[Rode kolom] Brand in winkel

Auteur Topic: [Rode kolom] Brand in winkel  (gelezen 31432 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandweer-ZH18-402

• Senior gebruiker
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #30 Gepost op: 21 juni 2007, 18:56:07
ik sluit me aan bij brw arie ;)
Weer of geen weer... altijd brandweer

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #31 Gepost op: 22 juni 2007, 18:34:23
ik sluit me geheel aan bij brw arie ;)

Als iedereen dat zou doen, zou het een korte casus worden...;-)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

Brandweer-ZH18-402

• Senior gebruiker
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #32 Gepost op: 22 juni 2007, 18:53:47
Als iedereen dat zou doen, zou het een korte casus worden...;-)

ik sluit me aan bij brw arie ;)
Wat heeft het voor zin om als je er het zelfde overdenkt om dat dan vervolgens ook op te schrijven?
Weer of geen weer... altijd brandweer

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #33 Gepost op: 24 juni 2007, 18:54:38
wordt saai. Kan me ook vinden in de optie van brw arie.

In ieder geval geen personeel of slangen op die kleine binnenplaats. mocht de brand er daar toch uitkomen dan van afstand blussen, wel natuurlijk constant de achtergevel in de gaten houden voor wat betreft ontwikkeling van scheuren e.d.

De binnenaanval ALLEEN uitvoeren , mits de temperatuur dit toelaat.

Laurens Jobse

• Forum gebruiker
  • Freelance persfotograaf
    • 112Nieuws-Goes
Reactie #34 Gepost op: 25 juni 2007, 13:30:05
De ladder zou ik met een straal HD zo opstellen dat hij zicht heeft op de binnenplaats en de plekken waar inmiddels de rook het pand verlaat. tevens zou ik van de voorkant stralen HD inzetten op de panden daarnaast en even wachten wat de brand doet. ook zal ik met warmtebeeld het pand vanaf buiten verkennen om zo de brandhaard op te sporen. Tas aan achterkant legt af open water en de ander gaat richting pand met stralen HD, en zet alvast in op warme muur.

Tja... ik ben nog niet heel erg bekend hoe de brandweer precies inzet met stralen e.d.  aanvals/blus acties/producedures zijn mijn niet precies bekend, maar dit is wat ik het slimst vind.

Tevens wil ik ook dat politie/brandweer omliggende panden verkend op rookontwikkeling en personen dieren. en die dan evacueerd.
---------- Freelance persfotograaf ----------

peebee

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 25 juni 2007, 14:54:05
Wat ik in iedergeval zou doe is zoveel mogelijk LD inzettin ipv HD. De slagkracht van LD is toch vele mate groter.

Geen personen en dieren meer aanwezig in het pand, dus de naar boven trekkende stoom is daarvoor niet echt een issue
Ik zou de vlammen van voor naar achteren drijven vie een binnenaanval ( twee stralen). Waarbij goed gekeken moet worden naar de staat van de muren en plafonds. De rook gaf al een hoge temp aan, bij twijfel naar buiten, ivm inbranding van vloeren en het verlies aan draagkracht en het scheuren van de muren.

Op de achterzijde, evenwijdig aan het pand de muren en de eventueel naar buiten komende vlammen koelen/afschermen en te voorkomen dat deze het delen op boven liggende etages aanstralen. Tevens hier ook goed opletten op de staat van de muur. NIET naar binnen spuiten ivm de aanvalsploegen (op straffe van 40 uur dienstverlening :)).

Teven zou ik nog een straal op het platte dak zetten ter koeling en eventueel een waterscherm voor andere belendende percelen.

Helaas heb ik nog te weinig ervaring om echt over binnenbranden te praten.

Het is niet gangbaar maar als het mogelijk is (pand is van voor tot achter te benaderen) zou ik haast zeggen, met twee waterkannonnen door de voordeur en ruiten van buitenaf de vlammen naar achteren toe dringen. Voordelen:geen persoonlijke risico's, veel water->koeling en verstikking, harde knockdown. Nadeel: minder nauwkeurig, veel (water)schade (streep door het salvage deel, maar volgens mij is in dit object nu toch al weinig meer te redden). Tevens zou ik overwegen om met de hoogwerkers de eerste etage te bewateren om doorslag naar boven te voorkomen (oud bouw, waarschijnlijk houten vloeren). Liever hier meer water dan instorting door aantasting van de structuur.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #36 Gepost op: 25 juni 2007, 19:55:21
Ik bedoelde met mijn antwoord op de volgende quote:

Citaat
Tevens zou ik overwegen om met de hoogwerkers de eerste etage te bewateren om doorslag naar boven te voorkomen (oud bouw, waarschijnlijk houten vloeren). Liever hier meer water dan instorting door aantasting van de structuur.

Wat denk je dat water met hout doet?
Hout gaat rotten, dan krijg je dus sneller aantasting van de structuur...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #37 Gepost op: 25 juni 2007, 22:17:11
Dat mag je effe uitleggen, a.u.b. ???

Jelmer

• Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 25 juni 2007, 22:30:48
Wat denk je dat water met hout doet?
Hout gaat rotten, dan krijg je dus sneller aantasting van de structuur...
Ik denk dat het in zo'n geval eerder verbrand dan dat het gaat rotten. Dat beetje water maakt ook niet uit, na zo'n brand moet het pand toch opgeknapt worden.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 25 juni 2007, 22:51:51
Ik denk dat het in zo'n geval eerder verbrand dan dat het gaat rotten. Dat beetje water maakt ook niet uit, na zo'n brand moet het pand toch opgeknapt worden.

Vraag, wat is er beter te herstellen:

A: een doorgebrande vloer
B: een natte vloer

;)