Grote brand strandpaviljoen Zandvoort - 5 juni 2007

Auteur Topic: Grote brand strandpaviljoen Zandvoort - 5 juni 2007  (gelezen 16830 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 6 juni 2007, 23:04:21
2006 ? is dacht ik nog steeds 2007  ::)

fixt!  ;)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #21 Gepost op: 7 juni 2007, 00:17:22
Mosterd erbij?

U staat weer aan wal, meneer Fred Vos.

Uit de berichtgeving maak ik op dat de strandtent al bij aankomst van de brandweer niet meer te redden was.

Verbazingwekkend eigenlijk dat u het niet verwerpelijk vind dat de brandweer van Zandvoort geen uitrukpost naast de strandtent had.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #22 Gepost op: 7 juni 2007, 03:48:15
Er is ergens in den lande (ben even kwijt waar) samenwerking tussen brandweer en KNRM. Er wordt een motorpomp op de KNRM boot gezet, die een klein stukje vanhet strand af vaart. De boot kan precies voor de brandhaard gaan liggen, dus heb je de waterwinning lekker dichtbij en een onbeperkte bluswatervoorziening.

Goede samenwerking :)

Naar mijn weten (is niet hetzelfde als zeker weten) hebben een aantal reddingboten pompen
aan boord. In ieder geval geschikt voor het leegpompen van een schip maar het aansluiten van
een slang zal dan ook wel lukken. De vraag is alleen hoelang je nodig hebt om dit op te bouwen.
KNRM Zandvoort (strandboot) en KNRM IJmuiden (havenboot) hebben beiden toch zeker 20-25
minuten nodig om ter plaatse te zijn. Vervolgens moet je op het strand genoeg materiaal hebben.
Brandweer Zandvoort en Velsen kunnen met hun wagens het strand op maar dat gaat niet snel.
Misschien is dit meer iets voor het kusthulpverleningsvoertuig van de KNRM. Alleen dan zal je nog
wel de aanzuigslang ver genoeg in zee moeten leggen want anders zuigt hij meer zand als water.

Voor een langdurige klus kan je misschien Rijkswaterstaat vragen. Die hebben voor overstromingen
zware pompen klaar staan in Harderwijk. Alleen de aansluiting (+/- 40cm) is misschien een probleem ;)



Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #23 Gepost op: 7 juni 2007, 08:49:00
Er is ergens in den lande (ben even kwijt waar) samenwerking tussen brandweer en KNRM. Er wordt een motorpomp op de KNRM boot gezet, die een klein stukje vanhet strand af vaart. De boot kan precies voor de brandhaard gaan liggen, dus heb je de waterwinning lekker dichtbij en een onbeperkte bluswatervoorziening.

Goede samenwerking :)

@ maarten

Was dat niet Scheveningen ?

Er ligt mij iets bij van de zeer grote brand kort geleden in de haven van Scheveningen.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #24 Gepost op: 7 juni 2007, 11:00:41
Naar mijn weten (is niet hetzelfde als zeker weten) hebben een aantal reddingboten pompen
aan boord. In ieder geval geschikt voor het leegpompen van een schip maar het aansluiten van
een slang zal dan ook wel lukken. De vraag is alleen hoelang je nodig hebt om dit op te bouwen.

Ko,

het ombouwen is vrij vlot gedaan. De Annie Poullisse had idd met het kwartier ter plaatse kunnen zyn. Maar by een dergelyke brand van een houten gebouw, was alles toch verloren gegaan. Op het moment van uitbreken was het laag ty en moet een reddingboot toch meer dan 100 meter over het strand weten ter overbruggen met hun waterkanon. Dus wat is dan de effectiviteit van de inzet? Misschien meer gehad dan aan een supplier?

Vervolgens moet je op het strand genoeg materiaal hebben.
Brandweer Zandvoort en Velsen kunnen met hun wagens het strand op maar dat gaat niet snel.
Misschien is dit meer iets voor het kusthulpverleningsvoertuig van de KNRM. Alleen dan zal je nog
wel de aanzuigslang ver genoeg in zee moeten leggen want anders zuigt hij meer zand als water.

