NaCl 0,9% infuuszakken & temperatuur

Auteur Topic: NaCl 0,9% infuuszakken & temperatuur  (gelezen 6373 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 25 mei 2007, 18:19:01
Beste allen,

Even een vraagje: NaCl 0,9% infuuszakken, daar staat bij ons op: "niet bewaren boven de 25 graden", maar ik weet dat die zakken vaak in de ambu worden bewaard op ongeveer 37 graden....

Dat vind ik logisch (dan is het infuus op lichaamstemperatuur), maar waarom staat er dan op de zak: "niet bewaren boven de 25 graden"?  :D

Groetjes en bedankt alvast!

Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2007, 18:33:44
Dit staat er omdat de vloeistoffen worden getest tot een temp van 25 gr. (had laatst wat medicatie waarop het ook stond en de ziekenhuisapotheker vertelde dit. Ik weet niet of er ook nog andere beweegredenen zijn)

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2007, 19:09:29
Omdat op die manier de fabrikant de steriliteit kan garanderen tenminste tot de datum vermeld op de zak. Wanneer een zak op lichaamstemperatuur wordt bewaard is de steriliteit dan ook korter gegarandeerd. Meestal zijn er dan ook regels die zeggen dat zo'n zak niet langer dan bv. 3 maanden op die temperatuur bewaard mag worden.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2007, 23:01:27
Bij ons gaan ze een paar weken in de infuusverwarmer, daarna er uit en gaat er een stikker op ten teken dat ze al eens verwarmd zijn geweest.
Die worden dan alleen nog als koud infuus gebruikt en zijn daardoor toch nog redelijk lang houdbaar

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2007, 08:39:42
Het heeft idd te maken met een verminderde houdbaarheid. Na overleg met de fabriekant worden de zakken bij ons standaard na een half jaar vervangen ongeacht hoe lang ze er op dat moment inzitten. Zo weten we zeker dat die tijd niet wordt overschreden. Iedereen weet dat de zakken er over het algemeen niet zo lang in zullen zitten.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2007, 14:37:50
Hoe groot is de kans dat een infuuszak in een gemiddelde ambulance over de datum is ?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 7 juni 2007, 14:41:19
Ongeveer 0 schat ik zo.
Zakken uit de auto die de datum evt mochten  benaderen stop je in de spoedkoffer en dan wordt ie toch over het algemeen heel snel verbruikt

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources