[Rode kolom] Brand in winkel

Auteur Topic: [Rode kolom] Brand in winkel  (gelezen 31256 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #50 Gepost op: 26 juni 2007, 23:04:57
vanaf nu 2 stralen aan de voorzijde in zetten een beschermings straal aan de achterzijde.
auto ladder voorzijde 1 straal lage druk inzetten op de boven verdieping.
auto ladder achterzijde 1 straal lage druk te bescherming en eventueel even een kijkje nemen op het dak voor eventuele bijzonderheden.
verder ruim afzeten en eventueel met een warmte beeld kamer naar de woningen erlangs voor controle doorslag.
(misschien is het wel mogelijk om via binnen naar de buren te gaan is in oudere woning heel vaak mogelijk).
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #51 Gepost op: 27 juni 2007, 11:45:25
Citaat
De rookontwikkeling is zo groot dat via de warmtebeeldcamera niets meer te zien is. Het schermpje slaat dicht van de vette rook. De hitte is enorm en het effect van blussen is minimaal.
;D ;D wie heeft dat verzonnen  :o  een warmtebeeld camera voor het gebruik bij binnen brand waar je door de dichte rook niets kunt zien en dan zou de WBC het ook niet doen. Welk waardeloos merk is dat ??
Citaat
Daarnaast is gezien de rookontwikkeling en het type, de benedenverdieping zwaar beschadigd en gevreesd moet worden voor aantasting van het plafond (lees vloer 1ste etage)
.
Rook tast de constructie van een vloer niet aan. Vuur doet dat wel. Er is aan de voorzijde nog geen vuur te zien in de winkel, dus is de verdiepingsvloer nog betrouwbaar. Wel kan de temperatuur door convectie en geleiding al behoorlijk hoog zijn maar nog onvoldoende om voor onsteking van brandbare materialen te zorgen. Volhozen met water heeft geen zin, zolang je de oorzaak van de temperatuur niet aanpakt. Het magazijn dus.

Overigens laat de up-date foto zien wat je bij eerste foto al zag aankomen. Ontsteken van de brandgassen, nu is de volgende stap het compleet ontgassen van de winkel inventaris gevolgd door de totale flashover.
Als er nu nog geen ventilatie of uitstroomopening is aan de achterzijde hebben we de strijd verloren. Iedereen eruit, en we gaan over op een defensieve inzet. Jammer maar helaas.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #52 Gepost op: 27 juni 2007, 11:51:28
;D ;D wie heeft dat verzonnen  :o  een warmtebeeld camera voor het gebruik bij binnen brand waar je door de dichte rook niets kunt zien en dan zou de WBC het ook niet doen. Welk waardeloos merk is dat ??.


misschien verkeerd omschreven maar het komt er op neer dat de dichte rook op het schermpje slaat waar je doorheen kijkt. De camera zelf zal wel werken alleen door de aanslag van de rook is er niets meer te zien ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #53 Gepost op: 27 juni 2007, 12:53:46
Dan nog, bij elke binnenbrand is het zicht zo slecht dat ik mijn eigen hand niet eens kan zien. WBC zijn juist bedoeld om dan toch zicht te hebben. Dus het beeldscherm heeft zo'n sterke licht opbrengst dat ook in zeer dichte rook, bijv. autobranden in een afgesloten parkeergarage je toch zicht hebt. En een heel duidelijk beeld ook.
Maar goed dat heeft te maken met welk merk, type, maar ook uit welk jaar. Als dit verhaal al wat langer geleden speelde kan ik me er iets bij voorstellen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #54 Gepost op: 27 juni 2007, 13:50:27
;D ;D wie heeft dat verzonnen  :o  een warmtebeeld camera voor het gebruik bij binnen brand waar je door de dichte rook niets kunt zien en dan zou de WBC het ook niet doen. Welk waardeloos merk is dat ??.
Rook tast de constructie van een vloer niet aan. Vuur doet dat wel. Er is aan de voorzijde nog geen vuur te zien in de winkel, dus is de verdiepingsvloer nog betrouwbaar. Wel kan de temperatuur door convectie en geleiding al behoorlijk hoog zijn maar nog onvoldoende om voor onsteking van brandbare materialen te zorgen.

Ik bedoelde dat de hoeveelheid en het type rook aangaf dat er een behoorlijk hoge temperatuur in het pand was en dat de brand het ver in zijn ontwikkeling was. Hieruit leid ik af, dat het goed mogelijk is, dat de hitte onder het plafond (lees vloer 1ste verdieping) dermate hoog is, dat deze hitte de het plafond/vloer aantast :) De rook zelf inderdaad niet echt schade aan de constructie gaan geven, maar de rook is wel een symptoom van wat er buiten het zicht zich afspeeld.

