NBC Container

Auteur Topic: NBC Container  (gelezen 3124 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ferrari_F50

• Gast
Gepost op: 12 juni 2007, 22:09:27
Ik zat laatst op internet rond te surfen naar diverse ambulancewebsite's om wat meer informatie te krijgen over de bepakking van de diverse ambulances. Ik kwam vrij snel op een amerikaanse website, met daarop het woord; NBC container. Wat is dit voor een container. Het enige wat ik eruit opmaakte is dat deze worden ingezet bij aanslagen met chemische stoffen, maar hoe ziet dat ding eruit. Waar staat die container?

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2007, 22:14:14
http://www.minbzk.nl/aspx/get.aspx?xdl=/views/bzksub/xdl/page&SitIdt=43&VarIdt=42&ItmIdt=53556

Deze steunpuntregio's zijn ingesteld om de landelijke voorbereiding op ongevallen met nucleair, biologische of chemische stoffen (NBC) te versterken. Deze zes regio’s krijgen extra materiaal om tijdens een grootschalig incident – dat kan zowel een ongeluk als een aanslag zijn – op te treden. Een van de middelen die zij krijgen zijn ontsmettingscontainers. Deze containers, die uitgeklapt 30 meter lang zijn, bevatten een soort doucheruimte om besmette slachtoffers te ontsmetten.

NBC = Nucliair Biologisch Chemische stoffen
Bij de link staan foto's en info.

(Google -> nbc container)

Ferrari_F50

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2007, 22:15:40
Het lijkt een beetje op een deco tent van de brandweer. Deze container staat overigens ook op de open dag van de BRW Sommelsdijk en de viering van hun 75-jarig bestaan.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2007, 21:44:21
Het lijkt een beetje op een deco tent van de brandweer.

Ik zeg niks. Ik denk des te meer :|

(waarom zou ie rood zijn? ::))
 ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2007, 13:20:05
ook wel goenoemd: ''de douchbak''  ;D

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2007, 15:53:48
In Engeland is het een taak van de ambulancewereld om de decontaminatie te doen, in Nederland van de brandweer. Ik kan me heugen dat Karim wel eens een stukje op zijn weblog heeft gezet
Nurse powerrrrr

Ferrari_F50

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2007, 16:04:54
Zo'n oefening met chemiepakken en deze tent lijkt me ook wel mooi om te zien. Wellicht komt dit nog wel een keer in de toekomst.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2007, 16:18:47
Hier een berichtje met info uit de telegraaf van 2005

Brandweer traint op desinfecteren burgerdoor Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries

Een team van 240 brandweerlieden, verdeeld over zes plaatsen in het land, traint momenteel op het ontsmetten van grote groepen burgers na een gifaanval.
Burgers die na een aanslag of ongeval met nucleaire, bacteriologische of chemische middelen (NBC) besmet zijn geraakt met giftige stoffen kunnen straks op de zes locaties in ons land met velen tegelijk worden schoongemaakt.
Sinds het uitbreken van de Irak-oorlog in 2003, wordt ook in ons land weer serieus rekening gehouden met terroristische aanslagen waarbij NBC-middelen worden gebruikt. De dreiging van dergelijke aanvallen was begin jaren negentig geschrapt bij het uiteenvallen van het Oostblok.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken bepaalde toen dat aanvallen niet meer geloofwaardig waren. De brandweer hoefde zich dan ook niet meer voor te bereiden op een gifattaque. Sinds de oorlog in Irak en de recente aanvallen op onder andere de Twin Towers in New York, de treinen in Madrid en de metro in Londen, wordt echter weer alles voor mogelijk gehouden.
Per uur kunnen honderd slachtoffers terecht in gloednieuwe ontsmettingsunits die in de zes steunpuntregio's van ons land staan opgesteld. Tot dusverre bestonden er slechts kleine ontsmettingsruimtes, bedoeld voor hulpverleners.
Nu kunnen ook burgers hun lijf en kleding gifvrij laten maken in de units, die zijn voorzien van allerlei desinfecterende materialen. "Vanaf 1 januari 2006 moeten de units operationeel zijn," zegt woordvoerder Jeroen Nan namens Amsterdam, één van de zes steunpuntregio's.
De zes regio's zijn gekozen vanwege de geografische ligging en het is de bedoeling dat heel Nederland er zo goed mogelijk mee wordt gedekt. De regio's zijn behalve Amsterdam: Groningen, Den Haag, Eindhoven, Nijmegen en Rotterdam.
In alle steunpuntregio's worden veertig brandweerlieden getraind om in de container te kunnen werken. Het is de bedoeling dat in iedere regio een permanent in te zetten groep van zestien hulpverleners ontstaat.

(Bron: Telegraaf, 19 juli 2005, www.telegraaf.nl