Zeer grote brand Lukas Ziekenhuis (GRIP 2) - Apeldoorn 11-6-2007

Auteur Topic: Zeer grote brand Lukas Ziekenhuis (GRIP 2) - Apeldoorn 11-6-2007  (gelezen 17658 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #30 Gepost op: 11 juni 2007, 11:55:09
Brand in ziekenhuis Apeldoorn
APELDOORN (ANP) – In een vestiging van Gelre Ziekenhuizen in Apeldoorn woedt maandagochtend een grote brand. Volgens de brandweer worden vier etages ontruimd. Het gaat om de vestiging Lukas aan de Albert Schweitzerlaan. Nadere gegevens ontbreken nog.
In en rondom het ziekenhuis vinden momenteel veel bouwwerkzaamheden plaats. Er komen nieuwe gebouwen en het bestaande ziekenhuis wordt gerenoveerd.
www.refdag.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #31 Gepost op: 11 juni 2007, 12:32:47
http://www.destentor.nl/apeldoorn/article1511151.ece

Brand in Lukasziekenhuis

APELDOORN - In het Apeldoornse Lukasziekenhuis is vanmorgen brand uitgebroken. Politie en brandweer sloegen direct groot alarm. Volgens nog onbevestigde berichten werden vier verdiepingen ontruimd.

Voor zover bekend zijn er geen patiënten naar andere ziekenhuizen overgeplaatst. Bij de brand, die gepaard ging met enorme rookontwikkeling, is een gewonde gevallen: een man met ademhalingsmoeilijkheden. De brand is ontstaan tijdens werkzaamheden aan de liftschacht, waarbij met snijbranders werd gewerkt.

De Apeldoornse brandweer kreeg bijstand van korpen uit de hele regio, onder meer uit Elburg en Zutphen. Kort na elf uur was de situatie onder controle.


http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00491/APbrand1_491034b.jpg

http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00491/APbrand2_491050b.jpg

http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00491/APbrand3_491051b.jpg

http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00491/APbrand5_491053b.jpg

http://www.destentor.nl/multimedia/archive/00491/APbrand4_491052b.jpg


Marcelw20

  • Instructeur: EHBO-er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
  • Rustig aan, we hebben haast !
    • MMST
Reactie #32 Gepost op: 11 juni 2007, 12:46:45
Er zijn 2 sigma team's opgeroepen in de regio namelijk:


livep2000
11:29:29   11-06-07I   AMBU   brancard transport voor incident in lukas seh
0820026MKA N-O Gelderland ( Sigma Oost Klarenbeek )
0820026MKA N-O Gelderland ( Sigma Oost Klarenbeek )


en

livep2000
10:30:48   11-06-07I   AMBU   opkomen ivm brand Lukas ziekenhuis
0820031MKA N-O Gelderland ( Sigma West Apeldoorn )
EHBO-er • AED-bediener • BHV-er • H-BHV-er • Voormalig SIGMA-lid Veiligheidsregio Noord-Oost Gelderland • Beheerder BrandMeldInstallaties   Instructeu


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #33 Gepost op: 11 juni 2007, 12:58:13
Ben benieuwd of er nog forumleden bij de inzet betrokkeng geweest zijn.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #34 Gepost op: 11 juni 2007, 13:05:41
Brand in ziekenhuis in Apeldoorn
In het Lukasziekenhuis in Apeldoorn is brand geweest. Vier etages van het ziekenhuis werden ontruimd. De patiënten gaan mogelijk naar ziekenhuizen in de omgeving. De brandweer heeft de brand inmiddels onder controle en is aan het nablussen.
De brand is vermoedelijk ontstaan bij werkzaamheden in de liftschacht. Het vuur viel met brandblussers niet te doven en de rook trok door een groot deel van het gebouw. In de omgeving waren grote rookwolken te zien.
Het ziekenhuis maakt onderdeel uit van de Gelre Ziekenhuizen. Het ziekenhuis heeft enkele honderden bedden.
www.nos.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #35 Gepost op: 11 juni 2007, 13:18:42
http://www.telegraaf.nl/binnenland/65401201/Brand_in_ziekenhuis_Apeldoorn.html?p=1,2

ma 11 jun 2007, 10:47

Brand in ziekenhuis Apeldoorn

APELDOORN - UPDATE 11:35 Een brand in het St. Lucasziekenhuis aan de Albert Schweitzerlaan in Apeldoorn heeft flinke schade aangericht. Vier etages werden ontruimd.

