Alles leuk en aardig, maar een drenkeling redden is één, maar vervolgens vervoeren is een heel ander punt. Voor de binnen waterreddingsbrigades, die meestal grotere RIB's hebben, is de gehele discussie van Tredelenburg misschien een optie, maar voor strandreddingsbrigades met kleiners RIB's gaat de gehele discussie niet op.
Op het strand is van belang om ASAP het strand te bereiken en daar de verdere hulp te geven. Dit, omdat je heel simpel, in een Duarry SR6, of een Float 500, of een Zodiac Pro gewoon geen ruimte hebt. Indien ik het hoofd in Tredelburg wil leggen, dan zou de opstapper ook achter moeten zitten om de ademhaling te controleren. Op die plek zit ook de motordrijver, waardoor het gewicht geheel achterin komt te zitten en je dus maximale Tredelenburg hebben en je niet in plané kan komen, waardoor je in de branding een gevaarlijke speelbal van de zee gaat worden. Voor het strand prefireer ik een "scope and run"-methodiek.
Indien je een instabiele drenkeling hebt, moet je juist, in een Duarry SR6, maar ook alle andere kleine handgestuurde RIB's, kiezen om het hoofd in de vaarrichting te leggen, omdat je dan ruimte hebt. Op die manier kan je nog iets aan controleren van vitale functies doen en de ademweg vrij houden.
En Luke, de discussie over intuberen is niet van toepassing. In een klinische setting gaat dat leuk op of op het strand, maar op zee in een kleine RIB niet. Want als je gaat intuberen moet dus je crash-koffer mee, je O2-tas, je Life-pack 12 (die doet het lekker met zeewater), maar ook meteen de fixatie op een plank, omdat je anders na elke golf je weer moet ausculteren of je tube nog wel goed zit. En alle die rotzooi gaat niet echt passen in een Duarry SR6 of Duarry SR8 of Brio 530 of Zodiac Pro. Je kan het proberen bij HOGÉ, of RB Blaricum of Dordt voor het binnenwater, maar niet op zee.
RR (RIB = Rapid Intervention Boat)