Fotograaf aangehouden door politie - Zwaagwesteinde 10-06-'07

Auteur Topic: Fotograaf aangehouden door politie - Zwaagwesteinde 10-06-'07  (gelezen 16310 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #50 Gepost op: 14 juni 2007, 22:29:24
Daar heb ik het niet over ;)  (mensen mogen van mij over mijn asgedweilde vloer lopen hoor)

Als mensen op mijn vingers gaan kijken en vastleggen wat ik doe, dát bedoel ik. En ga me nu niet vertellen dat je van iedereen die je fotografeerd toestemming hebt...

Dat heb ik zeker, overal waar ik kom :|. Maar daar heb ík het niet over, tevens is het heel erg off topic... ;)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #51 Gepost op: 14 juni 2007, 22:34:15
Verder heb je het over 'wij hulpverleners' en volgens je profiel
ben het student Integrale Veiligheidskunde. Kan je vanuit die
optiek toelichten wat hulpverleners weten c.q. leren over
persvrijheid? Ik weet in ieder geval dat een aantal agenten
daar geen snars van weten. Ik hoop daarom dat het wel een
onderdeel van jouw studie vormt zodat de nieuwe lichting
hulpverleners wel meer kennis heeft van dit soort zaken.

met vriendelijke groeten,
Ko van Leeuwen


Geloof me als ik zeg dat studenten Integrale Veiligheidskunde zich veel met de praktijk bezig houden (op de werkvloer te vinden zijn) dus ook weten waar ze het over hebben. Daarnaast krijgen studenten Integrale Veiligheidskunde een aardige hoeveelheid juridische kennis mee, dus ga er ook maar van uit dat over persvrijheid ook e.e.a. bekend is ;)

MAAR ze leren niet hoe je in een crisissituatie de pers tevreden moet houden (hoe graag je dit kennelijk ook zou willen) omdat er voor de IVK'ers, waar ze ook terecht komen, veel hogere prioriteiten zijn dan dat (denk aan mensen redden, escalatie voorkomen, een crisis beheersen ::))

Uiteraard ben ik vóór persvrijheid en vrije nieuwsgaring en dergelijke, maar wanneer het de hulpverlening, opsporing of rechtshandhaving belemmerd moeten de media een stapje achteruit doen (soms letterlijk, soms figuurlijk). Maar wat dat betreft zijn we het geloof ik eens(?)

Dat het op de werkvloer soms niet boterd tussen pers en hulpverlening kan ik me voorstellen. Beiden hebben andere belangen en andere inzichten. En dat hulpverleners / agenten geen snars van persvrijheid weten bedoel je vast wat genuanceerder. Dat ze er misschien niet altijd naar handelen (in jouw optiek) is een ander verhaal.

Nog even over de laatstse zin uit je tekst: Omgaan met de pers heeft niet echt prioriteit voor een veiligheidskundige. Eerst is het het voorkomen en/of adequaat bestijden van een ongewenste (onveilige) situatie. Dan komen de bijzaken en bij dat lijstje staat de pers niet bovenaan ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #52 Gepost op: 14 juni 2007, 22:39:02
Ik denk dat we allemaal blij zijn met de pers vrijheid,
wij mensen willen graag op de hoogte zijn van het nieuws.

maar als je toch iets doet wat niet mag....kom op zeg... :)
als je je kont verbrand , moet je op de blaren zitten ...
of even bij mij langskomen


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #53 Gepost op: 14 juni 2007, 22:46:04
Ik kan me soms ook ergeren aan opdringerige fotografen, er moet toch een gepaste afstand blijven, niet in de laatste plaats voor de hulpverleners, wij hebben ook recht op onze emoties zonder gekiekt te worden.
Enige jaren geleden zijn hier bij een ongeval op het spoor twee fotografen op de vuist gegaan omdat de ene vond dat hij meer recht had als de ander, walgelijk gedrag!
Een ander geval was een zwaar ongeval met meerdere slachtoffers waar door de fotografen op een flinke afstand gehouden moesten worden, hij ging toen zelfs op het dak van zijn auto staan met een knots van een telelens; ik gun iedere fotograaf zijn plaatje, maar dames/heren graag met gepast respect! en niet te dichtbij. 8)


