@ Just'in en Peter 71
iK MEEN ER OP TE MOGEN VERTOUWEN DAT U IN MIJ, WAT DAN OOK, MAAR ZEKER GEEN MAN VAN SLAPPE COMPROMISSEN VERWACHTEN.
Als dat klopt, dan kan ik stellen dat u allebei gelijk hebt.
In al mijn gevolgde opleidingen zijn het je mede leerlingen/studenten die elkaar kunnen corrigeren, maar dan kan ook tot fouten leiden. Daarom moet er altijd een instructeur/leraar zijn die voor dergelijke ontsporingen oog heeft en door toetsing e.e.a. tijdig bloot legt en daarop compenseert.
Hoe meer ervaren de te oefenen (dat is herhaald leren) personen zijn, des te meer kan 'peer judgement' gaan overheersen.
Dat is oefenen; het onderhoud van eerst volledig aangebrachte en getoetste vaardigheden.
De zorg die ik uitte bestond uit de mogelijkheid dat begeleiders het verschil tussen onderhoud vaardigheid en het voor het eerst aanleren van vaardigheden niet (kunnen/willen) zien.
Bovendien bestond mijn zorg daaruit dat goede begeleiding/toetsing van kader met gezag altijd nodig blijft; niet in het minst als motivatie- en volledigheidsfactor.
Met vriendelijke groet,
Fred Vos.