Grote brand strandpaviljoen Zandvoort - 5 juni 2007

Auteur Topic: Grote brand strandpaviljoen Zandvoort - 5 juni 2007  (gelezen 16831 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 7 juni 2007, 13:03:40
ik dacht al dat mijn toetsenbord geen nederlands meer deed maar ben blij dat sommige mensen wel de moeite nemen om een ooggetuige verslag te lezen.... ;D

Het zal wel zoiets zijn met stuurlui die aan de wal staan...  ;)


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Reactie #31 Gepost op: 7 juni 2007, 16:09:25
van de wal in de sloot.... ;D

Misschien nog wel goed om te weten, op de ochtend voor de brand werd er nog geoefend op een soortgelijke situatie, maar dan aan de noord-kant van het strand!

K1
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #32 Gepost op: 7 juni 2007, 16:12:03
@ maarten

Was dat niet Scheveningen ?

Er ligt mij iets bij van de zeer grote brand kort geleden in de haven van Scheveningen.

Er zijn er wel meerdere die het doen, maar ik bedoelde Brandweer Veere en KNRM Westkapelle:
http://www.reddingsbrigade.nl/cms/news.php?extend.49
http://www.hvzeeland.nl/nieuws.php?id=2822

Maar bijv. brandweer en KNRM Enkhuizen hebben ook een hele goede amenwerking. Enkhuizen heeft een aparte TAS, die uitrukt voor scheepsbranden. Op die tas liggen de brandwerende overlevingspakpakken van Galjoen. De TAS rijd naar de KNRM alwaar de inmiddels omgekleede brandweermensen zo op de boot kunnen stappen en naar de brandhaard varen. Ook zo'n mooie samenwerking :)
Inzet
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #33 Gepost op: 7 juni 2007, 16:19:32
@ Palmpie

U reageert onbezonnen en zonder u vakinhoudelijk te (kunnen?) verdiepen.

U nam een tekst over van iemand uit Haarlem:
"Met schuimbluswagen van Velsen en de tankautospuiten van Zandvoort, Haarlem, Heemstede en Bennebroek werd er water gependeld vanaf een brandkraan die ongeveer 3 kilometer verderop lag. In de strandtent waren 3 volle en enkele lege gasflessen aanwezig. Enkele hiervan zijn ontploft maar er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De strandtent werd al snel als verloren beschouwd en met het aanwezige bluswater werd overslag naar andere strandtenten voorkomen.Ook de aangrenzende duinen werden vochtig gehouden.  
 De ambulance die stand-by stond kon net als de ROGS terugkeren na het sein "brandmeester". Het nablussen heeft nog enkele uren geduurd.

tekst en foto's Arno de Kock - Brandweer Haarlem"


Uw reactie daarop was:
"Stel dat het gehele gebouw 1 BC is, stel dat er geen BMI aanwezig was, stel dat het niet druk was op het strand. Is het dan raar dat de brand pas gemeld wordt als de vlammen er uit slaan en de tent zelf niet meer te redden was..  "

Uw aannamen (stel dat.... en stel....) gaan, op de inmiddels bekende wijze binnen uw eigen teksten, snel ver weg van het probleem in kwestie.

U begint het verhaal, zo maar en zonder enige aanvullende informatie, te verplaatsen naar de alarmeringscondities.

Het ging tot nu toe, en u vroeg mijn advies daaromtrent over de preparatie (waterwinplaats) van de repressie. (Alarmering valt onder de beperkende maatregelen.

Als over een afstand van 3 kilometer gependeld moet worden naar een brandkraan dan is de opvoersnelheid van de brandkraan limitatief voor de hoveelheid water die voor het uitbreidingsgevaar beschikbaar is in de tijd.
De reisitijden en vultijden van de voertuigen komen naar nog bij.

Er zal wel weer geen aanvaslplan zijn die de voertuigen voor zoiets meteen langs de kortste weg in verantwoorde waterwinningstelling brengen. (Inzet twee appeltaarten? Ik heb er nog een tegoed van u, Palmpie!)

Als die Haarlemse meneer De Kock het dan heeft over:'
"met het aanwezige bluswater werd overslag naar andere strandtenten voorkomen. Ook de aangrenzende duinen werden vochtig gehouden. "  

Hiermee zegt hij wijselijk niets over het tijdstip van 'aanwezigheid' na alarmering en zeker niet over hoeveel liter/minuut er geleverd konden worden volgens het Concept Beheersbaarheid van Brand (BZK).

Zouden er doden/gewonden zijn gevallen (of materiele schade voor kritische derden) vooraf of tijdens de ' aanwezigheid van enig gependeld bluswater over 3 kilometer' voor het 'vochtig' houden van duinen  (alsof dat een uitbreidingsgevaar kan vormen of ooit heeft gveormd op die hoogte vanaf zee), dan zou voor een strafriechter 'voorwaardelijke opzet' eenvoudig te bewijzen zijn. ('Willens en wetesn de aanmerkelijke kans aanvaarden dat het gevaar (uitbreiding) zich voordoet.