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #54 Gepost op: 15 juni 2007, 13:16:19
hinderen kan overigens imo op 2 manieren zoals mystique ook al aangaf maar dan in andere bewoording:
letterlijk voor de voeten lopen is inderdaad simpel aan te tonen.
maar het heimelijk vastleggen van elke beweging die je maakt is ook hinderlijk, niet letterlijk maar het verstoord wel je concentratie die bijv een ambulanceverpleegkundige zo hard nodig heeft bij zijn handelen. hebben de hulpverleners die nu roepen van  "als het lint ver weg hangt mag ik er door" wel eens gedacht dat ondanks de hectiek ook de hulpverleners de ruimte moeten hebben hun werk 'rustig' te kunnen doen zonder daarbij gestoord (en dus gehinderd) te worden.
Politie Aspirant niveau 4


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #55 Gepost op: 15 juni 2007, 18:29:13
Het lintje hangt er uiteraard niet voor niets. Maar er kan een
verschil zijn tussen de plek van het lintje en de veilige,
niet-hinderende afstand. Minimaal 5 meter afstand lijkt mij
een goede afspraak. Maar als het lintje aan het begin van
de straat hangt?

Ik ben blij dat je het met me eens bent dat het lintje er niet voor niets hangt. Wat je daarna aanhaald, dat er een verschil zit tussen waar het lintje hangt en waar hij voor "jullie fotografen" liever zou moeten hangen is een verschil van mening. Een hele grote ook, zoals andere na mij hebben gezegd, werken wij als hulpverleners ook graag met de meest mogelijke rust om ons heen. Het geflits of vragen stellen bijv. werkt daar niet aan mee. Verder hebben we het ook nog over een stukje veiligheid... laten we een ongeval met beknelling er als voorbeeld eens bij halen; bij de brandweer hanteren we de 5 en 10 meter cirkels rondom een ongeval. Binnen de 5 meter staan die personen die direct bij de hulpverlening betrokken zijn, andere staan in de 10 meter en mensen die de boel regelen (OvD's bijv. staan daarbuiten. Dan hebben we ook nog een flink aantal voertuigen TP die ergens moeten staan en daarnaast willen we ook nog een stukje ruimte om ons heen. Hoe dicht had jij dan graag gezien dat het lintje zou hangen? Lintjes worden niet gespannen voor de lol (ik verval in herhaling).

Daarnaast suggereer je dat ik heb gesteld dat jullie hulpverleners
iets te verduisteren hebben. Dat heb ik nooit gezegd en
nooit gedacht!!! En om op dat argument mijn verhaal over
vrijheden en rechten af te serveren is niet genuanceerd maar
ronduit bot.

Ik suggereer niet dat JIJ als persoon dat stelt. Ik suggereer als je de context van mijn bericht goed leest, dat "de fotograven" dit vaak tot zeer vaak als verweer aanbrengen. Dus hierdoor vind ik het volkomen legitiem, om niet alleen jou erop te wijzen niet nodeloos met wetsartikelen en vrijheden te strooien maar ook je (hobby)collega's.

Verder heb je het over 'wij hulpverleners' en volgens je profiel
ben het student Integrale Veiligheidskunde. Kan je vanuit die
optiek toelichten wat hulpverleners weten c.q. leren over
persvrijheid? Ik weet in ieder geval dat een aantal agenten
daar geen snars van weten. Ik hoop daarom dat het wel een
onderdeel van jouw studie vormt zodat de nieuwe lichting
hulpverleners wel meer kennis heeft van dit soort zaken.