(Tot zover weer mijn volledig ondeskundig en ongefundeerde conclusies. Iedereen nu al bedankt voor de reactie. Ik heb zelf wel het gevoel dat ik van de reacties heel veel leer, wat je tijdens de brandwacht trainingen niet krijgt. Daar staan aflegsystemen, ademlucht etc centraal. Ik heb bij de examen training moeten vragen hoe we het beste een blussing konden doen mochten ze het vragen :):) )
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #55 Gepost op: 27 juni 2007, 15:36:15
Citaat
wat je tijdens de brandwacht trainingen niet krijgt. Daar staan aflegsystemen, ademlucht etc centraal. Ik heb bij de examen training moeten vragen hoe we het beste een blussing konden doen mochten ze het vragen
Zie hier de onvolledigheid van de hedendaagse opleiding. Een oefening met wat oefenrook, een knetterkast en als hoogte punt de rituele dans rond de vuurkorf.
En meneer de examinator, is de kandidaat geschikt om vanavond een nummer op een TS te nemen Ja/Nee  

En nu inhoudelijk: de rook is uiterst gevaarlijk! Door de ovolledige verbranding zit hij vol met CO (explosief) en andere uiterst brandbare gassen. Temperatuur van de rook is enkele honderden graden, 300-400 graden. Die temperatuur kan voldoende zijn om brandbare produkten tussen het plafond en vloer maar ook op de vloer(tapijt) te laten ontgassen. Deze brandbare gassen komen dan weer in de boven gelegen etage terecht en wachten daar ook op een ontstekingsbron.
En het probleem is dat je die gassen niet ziet, niet kunt meten maar ze zitten er wel.
Weet iemand misschien bij benadering de ontstekings temperatuur van een stuc op riet plafond?
De houten balken kunnen lang tegen de hitte van de rook, zolang het maar niet brand, maar dan nog is het altijd veiliger als een stalen draagconstructie.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #56 Gepost op: 27 juni 2007, 16:02:15
Weet iemand misschien bij benadering de ontstekings temperatuur van een stuc op riet plafond?

Dit is een constructie wat mijn weten zeer weinig is toegepast in oude huizen. Wat wel veel werd toegepast zijn tientallen hele smalle latjes, waar tegenaangestuct werd.

On-Topic:

Aangezien de hoge temperatuur en de eerdere genoemde uitdampende gassen in de ruimte de personen binnen terugtrekken. Binnenaanval is na mijn inzien in dit stadium van de brand te risicovol. Daarom neem ik de optie in mijn achterhoofd om aan de achterzijde waar de brand ongeveer zou woeden een gat in het dak te maken (aangezien dit aan de achterzijde de enigste mogelijkheid is door de blinde muur), als dit mogelijk is. Hierdoor krijgt de brand wel meer zuurstof, maar onstaat er ook een kleine kans dat de brand te bedwingen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #57 Gepost op: 27 juni 2007, 16:35:45
Dit is een constructie wat mijn weten zeer weinig is toegepast in oude huizen. Wat wel veel werd toegepast zijn tientallen hele smalle latjes, waar tegenaangestuct werd.

On-Topic:

(...)

Stuc op riet zit in heel veel oude gebouwen!  ;) Latjes => riet => stuc  :) (en dan het liefst nog een aantal keren een verlaagd plafond daaronder.... succes verzekerd!  ;))


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 27 juni 2007, 17:05:34
Plaatje van de rook geeft duidelijk aan dat er een binenbrand is die veel rook/hitte produceert die moeilijk weg kan. Ik zou kiezen voor ventilatie. Die rook moet weg, om te voorkomen dat er een flashover ontstaat. Dus aan de achterzijde een lichtkoepel van het magzijn, een achteruitgang of wat dan ook forceren om zo de hitte kwijt te raken. Desnoods op de amerikaanse manier een gat in het dak maken. Dan kun je met een overdruk ventilator vanaf de voorzijde een binnenaanval doen met twee HD stralen. Een derde HD straal aan de achterzijde van de tweede TS bij de uitstroom opening van de hete gassen. Naderbericht middelbrand. Maak gebruik van redvoertuig en HV. Aanvulling ademlucht. LD is geen optie. Als je geen vuur ziet waar wil je dan met het water op spuiten. Jullie zijn toch geen rookblussers  :o
Oja de OVD zal wel grote brand geven. Die maakt zijn plan+ voor als mijn inzet mislukt. Dan komen de DPU's en waterkannonen uit de kast.
Tja,dit zou ook mijn inzet zijn.Zo snel mogelijk ventileren,en eventueel de rookgaslaag koeln met een aantal shotten van de HD.Want de rookgaslaag is het gevaarlijkste,via die weg zal de brand zich gaan voortplanten.Maar gezien de update is dat een gemiste kans.

En een warmtebeeldcamera die dichtslaat door vette rook  ???..koop eens een goede  ::)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #59 Gepost op: 27 juni 2007, 17:56:52

En een warmtebeeldcamera die dichtslaat door vette rook  ???..koop eens een goede  ::)

Laten we on-topic blijven en niet gaan discussieren welke camera er gekocht moet worden. We hebben nu de Dräger Talisman tot onze beschikking. Na de casus mogelijk een andere ;)

Nog even een vraag Peter, waarop besluit je in je laatste reactie om naar binnen te gaan terwijl je eerder aanga buiten te blijven en te wachten tot hij naar buiten komt?