Ervaring opdoen SIGMA leden op ambu

Auteur Topic: Ervaring opdoen SIGMA leden op ambu  (gelezen 11586 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Harry007

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 12 januari 2007, 11:48:27
Gisteravond op de borrel van Brabant Noord het hier ook nog even over gehad.

Zelf handelen is natuurlijk uit den boze, maar als je als EHBO-er bij een ongeluk uitkomt, kijk je als Sigma lid toch wat verder lijkt me. Ik doel dan op ademhaling tellen en pols tellen. Kleine dingetjes, maar als je ze aan de ambupleeg door kan geven zal deze er toch dankbaar voor zijn lijkt me?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #41 Gepost op: 12 januari 2007, 14:00:49
Jep. En het vervolgens zelf nog een keer doen.  ;D
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #42 Gepost op: 12 januari 2007, 14:42:47
Jep. En het vervolgens zelf nog een keer doen.  ;D

Klopt, zo bouw je een trend op die meer zegt als een enkele (spot) waarde  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


johannes

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 12 januari 2007, 20:31:46
.. wat wil een sigma lid leren bij een stage opde ambu ? , kan dit niet beter in een oefen setting gebeuren !

Jm


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #44 Gepost op: 12 januari 2007, 20:55:48
Oefenen doen we óók niet genoeg, maar 'the real deal' voor het eerst in een echte rampensituatie zien is een slecht idee...
Arts  www.alphalog.nl


Harry007

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 12 januari 2007, 20:59:00
Dat lijkt mij dus ook. En het lijkt mij ook dat je op een ambu wel meer meekrijgt dan op een SEH


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #46 Gepost op: 12 januari 2007, 21:50:03
Als ik kijk naar mijn stages op de SEH en de stages op de Ambu, dan leer je op de SEH het meeste, met name op technisch gebied en in de omgang met patienten. Met name dit laatste leer je eigenlijk alleen in de praktijk.
De SEH setting is natuurlijk we veel luxer, spullen en collega's in overvloed, lekkere omgegevingsomstandigheden etc, dat is op de ambu natuurlijk wel even anders en meer Sigma achtig.

De ambustages zijn met name goed om met de specifieke apparatuur op de ambu om te gaan en de ambu bemanningen beter te leren kennen (en omgekeerd natuurlijk).
Ook specifieke zaken als hoe te handelen bij trauma's in en om voortuigen is iets wat je op de ambu weer beter leert begrijpen.

kortom voor mij zijn beiden heel leerzaam en eigenlijk onmisbaar.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #47 Gepost op: 12 januari 2007, 22:02:38
Volgens mij is werken in Trauma 1 met 25 m2 vloeroppervlak en alle state of the arts apparatuur tot je beschikking inderdaad makkelijker werken dan onder ambu/SIGMA-omstandigheden... maar dat heeft ook zo zijn charmes  ;D
Arts  www.alphalog.nl


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #48 Gepost op: 13 januari 2007, 17:57:03
Gelukkig voelen lang niet alle SIGMA-mensen zich geroepen om er een big issue van te maken dat ze bij het SIGMA zitten, maar ik ben oh zo allergisch voor de SIGMA-mensen die niet normaal kunnen doen...

Harold,

ik ben blij dat je dit benoemd want dan kunnen wij er wat mee.
Ik hoop dan ook dat dit verhaal net zo goed werkt als een epi-pen.

Ik kan niet lyrisch worden van die ene postzegel uit 1894, ik steek mijn hele ziel en zaligheid in de EH als instructeur en als hulpverlener. Ik lid ben van het SIGMA, ik ben er trots op.  

Kenmerkend voor "hobbisten", want dat zijn goed gemotiveerde SIGMA - leden, is dat ze hun hele ziel, zaligheid tijd en geld in hun hobby steken, om meer te willen weten en kunnen en ze vertellen daar graag en veel over.

