met het verknoeien van gemeenschapsgeld per direct gebruiken voor donordoeleinden...

en ja ik ben donor
'T is elke keer weer brandweer...

pyroloog

• Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • BRW-ZHZ
Reactie #19 Gepost op: 5 juni 2007, 09:33:29
De hele simpele oplossing is al eerder aangedragen: zo lang je géén bezwaarschrift "op zak" hebt, ben je gewoon donor!  O0

Dus, m.a.w.

ALs je dood gaat(wat ik je niet toewenst hoor, maar om even als voorbeeld te nemen), en ik heb een auto nodig, dan neem ik ook de jouwe, tenzij je hier vooraf een bezwaar tegen heb gemaakt en wat je dan ook nog toevallig net bij je heb. Want dat komt op het zelfde  neer. Je kan er ook geen gebruik meer van maken en ik ben geholpen. ;)  (je had toch een dikke BMW, of had ik dat nu mis???)

Nee, ik vind dit te kort door de bocht om iedereen automatisch donor te maken. zolang je niet aangeeft dat je iets wil afstaan, blijft dit van jou. Of dit nu je auto, huis, fiets of organen zijn.
Maar ik ben wel voor een duidelijker systeem om te zien of iemand wel of geen donor wil zijn. Het komt nu wel eens voor dat een donor niet 'gebruikt' wordt, omdat simpelweg niemand dit blijkt te weten. En dat is jammer...