Drenkeling vervoeren

Auteur Topic: Drenkeling vervoeren  (gelezen 4959 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2007, 23:02:22
en ik mag denk ik ook wel aannemen dat er iets meer dan alleen houding wordt gedaan voor wat betreft onderkoeling.
Domweg gedacht, geen enkele ervaring met reddingsboten of iets dergelijks, benen omhoog, kans op aspiratie verminderen door zijlig, afkoeling door afdrogen en toedekken verminderen.
Logisch lijkt het me dat we eerst naar de ABC kijken alvorens andere dingen.......

GBV (Gezond Boeren Verstand)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2007, 23:25:27
Yep, echter je moet meestal een drenkeling eerst manipuleren voor dat je hem aan boord hebt.. Een bewusteloos trauma slachtoffer, vergt andere aanpak dan een surfer met wetsuit..


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #12 Gepost op: 26 juni 2007, 07:07:29
Hoe ziet de drenkeling er ABC uit?

Als hij namelijk al geïntubeerd is voor vervoer met de ambu, dan speelt de kans op aspireren niet zoveel meer mee. Persoonlijk zou ik dan kiezen voor trendelenburg vanwege toename cerebrale perfusiedruk. Dat dit evt. kouder bloed is lijkt mij alleen maar gunstig, daardoor koelt het brein wat meer en is de zuurstofconsumptie ook minder.

Groet,

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2007, 10:05:08
Alles leuk en aardig, maar een drenkeling redden is één, maar vervolgens vervoeren is een heel ander punt. Voor de binnen waterreddingsbrigades, die meestal grotere RIB's hebben, is de gehele discussie van Tredelenburg misschien een optie, maar voor strandreddingsbrigades met kleiners RIB's gaat de gehele discussie niet op.

Op het strand is van belang om ASAP het strand te bereiken en daar de verdere hulp te geven. Dit, omdat je heel simpel, in een Duarry SR6, of een Float 500, of een Zodiac Pro gewoon geen ruimte hebt. Indien ik het hoofd in Tredelburg wil leggen, dan zou de opstapper ook achter moeten zitten om de ademhaling te controleren. Op die plek zit ook de motordrijver, waardoor het gewicht geheel achterin komt te zitten en je dus maximale Tredelenburg hebben en je niet in plané kan komen, waardoor je in de branding een gevaarlijke speelbal van de zee gaat worden. Voor het strand prefireer ik een "scope and run"-methodiek.

Indien je een instabiele drenkeling hebt, moet je juist, in een Duarry SR6, maar ook alle andere kleine handgestuurde RIB's, kiezen om het hoofd in de vaarrichting te leggen, omdat je dan ruimte hebt. Op die manier kan je nog iets aan controleren van vitale functies doen en de ademweg vrij houden.

En Luke, de discussie over intuberen is niet van toepassing. In een klinische setting gaat dat leuk op of op het strand, maar op zee in een kleine RIB niet. Want als je gaat intuberen moet dus je crash-koffer mee, je O2-tas, je Life-pack 12 (die doet het lekker met zeewater), maar ook meteen de fixatie op een plank, omdat je anders na elke golf je weer moet ausculteren of je tube nog wel goed zit. En alle die rotzooi gaat niet echt passen in een Duarry SR6 of Duarry SR8 of Brio 530 of Zodiac Pro. Je kan het proberen bij HOGÉ, of RB Blaricum of Dordt voor het binnenwater, maar niet op zee.

RR (RIB = Rapid Intervention Boat)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #14 Gepost op: 10 juli 2007, 12:41:10
Er wordt gesproken over ABC(stabiel). Als we deze redenatie aanhouden dan is een Trendelenburg niet aan te bevelen. De cerebrale persfusie zal niet toenemen, die is afhankelijk van een aantal andere parameters (zoals b.v. polsdruk).
Bovendien wordt de ademhaling ernstig belemmerd door Trendelenburg: de buikingewanden duwen het diafragma omhoog waardoor het volume in de thorax afneemt. Dit heeft ernstige consequenties voor het ademhalingsvolume, dat verminderd wordt.

Je zou kunnen stellen dat, in verband met de te nauwe ruimte op de RIB en de kans op aspiratie tijdens de vaart Trendelenburg verantwoord is. Maar eenmaal op de wal zo snel mogelijk met het bovenlichaam iets omhoog. Indien er (bij een ongeintubeerde) patiënt problemen ontstaan met aspiratie kan er altijd nog worden overgegaan naar een stabiele zijligging.
Dit los van eventuele andere handelingen zoals zuurstof, intubatie, beademing, etc.
VSAZ ambulancezorg