Ik gebruik al mijn kennis, kunde en ervaringen om binnen de kaders een goede EH te verlenen.  
Ik maak me niet sappel waar die kennis, kunde en ervaringen vandaan komen.
Ik gebruik al mijn kennis, kunde en ervaringen om binnen de kaders een goede EHV'ers op te leiden.

Ik ben het absoluut met eens, dat dit niet mag betekenen dat:
- je alles wat je hoort en ziet op straat kan gooien
- je dingen doet waarin je niet bekwaam bent
- je de indruk mag wekken iets anders te zijn als je bent

Wat ik nooit uit het oog hoop te verliezen, is dat:
- slachtoffers zeker niet het slachtoffer van hobby mogen worden
- wat mijn rol van EHV'er / SIGMA is en steeds blijf weten wat ik niet mag en kan.

Ik ben vrijwillig, maar niet vrijblijvend, aan de SIGMA begonnen, dat schept verplichtingen
Ik vind het vanzelfsprekend dat het voor de "beroeps" werk is en er dus voor betaald krijgen

Ik stel het wel verschrikkellijk op prijs dat we binnen de GNK Brabant Noord, ieder in hun eigen rol, gelijkwaardig zijn, serieus genomen worden en een team vormen. Als de tent opgezet, ingericht en/ of afgebroken moeten worden, tenzij dat een van de oefendoelen is, doen we dat samen.


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #49 Gepost op: 15 januari 2007, 17:12:37
Ik ben allergisch voor sigma-mensen die tijdens evenementen superman gaan spelen en neerkijken op hun collega-ehbo'ers en als een soort chihuahua's om de ambulancemensen heen gaan huppelen. Met respect voor alle SIGMA-leden die wel hun plek kennen en serieus bezig zijn...er loopt me een partij rotte appels bij die SIGMA-teams. Ik heb bij twee Rode Kruis-verenigingen die kans gehad, maar voel me totaal niet aangetrokken tot de "mentaliteit" die in zo'n groep hangt...van...we kunnen net zoveel als de ambulancechauffeur...en zijn dus een half ambulanceteam....en weten zoveel meer dan we het maar overnemen van de ehbo-er's als er op de ehbo-post iemand binnen komt die geen pleister of paracetamol vraagt.

Ik kan me de kermis van Tilburg nog herinneren, een paar jaar geleden. Komt er een SIGMA-mannetje compleet met hesje en stethoscoop om de hals. Legt hij iemand met buikpijn op een onderzoekstafel, drukt een paar keer die buik in, fronst zijn wenkbrauwen alsof hij hard nadenkt, pakt zijn stethoscoop, meet de bloeddruk...mompelt iets over een normale bloeddruk...en stelt de een of andere diagnose....geeft paracetamol en stuurt de persoon weg met een huisartsadvies.
Die mensen gaan weg en denken dat ze door een of andere dokter zijn gezien.

Gelukkig voelen lang niet alle SIGMA-mensen zich geroepen om er een big issue van te maken dat ze bij het SIGMA zitten, maar ik ben oh zo allergisch voor de SIGMA-mensen die niet normaal kunnen doen...


Toch voel ik me geroepen om hierop te reageren.
Ik hoop dat je dat eerste gevalletje gemeld hebt en wat daarop de reactie was of waarom je er zelf evt. niets aan gedaan hebt (je hebt er volgens mij toch op staan kijken). Ik betwijfel zelfs of het wel een SIGMA lid was!!
Dit gedrag herken bij ons niet en ook niet wat ik van andere teams gezien heb. Wij staan met de nieuwe EHBO combinatie regelmatig met mensen van verschillende SIGMA teams vaak naast EHBO'ers (we zijn dat op dat moment zelf ook) en zijn of voelen ons zeker niet meer dan de plaatselijke EHBO mensen of wie dan ook.
En ik maak er geen Big Issue van dat ik in een SIGMA team zit maar het voelt niet goed dat de SIGMA mensen zo aangevallen worden!!
Ik hoop dat je de mentaliteit bij ons eens komt proeven.