Verkavelingsplan en Concept Ruimtelijke Onderbouwing - waarop te letten?

Auteur Topic: Verkavelingsplan en Concept Ruimtelijke Onderbouwing - waarop te letten?  (gelezen 3756 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michelle1983

  • Gast
Bij ons in de buurt wordt een begin gemaakt met een nieuwbouwwijk. Omdat het bouwplan niet volledig overeenkomt met het bestemmingsplan is er nu een vrijstellingsprocedure begonnen, waarbij de mogelijkheid bestaat tot inspraak. Aangezien het hier vaak gaat over dingen waar men bij bouw etc. op had moeten letten, hierbij mijn vraag dan ook of ik bij de inspraak op het punt van preventie nog ergens specifiek naar zou moeten kijken?

Qua risicobronnen worden genoemd de N65 (Tilburg-Den Bosch), de spoorlijn (Tilburg-Den Bosch), het noordoosttangent, een naftaleiding met een diameter van 8" en een druk van ongeveer 50 bar en twee ammoniakkoelinstallaties (op 280 meter of meer van het plangebied).

Eén punt dat ik vond is het volgende:
Aanrijtijden/capaciteit/ Bluswatervoorziening/ Opstelplaats
De gemeentelijke brandweer heeft aangegeven dat er nog geen planning bluswater bekend is. Het advies van de gemeentelijke brandweer is om in het verkavelingsplan voldoende grondwaterputten op te nemen, omdat bij een calamiteit met gevaarlijke stoffen meer water nodig is, dan een reguliere brandkraan kan leveren. De locatie Bosscheweg/Enschotsebaan ligt aan de rand van het gebied dat wordt bediend door zowel de korpsen van Tilburg-Centrum als Berkel-Enschot. De opkomsttijd c.q. aanrijtijd is in de huidige situatie rond de norm. Indien op deze locatie een groot aantal woningen wordt gerealiseerd zal de opkomstijd / aanrijtijd verkort dienen te worden.

Documenten: Verkavelingsplan
Concept Ruimtelijke Onderbouwing




Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Ik zou denk ik even heel snel contact zoeken bij de regionale brandweer in het kader van externe veiligheid.
Er zou best wel eens wat nader onderzoek in dit kader nodig zijn.

We kunnen op het forum veel tips geven, maar dit vergt m.i even een goed en grondig overleg.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Maar als je in het kader van een bestemmingsplan praat dan gaat het om Pro-actie.
Daarnaast praat je over de aanrijtijden en bluswatervoorziening. Dit lijkt mij meer iets voor Preparatie.


En ja, zoals Pyro als aangeeft contact opnemen met de regionale brandweer.
Een ammoniakinstallatie op 280 meter is niet fijn.


Michelle1983

  • Gast
Oké, ik probeer contact met ze op te nemen (mede in aanmerking genomen de branden op dat industrieterrein de afgelopen maanden met zeer veel rookontwikkeling).

En preventie, tja ik moest kiezen en omdat ze nog moeten gaan bouwen had ik hier maar voor gekozen.


Ilse.

  • Gast
Oké, ik probeer contact met ze op te nemen (mede in aanmerking genomen de branden op dat industrieterrein de afgelopen maanden met zeer veel rookontwikkeling).

En preventie, tja ik moest kiezen en omdat ze nog moeten gaan bouwen had ik hier maar voor gekozen.

 En nu ben ik erg benieuwd naar de afloop ;)


Michelle1983

  • Gast
Niet gelukt binnen de korte termijn (inspraakperiode is maar twee weken). In september neemt het College een besluit over het plan, waarna het bij de gemeenteraad zou moeten komen te liggen. Doe nog wel eens een poging als het daadwerkelijke besluit vervolgens zes weken ter visie ligt. Gisteren bij inspraakavond kwam het onderwerp verder ook niet aan bod (heb het maar genoemd in de schriftelijke reactie), grootste probleem: het plan is van dien aard dat men straks op geen enkele wijze meer de wijk uitkomt met de auto (voor de kenners, een tweede Reeshof wordt het).


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Niet gelukt binnen de korte termijn (inspraakperiode is maar twee weken). In september neemt het College een besluit over het plan, waarna het bij de gemeenteraad zou moeten komen te liggen. Doe nog wel eens een poging als het daadwerkelijke besluit vervolgens zes weken ter visie ligt. Gisteren bij inspraakavond kwam het onderwerp verder ook niet aan bod (heb het maar genoemd in de schriftelijke reactie), grootste probleem: het plan is van dien aard dat men straks op geen enkele wijze meer de wijk uitkomt met de auto (voor de kenners, een tweede Reeshof wordt het).

De (regionale) brandweer zal ook adviseren over de bereikbaarheid van een wijk. Misschien een WOB verzoek voor dat advies als dat niet bij de stukken zit..?  ;)


Ilse.

  • Gast
Niet gelukt binnen de korte termijn (inspraakperiode is maar twee weken). In september neemt het College een besluit over het plan, waarna het bij de gemeenteraad zou moeten komen te liggen. Doe nog wel eens een poging als het daadwerkelijke besluit vervolgens zes weken ter visie ligt. Gisteren bij inspraakavond kwam het onderwerp verder ook niet aan bod (heb het maar genoemd in de schriftelijke reactie), grootste probleem: het plan is van dien aard dat men straks op geen enkele wijze meer de wijk uitkomt met de auto (voor de kenners, een tweede Reeshof wordt het).

Ik zou zeker mijn zienswijze kenbaar maken ( schriftelijk en binnen zes weken )

Wat de inspraak betreft,zols je wellicht weet betekent "inspraak" niet hetzelfde als "per definitie invloed"  ;)
(Ik heb nog weleens het idee dat die invulling van het begrip bij sommige mensen post heeft gevat)


Succes en laat je ons het verloop weten?


Michelle1983

  • Gast
Ik laat het weten. Inspraak is ingestuurd (hoewel de kans op succes vrijwel nihil is, want men is overtuigd van het eigen gelijk - dat bleek ook wel tijdens de inspraakavond). En in september/oktober ga ik ook mijn zienswijze insturen, al is het maar voor het idee wat gedaan te hebben.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Een zienswijze (schriftelijke reactie) kun je nu al indienen, na het nemen van het besluit door de gemeente kun je bezwaar maken tegen het besluit.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.