Waarschijnlijk is de brand tijdens onderhoudswerkzaamheden in een leidingschacht op de tweede verdieping ontstaan. Bij het lassen is iets fout gegaan. Rook verspreidde zich daardoor door het hele ziekenhuis. Eerst is nog geprobeerd het vuur met brandblussers onder bedwang te krijgen, maar dat moest het personeel opgeven.

De rookwolken zijn tot in de verre omgeving te zien.

Honderden mensen stonden buiten het ziekenhuis op straat. De ontruiming zou kalm zijn verlopen. Onder hen patiënten die net in het gips waren gezet of die in behandelkamers zaten. Overigens bleef een groot deel van het ziekenhuis gewoon doorwerken.

Er zijn geen gewonden gevallen. Wel hadden veel patiënten ademhalingsproblemen, één van hen raakte onwel.

Kritiek was er van de patiënten die geen brandalarm hadden gehoord.



Dat klopt! In ziekenhuizen is geen luid alarm!  ;)


William206

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #36 Gepost op: 11 juni 2007, 13:27:01
Volgens mij zijn er nog steeds geen wagens vrij in Apeldoorn aangezien Uddel eruit moet naar Apeldoorn (anders nooit volgens mij)

livep2000
13:23:05 11-06-07BRANPRIO 1 Alarm Rookdetectie Koning Willem 3 Kazerne OMS 295 SPORTLAAN 55 APELDOORN ( APEL ) 38809
0802999BRW N-O Gelderland ( Monitorcode )
0800467BRW Uddel ( Blusploeg )
0800367BRW Uddel ( Monitorcode/Lichtkrant )
0800167BRW Uddel ( Bevelvoerder )


Uiteindelijk konden ze wel binnenblijven


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #37 Gepost op: 11 juni 2007, 14:30:55
Je bent me net voor, zou me niet verbazen als vanuit andere regio zaken moeten komen.

Zie:

p2kflex
10:43:29 11-06-07-ALPHA-PRIO 1 Binnenbrand Welzijn/Zorg (Inzet redvoertuig: ja) (omvang brand: zeer,groot) (Opschalen van: 2e,peloton) (GRIP: 2) (Inzet AB C Lukas G2 kinder ALBERT SCHWEITZERLAAN 31 APEL 26950 26763
0800102BRW Gelderland Noord Oost (Lichtkrant AC IJsselland)


Alarmering HA-ABH

De bijstand vanuit Deventer is zeker niet vreemd. Hoewel de gemeente Deventer formeel sinds een aantal maanden deel uit maakt van de regio IJssel-Vecht zijn er, zeker op repressief gebied, sterke banden tussen de Noord- en Oost-Gelderland en de gemeente Deventer. Dit alles heeft te maken met het feit dat het gebied Apeldoorn-Deventer-Zutphen voorheen de regio Stedendriehoek vormden. Omdat de afstanden tussen deze steden erg kort zijn zijn er nog steeds afspraken over bijstand. Zo is er een gezamenlijke regeling voor de HOVD en ook op het gebied van OGS zijn er afspraken over samenwerking.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #38 Gepost op: 11 juni 2007, 14:32:46
Ben benieuwd of er nog forumleden bij de inzet betrokkeng geweest zijn.

Ik zit wel in dezelfde regio maar heb er inhoudelijk geen bijdrage hoeven leveren. Onze regio is zeer uitgestrekt en ik zit meer in het oostelijke deel van de regio. Bovendien had ik vandaag ook geen piketdienst.

Het zou wel zomaar kunnen dat ik nog iets bij de evaluatie ga betekeken aangezien ik deel uitmaak van de een regionale evaluatiepool voor grote en bijzonder incidenten.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


MaRRk

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 11 juni 2007, 15:58:26
Ben benieuwd of er nog forumleden bij de inzet betrokkeng geweest zijn.

Ik heb slaapdienst straks... heb me collega's wel op tv gezien...