Bij ons in de buurt wordt een begin gemaakt met een nieuwbouwwijk. Omdat het bouwplan niet volledig overeenkomt met het bestemmingsplan is er nu een vrijstellingsprocedure begonnen, waarbij de mogelijkheid bestaat tot inspraak. Aangezien het hier vaak gaat over dingen waar men bij bouw etc. op had moeten letten, hierbij mijn vraag dan ook of ik bij de inspraak op het punt van preventie nog ergens specifiek naar zou moeten kijken?
Qua risicobronnen worden genoemd de N65 (Tilburg-Den Bosch), de spoorlijn (Tilburg-Den Bosch), het noordoosttangent, een naftaleiding met een diameter van 8" en een druk van ongeveer 50 bar en twee ammoniakkoelinstallaties (op 280 meter of meer van het plangebied).
Eén punt dat ik vond is het volgende:
Aanrijtijden/capaciteit/ Bluswatervoorziening/ OpstelplaatsDe gemeentelijke brandweer heeft aangegeven dat er nog geen planning bluswater bekend is. Het advies van de gemeentelijke brandweer is om in het verkavelingsplan voldoende grondwaterputten op te nemen, omdat bij een calamiteit met gevaarlijke stoffen meer water nodig is, dan een reguliere brandkraan kan leveren. De locatie Bosscheweg/Enschotsebaan ligt aan de rand van het gebied dat wordt bediend door zowel de korpsen van Tilburg-Centrum als Berkel-Enschot. De opkomsttijd c.q. aanrijtijd is in de huidige situatie rond de norm.
Indien op deze locatie een groot aantal woningen wordt gerealiseerd zal de opkomstijd / aanrijtijd verkort dienen te worden.Documenten:
VerkavelingsplanConcept Ruimtelijke Onderbouwing