We gaan het nog zien, er is dan geen woord Spaans bij (alleen Nederlands uit het toetsenbord van de griffier.!

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #34 Gepost op: 7 juni 2007, 16:28:25
@ K3 Media

U schreef:
"Misschien nog wel goed om te weten, op de ochtend voor de brand werd er nog geoefend op een soortgelijke situatie, maar dan aan de noord-kant van het strand!
K1"


Dat de brandweer oefent, is pas 'goed' om te weten als de oefendoelen ook vooraf bekend zijn gemaakt en objectief worden beoordeeld.
Kunt u mij (ons) die gegvens verstrekken? Ik heb namelijk binnen mijn ervaring brandweerlieden vaak zien oefenen aan de bar, intensief en extensief dat wel (Limburg, Brabant en Noordholland; noem geen namen achteraf.).

Werd er toen (ochtend voor de brand) ook over 3 kilometer (meer of minder) gependeld met voertuigen voor waterwinning?

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Reactie #35 Gepost op: 7 juni 2007, 16:32:11
Helaas voor u reconstructie heb ik de exacte afstand niet kunnen opnemen en hou het nu nog op ONGEVEER 3 kilometer en zal u moeten teleurstellen over het uitblijven van de tijden aangezien ik mij daar niet heb bezig gehouden.

Ik wens u, heer Vos, vooral heel veel succes met het delen van uw kennis em oplossingen.

K1 ( Arno de Kock)
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Reactie #36 Gepost op: 7 juni 2007, 16:35:00
"Ik heb namelijk binnen mijn ervaring brandweerlieden vaak zien oefenen aan de bar, intensief en extensief dat wel (Limburg, Brabant en Noordholland; noem geen namen achteraf.)." aldus mijnheer Vos....


en wat heeft u met die info gedaan, behalve nu hier met ons delen op het forum?
welke suggestie wilt u hiermee wekken?
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #37 Gepost op: 7 juni 2007, 16:43:44
geachte heer vos

ik zit zelf bij een korps in het brabantse land, en ik denk dat er bij ieder korps na een oefening of zware inzet altijd wel wat gedronken wordt. alleen wordt er tijdens onze oefenavond een stand by ploeg ingevoerd die uitrukt bij brand.

ik denk voor de onderlinge verstandhoudingen en persoonlijke contacten het erg belangerijk is dat er nagepraat wordt onder het genot van een drankje, ook denk ik dat dat de onderling samenhorigheid en band zeer zeker versterkt. bij ons is het zo dat iedereen die mate van drank weet(natuurlijk uitzondering nagelaten).

wij zijn sinds kort begonnen met de nieuwe leidraad oefenen, en het raakt kant nog wal dat ik als 1ste klasse brandweerman met 2 jaar ervaring een 1ste klasse brandweerman moet gaan beoordelen met 25 jaar ervaring en hem effe moet gaan vertellen hoe hij het wel en niet moet doen. ik denk dat dat niet de goede manier is.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #38 Gepost op: 7 juni 2007, 16:49:03
Ik heb namelijk binnen mijn ervaring brandweerlieden vaak zien oefenen aan de bar, intensief en extensief dat wel (Limburg, Brabant en Noordholland; noem geen namen achteraf.).

Werd er toen (ochtend voor de brand) ook over 3 kilometer (meer of minder) gependeld met voertuigen voor waterwinning?

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.

 ::) Wat een belachelijke redenering weer ...... Volgens mij ga je weer op de toer om zoveel mogelijk constenatie te veroorzaken  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Fred Vos

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 417
Reactie #39 Gepost op: 7 juni 2007, 17:04:13
@ Arno de Kock (K3 Media)

U vroeg mij:
"en wat heeft u met die info gedaan, behalve nu hier met ons delen op het forum?
welke suggestie wilt u hiermee wekken?"


Ik suggereerde niet; ik illustreerde mijn vraag met een ervaringsfeit waardoor ik, als men roept we hebben geoefend, wil weten wat, en met welke doelen tot welke resultaten? Anders wil ik het niet meer 'horen' als dan zijnde holle praat.

Iemand confronteerde mij met de situaties dat brandwachts elkaar onderling moeten beoordelen; dat acht ik onderwijskundige onzin. Het belangrijkste mankement overigens uit alle opleidings- en oefenhandkedingen van BZK.

Wel lekker makkelijk voor het kader om 'buiten schot' te blijven met (oefen)kritiek.

Met vriendelijke groet,
Fred Vos.
Disclaimer: Alle uitspraken van het verbannen lid Fred Vos zijn geheel voor eigen rekening, het beheer en moderatorteam van het Hul