Stel dat...

Auteur Topic: Stel dat...  (gelezen 7202 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 6 juni 2007, 15:00:30
Eigenlijk is het een prachtig systeem, dat Engelse  :)

Jahoor, prachtig dat systeem, al zitten er naast voordelen ook nadelen aan  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 6 juni 2007, 15:02:10
Nee hoor, niet echt.

Een van de redenen om in NL 'n 2e ambu te sturen is dat er 'n 2e pleeg is, en er dus 4 handjes zijn die voorbehouden handelingen mogen uitvoeren.
Omdat "de chauffeur" hier ook 'n paramedic is zijn er standaard dus al 4 handjes die mogen intuberen, canuleren en medicatie kunnen toedienen, dus behoefte aan 'n extra auto is er niet.

Eenmaal in de ambu wordt de geintubeerde patient op de pneupac aangesloten (en uiteraard ook aan de defi) en 't enige wat er dan nog moet gebeuren in die vaak korte afstand naar 't ziekenhuis is hartmassage en dat kan prima door 1 persoon alleen gedaan worden.

Ik vind de Lucas dan toch een veiliger idee -voor ons als ambuteam- want thoracale compressie toepassen is geen sinecure tijdens een A1 rit naar het ziekenhuis, men moet dan veelal toch gaan staan en dat brengt behoorlijk wat risco's met zich mee, en hoe wissel je af met andere hulpverlener bij de 2 minuten CPR door 1 hulpverlener??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Karim

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 6 juni 2007, 16:01:33
Ik vind de Lucas dan toch een veiliger idee -voor ons als ambuteam- want thoracale compressie toepassen is geen sinecure tijdens een A1 rit naar het ziekenhuis, men moet dan veelal toch gaan staan en dat brengt behoorlijk wat risco's met zich mee, en hoe wissel je af met andere hulpverlener bij de 2 minuten CPR door 1 hulpverlener??

De lucas zou inderdaad 'n mooie oplossing zijn maar aangezien we die hier nog niet hebben zal er toch handmatig compressie worden toegepast door diegene die achterin staat. Er is in onze wagens genoeg ruimte om fatsoenlijk te staan maar ik geef je gelijk dat 't wel een risco blijft, maar stel je zou 'n lucas hebben aangesloten, doe je dan toch je gordel om achterin bij 'n dergelijke rit en heb je liever de mogelijkheid om direct op te kunnen staan indien nodig ?

Ter plaatse kan je met z'n 2en afwisselen, achterin is dat veelal niet nodig door de korte afstanden waarop de ziekenhuis liggen, in sommige plaatsen heb ik maar liefs 8 ziekenhuizen allemaal binnen 6 minuten rijafstand, en dan is 't achterin geen probleem dat je maar alleen bent.

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 7 juni 2007, 01:13:13
De lucas zou inderdaad 'n mooie oplossing zijn maar aangezien we die hier nog niet hebben zal er toch handmatig compressie worden toegepast door diegene die achterin staat. Er is in onze wagens genoeg ruimte om fatsoenlijk te staan maar ik geef je gelijk dat 't wel een risco blijft, maar stel je zou 'n lucas hebben aangesloten, doe je dan toch je gordel om achterin bij 'n dergelijke rit en heb je liever de mogelijkheid om direct op te kunnen staan indien nodig ?

Ter plaatse kan je met z'n 2en afwisselen, achterin is dat veelal niet nodig door de korte afstanden waarop de ziekenhuis liggen, in sommige plaatsen heb ik maar liefs 8 ziekenhuizen allemaal binnen 6 minuten rijafstand, en dan is 't achterin geen probleem dat je maar alleen bent.

Zo binnen 6 minuten rijafstand 8 ziekenhuizen das wel luxe ;-)  Inderdaad kun je als AVP alleen een reanimateipatient begeleiden als die eenmaal aan de rescupaq beademingsapparaat ligt, de lucas de cpr doet en de AVP de medicatie, infusie etc geeft/bijstelt. Deze fase in de reanimatie  is veelal t meest rustig voor ons bij een reanimatie, even ''uitrusten'' na alle actie  ;)  In een situatie waar de 2e ambu nog meot arriveren is het gebruik van beademingsapparaat altijd handig, scheelt weer 1 extra hand die je anders nodig hebt voor beademingsballon. Maar de Lucas maakt het veiliger en rustiger in de reanimatie, zeker in de transportfase.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 7 juni 2007, 14:35:33
Het valt me wederom op dat in de discussie uitgegaan wordt van vooronderstellingen en niet op basis van de feitelijke situatie.

Het enige wat ik van de s.o. weet is:
s.o. 1 is geïndiceerd om met A1 naar een adequaat behandelcentrum gebracht wordt
s.o. 2 is aangereden.

Alle andere zaken die er bij gesleept werden zijn onbekende factoren. Deze factoren zijn wel degelijk relevant, maar voor deze casus niet terzake.

Karim

• Gast
Reactie #25 Gepost op: 7 juni 2007, 19:24:22
Het valt me wederom op dat in de discussie uitgegaan wordt van vooronderstellingen en niet op basis van de feitelijke situatie.

Alle andere zaken die er bij gesleept werden zijn onbekende factoren. Deze factoren zijn wel degelijk relevant, maar voor deze casus niet terzake.

Er staat nergens dat dit 'n casus is, volgens mij wou Delta gewoon weten hoe wij iets in 'n dergelijke situatie zouden oplossen en dat is inmiddels al door Arie en mij verteld dus vandaar dat er nu iets verder/dieper op 'n soortgelijk onderwerp wordt ingegaan.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 8 juni 2007, 09:52:19
Ik kan er een prachtige casus van maken als er interesse is hoor  ;D
Arts  www.alphalog.nl

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #27 Gepost op: 18 juni 2007, 19:31:31
Doe dat dan maar! (goed plan...)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.