In mijn profiel staat te lezen HBT / student Integrale Veiligheidskunde. Ik ben dan ook (vrijwillig)hoofdbrandwacht en daarnaast... Op deze opleiding krijgen wij allerlei vormen van rechten gedoceerd. Ik persoonlijk, en "wij" als hulpverleners krijgen allemaal op onze eigen manieren te maken met het recht. Zeker de laatste tijd is het fenomeen persvrijheid "hot" bij de hulpverleners, hoe kunnen we hier het beste mee omgaan enz enz. Het is daarnaast bij de opleiding IVK de bedoeling dat de studenten zo breed mogelijk worden opgeleid, zodat wij in het veld mensen kunnen aansturen en managen. Uiteraard gebeurd dit dan met onze gekleurdheid en aangeleerde vaardigheden.

Samenvattend kan ik weinig anders concluderen, dan dat er vanaf de kant van "de pers" het besef bestaat dat hun meer rechten hebben dan hulpverleners. "ze kennen de wet niet, bekken je af, hangen lintejs verkeerd, belemmeren je in het werk en als klap op de vuurpijl kun je nog mee naar het politiebureau genomen worden". Ik vind dit allemaal erg jammer.

Mijn persoonlijke mening is dan ook dat, hulpverlening ten allen tijde gaat boven "de pers" en hun mogelijke vrijheden. Daarom vind ik dan ook dat door "ons" moet worden beslist wat een geschikte afstand is. Ben je het hier niet mee eens ga dan niet TP discussie voeren, maar vind je recht op een andere manier. (wetskennis hebben fotografen genoeg...)

Enkele opvattingen waar ik mijzelf dan ook erg in kan vinden:

Ik kan me soms ook ergeren aan opdringerige fotografen, er moet toch een gepaste afstand blijven, niet in de laatste plaats voor de hulpverleners, wij hebben ook recht op onze emoties zonder gekiekt te worden.

Enschede, vuurwerkramp...
hoe dichtbij wil je staan???

Denk na bij wat je doet, zorg dat je niemand in de weg loopt, vraag eventueel of het toegestaan is om een persoon te fotograferen, (portretrecht?)  en als je door de politie aangesproken wordt op je gedrag, of op de plaats waar je je bevindt, ga dan niet in discussie, maar zoek een andere plaats, of pas je gedrag aan...

Simpel toch?

Als een persoon nou zonder wat te zeggen met zijn boerenpoten over jou pas gedweilde vloertje loopt omdat "jou winkel toch gewoon open is" zou je ook over de pis gaan. Terwijl dat als een ander persoon vriendelijk vraagt of hij toch voorzichtig door je winkel mag lopen, je er waarschijnlijk géén moeite mee zou hebben.
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #56 Gepost op: 15 juni 2007, 18:47:15

O0

Ik ken inmiddels genoeg praktijk voorbeelden, gelukkig val ik daar zelf niet onder, maar daarvoor ook deze reactie.
Je kunt wel op de hulpverleners zitten zeuren en wat dan ook, maar wie staat daar? Precies jij zelf........kortom het begint echt bij jezelf
dus doe daar wat mee!  ::) en kom ook niet alleen naar de spannende dingen of voor de fotografische kant, maar laat ook eens op een andere
manier van je horen/zien/lezen.

Groetjes ikke :)


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #57 Gepost op: 15 juni 2007, 19:22:21
Onderstaande tekst is enige maanden geleden door de persvoorlichting van het politiekorps Hollands-Midden gestuurd aan hun agenten.
Sinds die tijd worden deze richtlijnen keurig nageleeft door de agenten en wordt er ook veel beter en duidelijker met elkaar gecommuniseerd hier in de regio.
Als je als hulpverlener een probleem hebt met een fotograaf of cameraman ,vertel wat je van hem verwacht en waarom.

En wat betreft het soms in twijfel trekken van de goede bedoelingen van hulpverleneners met betrekking tot het wegsturen in verband met de veiligheid.
Ik wil dit nog wel eens in twijfel trekken.
Ik sta laats bij een brand met vermeend asbestgevaar (volgens agenten).
Wij stonden al ruim bovenwinds zeker 30 meter.
Hier loopt de brandweer zonder perslucht in de rook ( vermoedelijk ingeent tegen de gevolgen van asbest of gewoon slecht opgeleid) of misschien toch liever geen pers erbij.
Of de klok horen luiden en geen flauw idee waar de klepel hangt.(Dit laatste lijkt mij vaak het geval)

Politieperskaart toegangsbewijs bij incidenten
De laatste tijd deden zich enkele incidenten voor waarbij de pers niet direct werd toegelaten tot het afgezette gebied of daaruit zelfs werd verwijderd. Dit leverde niet alleen onnodige en soms vervelende discussies op, maar maakt ook inbreuk op de persvrijheid. Door pers op vertoon van een (politie)perskaart door te laten kunnen we beide naar tevredenheid ons werk doen.