Ko,

de zuidelykste doorgankelyke oprit is via "aanrypunt India" by reddingspost "Ernst Brokmeier" van de ZRB. Maar die is zo mul, dat je dan gegarandeerd je TAS vast zet op de afrit. Het strand was en is nu nog steeds dus alleen toegankelyk voor de LandRovers en de 4x4 Sprinter 875 van de Brandweer Zandvoort.

RR (gewoon een slechte lokatie)
Elke hulpverlening start met communicatie.


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #25 Gepost op: 7 juni 2007, 11:55:35
@ Allen

'Water naar de zee dragen.'

Fred Vos.

He Fred is ook weer wakker!
Wederom weinig zinnigs te melden blijkbaar. Loze kreet in de lucht om een aantal mensen te stangen.

Maar als er problemen waren met bluswater, is dit dan geen zaak van de afdeling preparatie? Niet (goed)getoetst aan bluswatervoorzieningen?


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #26 Gepost op: 7 juni 2007, 12:09:59
@ Rescue Ranger en Ko

Ik bewonder uw 'willen weten'en dus willen leren.

RR schreef:
"het ombouwen is vrij vlot gedaan. De Annie Poullisse had idd met het kwartier ter plaatse kunnen zyn. Maar by een dergelyke brand van een houten gebouw, was alles toch verloren gegaan. Op het moment van uitbreken was het laag ty en moet een reddingboot toch meer dan 100 meter over het strand weten ter overbruggen met hun waterkanon. Dus wat is dan de effectiviteit van de inzet? Misschien meer gehad dan aan een supplier?"

Een draagbare pomp hoeft niet 'per se' op de Annie Poulisse te staan dus dan bent u dat kwartier vertraging weer kwijt
Of ook dan een houten gebouw verloren moet gaan, 'dat wil ik nog weleens zien!' (Ben geen fatalist maar brandpreventist.)
Laag tij als 'worst case'  en een afstand van 100 meter wordt door u als een 'overbuggingsprobleem' gezien voor een waterkanon, dat is het toch nauwelijks voor de toevoerslang naar een verdeelstuk?

In deze omstandigheden kan met een buitengewoon lange zuigslang worden gewerkt (twee lijnen om deze haaks op het strand te houden) omdat er geen (nauwelijks) zuighoogte drukverliezen optreden (4 x 4 voertuig kan ook.)

Bij windrichtingen waarbij ook ander tenten gevaar lopen (overslag,vliegvuur)...... zou ik niet snel denken geef die ene tent maar op; laat maar afbranden. (We spreken nu niet meer over andere bluswatervoorzieningen ?)

Hier te lezen dat iets een 'Zeer grote brand'wordt, omdat men verzuimd heeft een bluswatervoorziening te hebben geprepareerd die technisch die naam verdient en dus snel (zonder vertraging) beschikbaar is, jaagt mij het plaatsverrvangende schaamrood naar de kaken.
Zoveel materieel en personeel om 'water naar de zee te dragen' voor een object dat al was opgegeven?
(Ik zie het als lawaaerige valse propaganda tot volksverlakkerij; veel rood op straat!)

En wat als er een bestrijdbare calamiteit ontstaat in andere delen van de andere verzorgingsgebieden van herkomst?
Is dat dan de hierdoor (extra) vertraagde opkomst dan sowieso weer waard? We gaan het zien!

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #27 Gepost op: 7 juni 2007, 12:23:33
@ Pyroloog

U schreef:
"He Fred is ook weer wakker!
Wederom weinig zinnigs te melden blijkbaar. Loze kreet in de lucht om een aantal mensen te stangen."


Waarom is dit 'blijkbaar' zo en waaruit blijkt dat dan volgens u?

Verder schreef u:
"Maar als er problemen waren met bluswater, is dit dan geen zaak van de afdeling preparatie? Niet (goed)getoetst aan bluswatervoorzieningen?"

Brandpreventie omvat per definitie: preparatie.
Beweerde ik dan dat het een probleem was van de Reddingsbrigade of zo; was ik daarin niet duidelijk of zo?

Ik herken in uw wijze van staccato teksten inbrengen, de afwezigheid van een zelf bedachte, inhoudelijk vaktechnisch samenhangende stellingname. Een bijdrage zal het zo nooit worden, wel zo makkelijk en vrijblijvend: anderen inhoudsloos op de man schofferen. Het is als motief een surrogaat voor vaktrots; dat bereikt u zo nooit.

Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #28 Gepost op: 7 juni 2007, 12:32:44
@ Rescue Ranger en Ko

Ik bewonder uw 'willen weten'en dus willen leren.

RR schreef:
"het ombouwen is vrij vlot gedaan. De Annie Poullisse had idd met het kwartier ter plaatse kunnen zyn. Maar by een dergelyke brand van een houten gebouw, was alles toch verloren gegaan. Op het moment van uitbreken was het laag ty en moet een reddingboot toch meer dan 100 meter over het strand weten ter overbruggen met hun waterkanon. Dus wat is dan de effectiviteit van de inzet? Misschien meer gehad dan aan een supplier?"

Een draagbare pomp hoeft niet 'per se' op de Annie Poulisse te staan dus dan bent u dat kwartier vertraging weer kwijt
Of ook dan een houten gebouw verloren moet gaan, 'dat wil ik nog weleens zien!' (Ben geen fatalist maar brandpreventist.)
Laag tij als 'worst case'  en een afstand van 100 meter wordt door u als een 'overbuggingsprobleem' gezien voor een waterkanon, dat is het toch nauwelijks voor de toevoerslang naar een verdeelstuk?

In deze omstandigheden kan met een buitengewoon lange zuigslang worden gewerkt (twee lijnen om deze haaks op het strand te houden) omdat er geen (nauwelijks) zuighoogte drukverliezen optreden (4 x 4 voertuig kan ook.)

Bij windrichtingen waarbij ook ander tenten gevaar lopen (overslag,vliegvuur)...... zou ik niet snel denken geef die ene tent maar op; laat maar afbranden. (We spreken nu niet meer over andere bluswatervoorzieningen ?)

Hier te lezen dat iets een 'Zeer grote brand'wordt, omdat men verzuimd heeft een bluswatervoorziening te hebben geprepareerd die technisch die naam verdient en dus snel (zonder vertraging) beschikbaar is, jaagt mij het plaatsverrvangende schaamrood naar de kaken.
Zoveel materieel en personeel om 'water naar de zee te dragen' voor een object dat al was opgegeven?
(Ik zie het als lawaaerige valse propaganda tot volksverlakkerij; veel rood op straat!)

En wat als er een bestrijdbare calamiteit ontstaat in andere delen van de andere verzorgingsgebieden van herkomst?
Is dat dan de hierdoor (extra) vertraagde opkomst dan sowieso weer waard? We gaan het zien!

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.


Stel dat het gehele gebouw 1 BC is, stel dat er geen BMI aanwezig was, stel dat het niet druk was op het strand. Is het dan raar dat de brand pas gemeld wordt als de vlammen er uit slaan en de tent zelf niet meer te redden was..  ;)

Dinsdagavond werd de brandweer van Zandvoort gealarmeerd voor een brand in een strandtent aan de Boulevard Paulus Loot in het zuidelijkste puntje van Zandvoort. Bij het betreden van het duinegbeid was een flinke gloed en rookkolom zichtbaar waardoor werd opgeschaald naar "middelbrand". Bij aankomst bleek de gehele strandtent en terras in de brand te staan en om voldoende water ter plaatse krijgen werd er opgeschaald naar "grote brand" en even later naar "zeer grote brand". Met schuimbluswagen van Velsen en de tankautospuiten van Zandvoort, Haarlem, Heemstede en Bennebroek werd er water gependeld vanaf een brandkraan die ongeveer 3 kilometer verderop lag. In de strandtent waren 3 volle en enkele lege gasflessen aanwezig. Enkele hiervan zijn ontploft maar er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De strandtent werd al snel als verloren beschouwd en met het aanwezige bluswater werd overslag naar andere strandtenten voorkomen.Ook de aangrenzende duinen werden vochtig gehouden. De ambulance die stand-by stond kon net als de ROGS terugkeren na het sein "brandmeester". Het nablussen heeft nog enkele uren geduurd.

tekst en foto's Arno de Kock - Brandweer Haarlem

 ;)


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Reactie #29 Gepost op: 7 juni 2007, 12:52:14
ik dacht al dat mijn toetsenbord geen nederlands meer deed maar ben blij dat sommige mensen wel de moeite nemen om een ooggetuige verslag te lezen.... ;D
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto