Hoe groot acht jij de kans dat je daadwerkelijk op een wiebelend schip in ene precies goed gooit?Ik denk dat als je dat in ene lukt,je ook profbasketballer kan worden
Dan hebben die dingen alleen nut in gesloten ruimte,houdt in dat als de brand nog binnen is,je mazzel moet hebben dat er een deur of raam open is.Mik je toevallig tegen de giek,of tegen iets anders aan,prouceert dat ding in de kuip zijn bluswolk,einde bluspoging.In een open boot verwaait de blusstof voordat het effectief werk levert.Maar dat had Palmpie ookal vermeld
Ik weet dat ik met de Fireknock-out redelijk precies op een bewegend doel kan gooien.. Ook van uit een boot.., precies in de kajuit van een schip. En dat je misschien in de slechtste situatie er wel drie nodig hebt om precies in de vuurhaard te gooien hoeft geen probleem te zijn.. Dat is altijd nog minder middelen dan een complete bluspomp.. En zou relatief eenvoudig door snelle eenheden gebruikt kunnen worden. (lees reddingsbrigades en knrm.), Misschien is het niet altijd effectief genoeg..
Een ding weet ik zeker, nagenoeg geen blusboot is snel genoeg ter plaatse met voldoende middelen om een pleziervaartuig te blussen.. Misschien kan dit een bijdrage leveren tot een oplossing of stabilisering van een incident..
Verder tuurlijk heeft elke fase van een redding zo zijn eigen prioriteiten.. Daarover verder geen discussie.. Echter misschien kan je als team wel meerdere dingen tergelijkertijd.. Verder denk ik niet graag mono-disciplinair, maar naar multi-disciplinaire oplossingen..
En zie ik graag een oplossingen die samenwerking in de gehele keten mogelijk maken..
In het voorbeeld van deze oefening van Hoge, zitten een aantal leer momenten, die te overwegen waard zijn..
De SAMIJ is nu bestuurlijk aardig opdreef, en zeker in combinatie met project Waterrand, krijgt incident-management veel meer aandacht.. Echter Operationeel, moet er nog veel gebeuren.. Veel hangt nog operationeel gezien nog als los zand aan elkaar.. En dat komt door de vele kapiteins op het incident, zeg maar..
Ik moet zeggen dat veel zaken in de SAMIJ nu langzamerhand wel meer aandacht krijgen.. Maar dat geld ook meer voor de voorbeelden van de regeling waddenzee en regeling zeeuwse wateren..
In mijn beleving is de kustwacht toch de meest merkbare spil in het web, echter als je ziet dat nog veel brandweer eenheden, in het IJsselmeergebied nog steeds niet weten wat de rol van de kustwacht is.. is er voor de SAMIJ nog veel werk te verzetten...
Echter over SAMIJ en project waterrand kan je wel een apart topic starten..