Fotograaf aangehouden door politie - Zwaagwesteinde 10-06-'07

Auteur Topic: Fotograaf aangehouden door politie - Zwaagwesteinde 10-06-'07  (gelezen 16315 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #30 Gepost op: 14 juni 2007, 15:21:15
Fijn dat je mijn mening respecteerd ;)
Ik respecteer je mening wel maar vind de stelling beetje vreemd ;)
Maja ieder zijn eigen mening gelukkig...


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #31 Gepost op: 14 juni 2007, 18:12:12
De politie mag niet de ene persfotograaf wel toegang geven en de andere niet.
Dan is er sprake van willekeur. Wat wel kan gebeuren is dat fotografen die
er waren voordat de politie een afzetting had mazzel kunnen hebben. Maar
volgens de regels is dat dan niet correct. Verder mag de politie de pers niet
weigeren mits men niet in de weg loopt. Op een jachthaven met 1
toegangshek/steiger loop je sneller in de weg als bij een jachthaven met 3
toegangshekken/steigers.

Met alle respect voor Mystique en wat hij kortgeleden heeft meegemaakt maar
de persvrijheid is vastgelegd in de Europeese Rechten van de Mens. Het is dan
ook niet aan de hulpverlener om dit te negeren. Feit blijft wel dat hulpverleners
altijd hun werk moeten kunnen doen zonder dat ze voor de voeten worden
gelopen door de pers.

En over de politieberichten kunnen we kort zijn:
Die zijn zeer sumier en vaak een dag later.

met vriendelijke groeten,
Ko van Leeuwen
(Persfotograaf en fotoleverancier aan hulpdiensten)


rob dierenambulanc

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 14 juni 2007, 18:18:15
Ik sluit me volledig aan bij de opmerkingen van Ko van Leeuwen. De hulpverleners vinden de(beeldende) pers maar lastig.
Maar gelukkig is er de persvrijheid. en als men in het bezit is van een "Landelijke politie perskaart" dan moet de politie jou alle medewerking verlenen. Uitzondering daar gelaten
Dus leven de persvrijheid.



pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #33 Gepost op: 14 juni 2007, 18:40:59
Beste Allen,

Natuurlijk is het terecht dat die man opgepakt is. Als je na herhaalde waarschuwingen van de politie nog zo mega-eigenwijs ben om niet weg te gaan, hoe dik is dan die plaat voor je hersens? Want ik wel minder vind is dat (volgens de media) er dus wel van die hobbygastjes (met grotere toestellen dan dat ze zelf zijn ;D) aan de verkeerde kant van de lintjes lopen. Maar mischien waren ze nog bezig met die gasten weg te sturen. Je moet toch een keer het lintje spannen.

Wat betreft dat figuur aan de Damstraat in Ridderkerk, die is na diverse keren door de politie te zijn terug gestuurd/gewaarschuwd, toch voorbij het lint gegaan en liep hij vrolijk in een met asbest besmet gebied. Wat mij betreft haden ze hem daar ter plekke met een hd mogen ontsmetten. Had het voor het publiek helemaal top geweest.

Als er brandweer een gebied af laat zetten waar gevaar is voor asbest/instorting/explosiegevaar of wat dan ook, dan helpt daar helpt een perskaart ook niet voor. Dat heeft gewoon te maken met eigen veiligheid. Dat kan een fotograaf ook niet altijd weten. Dus als je door politie of brandweer tegengehouden wordt, lijkt het mij raadzaam de bevelen op te volgen. Het lintje staat er natuurlijk niet voor niets!

P.s. Waar was je nou, rolanddegrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.... ;) vanmorgen? Had je mooie platen kunnen schieten op de H.Ydenweg


Groet,
pyroloog


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #34 Gepost op: 14 juni 2007, 18:58:09
Dus leven de persvrijheid.

'Leve de mensen met een boord voor hun kop, die zich graag verschuilen achter persvrijheid en kennelijk ook nog wetskennis denken te hebben'.

Nu even een wat genuanceerder betoog.
Ten eerste, ik ken deze situatie niet en ga hier dan ook niet over oordelen. Ten tweede, ik ben denk ik niet een enkeling binnen de brandweer als ik zeg dat het de laatste tijd een sport lijkt om zo dicht mogelijk bij een brand/ongeval te komen. We hebben het hier dan over mensen die zwaaien met perskaarten en 'hobbyfotograven' (veelal met fluoriserende hesjes). Prima als je foto's maakt, mij hoor je niet klagen over de foto's die soms ook nog als lesmateriaal gebruikt kunnen worden... maaaaaaar wanneer er een lintje hangt dienen mensen zich hieraan te houden. Het hangt er niet voor niets. Mocht dit lintje er om een bepaalde rede nog niet hangen, gebruik dan je gezond verstand en ga niet tot op 5 meter van "ons" staan, dit word vaak als erg hinderlijk ervaren. Ook wanneer de politie of andere hulpverleners je vragen, je ergens anders te positioneren ga dan niet in discussie over persvrijheid, persoonsvrijheid enz enz dit wekt alleen maar irritatie op ("daar hebben we weer zo'n IWAB"). Ook wij kennen de wet en weten van deze vrijheden, maar kennelijk wordt er toch voor gekozen om deze even aan de kant te zetten voor uw en onze veiligheid. We hebben immers niks te verbergen; misstanden die aan de kaak worden gesteld zijn goed, daar leren we van. Ga er echter niet per definite van uit dat wij als hulpverleners iets te verduisteren hebben en begin daarom dus ook niet meteen over vrijheden en het hebben van rechten.
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


rob dierenambulanc

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 14 juni 2007, 19:03:29
Wederom proef ik een felle tegenstand tegen de media vanuit de hoek van de hulpverlening. Maar als ze een foto willen bestellen dan weten ze niet hoe snel ze de fotograaf moeten bellen, maar daar gaat het even niet overnu.

Nogmaals, er is in dit land persvrijheid. Als deze fotograaf in bezit is van de landelijk politie perskaart dan is de politie gewoon fout bezig. Zeker als er al andere wel hun gang kunnen gaan.
Helaas is de berichtgeving hier niet duidelijk in, maar ze spreken over persfotograaf, dus ik ga uit dat hij een kaart heeft.
Mocht dit alles zo zijn, dan adviseer ik de fotograaf om dit aanhangig te maken bij de NVJ.


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #36 Gepost op: 14 juni 2007, 19:13:15
Wederom proef ik een felle tegenstand tegen de media vanuit de hoek van de hulpverlening. Maar als ze een foto willen bestellen dan weten ze niet hoe snel ze de fotograaf moeten bellen, maar daar gaat het even niet overnu.

Nogmaals, er is in dit land persvrijheid. Als deze fotograaf in bezit is van de landelijk politie perskaart dan is de politie gewoon fout bezig. Zeker als er al andere wel hun gang kunnen gaan.
Helaas is de berichtgeving hier niet duidelijk in, maar ze spreken over persfotograaf, dus ik ga uit dat hij een kaart heeft.
Mocht dit alles zo zijn, dan adviseer ik de fotograaf om dit aanhangig te maken bij de NVJ.

Lees ik verkeerd? Is het gewoon zo dat je mijn bericht niet of maar gedeeltelijk leest? Snap je de achterliggende boodschap niet? Kun je geen nuances leggen? Het komt me allemaal erg drammerig en puberaal over. (In deze ben je geheel juist als je zegt "proef ik een felle tegenstand tegen de media" het komt echter ergens vandaan... zoals in mijn vorige bericht valt te lezen)
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #37 Gepost op: 14 juni 2007, 19:13:55
Ik blijf erbij dat het er niet om gaat dat "jij een perskaart hebt" maar om jou als persoon zelf.
Als ik alleen al deze regio als voorbeeld neem ken ik genoeg personen die het voor zichzelf verpest hebben, met perskaart en zonder.

Het gaat niet om de perskaart die je hebt maar om jezelf als persoon  ;)
Ik heb vaak genoeg situatie's meegemaakt dat de ene fotograaf werd geweigerd en de andere wel werd toegelaten
ook daar weer ongeacht wel/geen perskaart.

Kortom het begint bij jezelf!!  :) O0


paul_hartog

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 14 juni 2007, 19:21:37
zodra de politie geen zin in je heeft zeggen ze gewoon dat je in de weg loopt en heb je als fotofiel geen enkel recht en moet je dus gewoon wegwezen!!!


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #39 Gepost op: 14 juni 2007, 19:25:43
Ik blijf erbij dat het er niet om gaat dat "jij een perskaart hebt" maar om jou als persoon zelf.
........
Het gaat niet om de perskaart die je hebt maar om jezelf als persoon  ;)
........
Kortom het begint bij jezelf!!  :) O0

O0