Waartoe geeft de politieperskaart toegang
De landelijke politieperskaart en de bijbehorende rellenkaart geeft de houder -in principe- toegang tot het door de politie of het bevoegd gezag afgesloten gebied, straten of terreinen bij demonstraties, rellen en calamiteiten als gijzelingen, vliegrampen, overstromingen, branden, ongelukken enz. De houder mag het werk van de politie, brandweer, medische diensten, enz. niet in ernstige mate hinderen.

Uitzondering in toelating
De meeste journalisten en cameramensen gedragen zich dan ook netjes, maar een enkeling niet. Uitgangspunt blijft dat zowel wij als de mensen van de media gewoon hun werk moeten kunnen doen.  Als je dus maatregelen hebt getroffen om omstanders op afstand te houden, geldt voor de pers een uitzondering. Alleen wanneer het onveilig is of er kans is op het vernietigen van sporen, moeten ze op je aanwijzing achter het afzetlint blijven. In uitzonderlijke gevallen kunnen ook beperkingen worden opgelegd. Overleg in dat geval met het bureau communicatie.

Wie krijgen politieperskaart
Professionele schrijvende en fotograferende journalisten, cameramensen, technische en facilitaire medewerkers van omproepen en productiebedrijven die nodig zijn voor de vervaardiging van journalistieke producten, beginnende journalisten en twijfelgevallen komen in aanmerking voor zo’n politieperskaart. Zij vragen dit aan bij de Stichting Landelijke Politieperskaart.

Medewerkers van huis-aan-huisbladen hebben niet altijd een politieperskaart. Het advies van het bureau communicatie is om deze voornamelijk free-lance medewerkers gelijke rechten te geven als houders van een politieperskaart. Het gaat hier vaak over lokaal nieuws met een voor ons ook belangrijke lezersdoelgroep.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #58 Gepost op: 15 juni 2007, 19:26:05
Daar heb ik het niet over ;)  (mensen mogen van mij over mijn asgedweilde vloer lopen hoor)

Als mensen op mijn vingers gaan kijken en vastleggen wat ik doe, dát bedoel ik. En ga me nu niet vertellen dat je van iedereen die je fotografeerd toestemming hebt...

gelukkig niet nee. dat zou wel een erg eenzijdig beeld worden. Trouwens hoeft er geen toestemming gevraagd te worden. Het gaat om het incident en niet om jouw als persoon. In de meeste gevallen is er dan ook geen sprake van portretrecht.

Als een ieder eens wat meer rekening met elkaar zou houden was de helft van het probleem al opgelost. We moeten niet vergeten dat het in de meeste gevallen wel goed gaat en dat er vaak wel sprake is van een goede samenwerking tussen de pers en hulpverleners. is. In onze regio zitten 2 persfotografen die alles doen voor een foto, Van in de weg lopen tot noem maar op. Zij zijn dan ook zeker niet gelieft. Dit weegt echter niet op tegen de andere persfotografen die wel weten hoe het moet en waar ook een zeer prettige samenwerking mee bestaat.

Probleem is tegenwoordig dat je niet meer weet wie ''pers '' is. Bij incidenten geeft een ieder zich uit voor van alles en nog wat. Ik zit de wachten op de dag dat een fotograaf zich bij een incident aanmeld als OVD-B ;D
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #59 Gepost op: 15 juni 2007, 19:50:23
Ik zit de wachten op de dag dat een fotograaf zich bij een incident aanmeld als OVD-B ;D

Of OVD-P  ;D     OVD-PERS  >:D O0