[Rode kolom] Brand in winkel

Auteur Topic: [Rode kolom] Brand in winkel  (gelezen 31255 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #60 Gepost op: 27 juni 2007, 19:14:53
[

Nog even een vraag Peter, waarop besluit je in je laatste reactie om naar binnen te gaan terwijl je eerder aanga buiten te blijven en te wachten tot hij naar buiten komt?
Ik ga ook voor alsnog niet naar binnen,veels te heet met die dreigende Flash-over.Maar als ik bij de deur blijf zitten,en een aantal malen flink naar binnen poeier met m,n HD-straal kan ik mooi in een veilige zone het verloop afwachten.Komt hij alsnog naar buiten zit ik goed,krijg ik em in de tang met poeieren kunnen we voorzichtig doorstoten naar binnen  8)


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #61 Gepost op: 28 juni 2007, 15:10:00
Ik ga ook voor alsnog niet naar binnen,veels te heet met die dreigende Flash-over.

Even voor mijn begrip, hoge hitte en vette rook is toch eerder een teken van backdraft (veel onverbrand)? Repressief ventileren is misschien niet zo een goede optie?

(Vanuit mijn onkunde geplaats ;))
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #62 Gepost op: 28 juni 2007, 21:23:05

Backdraft onstaat als de boel hermetisch is afgesloten. Gebrek aan zuurstof zal deze brand niet hebben daarvoor komt de rook met teveel energie naar buiten. Biij een dreigende backdraft zul je eerder van de rookpufjes zien, even de overdruk weg, er uit persen, wat zuurstof aan zuigen en weer puffen. Op de foto zie dat de rook er aan de boven zijde uit komt, en de lucht met zuurstof aan de onderzijde wordt aangezogen.
Enige inzetactiek: uitstroomopening maken in de uitbouw, bij voorkeur zo hoog mogelijk, en ventilator voor het pand. Maar daar is het al te laat voor, de flashover zit er al aan te komen getuige de foto in de laatste up-date.
Dus omschaklelen op defensive inzet, waterwinning in orde maken en LD stralen of waterkanon voor het pand. Snel met veel water aanpakken.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #63 Gepost op: 30 juni 2007, 12:48:26
Update

Op dit moment hebben we lagedruk ingezet aan de voorzijde. De brand blijkt echter niet af te nemen.

Een inzet via de achterzijde wordt nu echt noodzakelijk heren………..


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #64 Gepost op: 30 juni 2007, 15:15:46
Nou.. Ik blijf in ieder geval bij mijn standpunt van eerder. De noodoplossing. Achter een gat creëren in het platte dak. En dan maar een aantal liter water hier naar binnen knallen. Mechanische ventilatie laat ik nog even achterwege.


alphalima

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 1 juli 2007, 19:30:03
Hallo, ik kom nu nieuw bij deze casus en zoals ik gelezen heb wordt nu de vraag waaruit het plafond bestaat.Oudbouw dan geen beton dus houten balken waarvan redelijkerwijs mag worden aangenomen dat ze door de brand aangevreten zijn en de constructie dus verzwakt is. Heeft de 1e TS bemanning er naar gekeken toen ze binnen waren?

Verder geen opening aan de achterzijde en ook geen optie om op het dak achter te gaan.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #66 Gepost op: 2 juli 2007, 20:07:51
Iemand nog andere ideeën?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #67 Gepost op: 2 juli 2007, 22:05:17
Goed even resumeren:

Er zijn geen personen meer vermist, ik mag aannemen dat de evacuatie in de aangrenzende percelen nu is voltooid.
De eerste verkenning met de warmtebeeldcamera was dus slecht nieuws, de eerste inzet aan de voorzijde met 2 stralen lagedruk heeft niet het gewenste resultaat.

Ergo conclusio:

Er moet iets gebeuren onder 's moeders paraplu.

dus kijken we naar de achterkant.

Achterzijde is niet veilig begaanbaar. De muren zijn bloedheet. De constructie van het platte dak kan reeds aangetast zijn door de brand. Daar dus effe iemand met een laddertje naar boven sturen om even een gat te maken is een gepasseerd stadium.

Lage druk stralen inzetten vanaf de achterzijde op de ramen (ik mag aannemen dat de achtergevel op de eerste verdieping toch wel ramen heeft?) en volhozen. Hoogwerker voor opstellen en uitschuiven tot naar de nok. Is er rook op de bovenste verdieping? Zijn daar al tekenen van branddoorslag?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #68 Gepost op: 9 juli 2007, 14:44:34
Aangezien de laatste dagen de casus niet echt meer vlotjes loopt en we het laatste probleem nog maar hoeven te tackelen om de brand te kunnen blussen hierbij de afsluiting met een beknopte omschrijving van de daadwerkelijke inzet.

De brand heeft daadwerkelijk plaatsgevonden op 21 november 2005. Om half zes in de avond werd de brand gemeld en werd er door de brandweer uitgerukt met een tankautospuit, hoogwerker en OvD. Het betrof een Turkse Bazaar waar achterin het pand een ruimte in brand stond. Het pand was, zoals ook in de casus, 35 meter diep en ingebouwd door monumentale oude binnenstadpanden. Ook was deze alleen via de voorzijde toegankelijk.

De eerste TS heeft nog geprobeerd een binnenaanval uit te voeren. De rookontwikkeling en hitte in het pad waren op dat moment al zo hevig dat men niet verder is gekomen dan halverwege. Het verhaal over de warmtebeeldcamera is dus ook niet verzonnen maar werkelijk voorgekomen. De dikke zwarte rook gaven een dusdanige zware aanslag op ademluchtmasker en warmtebeeldcamera dat het werken hiermee niet meer de prestaties gaf die men er van mag verwachten.

Binnen vijf minuten na de eerste melding is opgeschaald naar middelbrand en kwam een tweede TS en autoladder ter plaatse. Uit de naastgelegen appartementen werden ongeveer 10 personen geëvacueerd en een hond gered uit de rook.

Alle boven en naast gelegen appartementen zijn verkend. Ondanks de enorme hitte opbouw, die maar via één kant het pand kon verlaten, is het een wonder dat de constructies stand hebben gehouden, dit is waarschijnlijk te danken aan de enorme dikke muren.

Probleem bij deze inzet was de toetreding tot het pand. De brand concentreerde zich voornamelijk aan de achterzijde van de winkel. Deze zat echter ingesloten tussen andere panden en ook hier was geen ingang aanwezig. De muren aan de achterzijde waren heet, er kwam rook uit het dak.

Uiteindelijk is besloten om middels breek en sloopwerk een gat te maken en de nevelkogel hierdoor naar binnen te duwen. Uiteindelijk kon zodoende de brand langs twee kanten worden bestreden en worden geblust.

Hierbij nog enkele foto's:







Bedankt voor de medewerking.

Shave


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #69 Gepost op: 9 juli 2007, 22:07:04
Wat is een nevel-kogel?

(soort handgranaat?)
 ???
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.