intraossale infusie

Auteur Topic: intraossale infusie  (gelezen 12923 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Gepost op: 14 juni 2007, 13:42:02
Even een vraagje over dit systeem:

http://www.specialmedics.com/fast1intraossaalinfuussysteem.html

Hoe kun je zo'n persoon reanimeren met die naald in het borstbeen?

CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2007, 13:51:49
Ik heb nog nooit met dit systeem gewerkt, maar gezien de foto's en plaatsting (en even op mijn zelf gestest qua plaatsing, afstand e.d. ;)) moet het m.i. wel mogelijk zijn om thorax compressie's te doen. :)

Wat ik wel weet m.b.v.  de bone drill/ gun wordt is meestal de voorkeursplek om intraossale infusie toe tepassen de voorkeursplaats de tibia (scheenbeen)  :)

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2007, 14:37:17
Er zijn meerdere plaatsen mogelijk maar binnen het protocol waar ik werk is gekozen voor de tibia, net onder het tibia plateau (rekening houdend met de groeischijf in kinderen). Dit is m.i. de veiligste plek, maar iedere botmassa is, feitelijk, geschikt.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2007, 16:08:02
de fast one, zit inderdaad hoog op het sternum en zit aardig goed gefixeerd waardoor de uitvoer van thoraxcompressies geen probleem is.

Wij werken sinds kort met de Ezy IO (botboor) werkt erg makkelijk en mooi, plaatsing in de humeruskop zou het meest ideaal zijn gezien de opname snelheid
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

kantjeboord

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2007, 00:09:51
De FAST zit idd hoog op het borstbeen, daardoor heb je voldoende ruimte om thorax compressies toe te passen. Zelfs de Lucas past er dan nog onder.

Over de bonegun ben ik minder te spreken. trocard blijft regelmatig vastzitten na het inschieten, of naald valt er na verloop van tijd spontaan uit NADAT je jezelf er van verzekerd had dat hij goed zat! Heb verder alleen ervaring met de botnaald die je handmatig inbrengt. Dan voel je tenminste goed wat je doet. Tnt geen problemen mee gehad.

Ben erg benieuwd ook naar mensen die ervaringen hebben met de bonedrill. ( botboor)

Paul

• Forum gebruiker
    • ambupleeg
Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2007, 18:42:20
Welke bedoel je dan kantjeboord, volgens mij is er maar één botboor, de ez-IO en die gebruiken wij.

kantjeboord

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2007, 21:59:45
Welke bedoel je dan kantjeboord, volgens mij is er maar één botboor, de ez-IO en die gebruiken wij.

Je hebt drie soorten, de botnaald die je handmatig inbrengt, de botnaald die je er in schiet, en de botnaald welke je er in "boort".

Naar die laatste ben ik benieuwd naar de bevindingen. met beide andere heb ik ervaring, waarvan ik het handmatig inbrengen tnt het prettigste vind, dan voel je tenminste precies wat je doet.

Paul

• Forum gebruiker
    • ambupleeg
Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2007, 21:53:09
nou dan hebben we over hetzelfde de EZIO is de enige bot boor die er is.
Geweldig in gebruik, zeer gebruiksvriendelijk, elke schroom om een botnaald te gebruiken verdwijnt het enige nadeel is het "makita" boor geluid bij het inbrengen, echter laatst dachten enkele bouwvakkers dat ze dat ook wel konden, en ik denk dat ze gelijk hebben, bij de juiste plaatsbepaling is het echt een werkje van niets om de naald in te boren.
enige nadeel zijn de kosten per naald........
maar volwassen patient of kind het is echt een kwestie van boren, binnen 20 seconden een effectieve io lijn

kantjeboord

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2007, 22:16:19
nou dan hebben we over hetzelfde de EZIO is de enige bot boor die er is.
Geweldig in gebruik, zeer gebruiksvriendelijk, elke schroom om een botnaald te gebruiken verdwijnt het enige nadeel is het "makita" boor geluid bij het inbrengen, echter laatst dachten enkele bouwvakkers dat ze dat ook wel konden, en ik denk dat ze gelijk hebben, bij de juiste plaatsbepaling is het echt een werkje van niets om de naald in te boren.
enige nadeel zijn de kosten per naald........
maar volwassen patient of kind het is echt een kwestie van boren, binnen 20 seconden een effectieve io lijn

Ben blij een positief bericht te horen. Zal dit ook  zeker doorgeven aan onze MMA. Want het is dan misschien wel duurder, maar niets is zo frustrerend dan een botnaald die er niet (goed) in wil. Geeft toch een gevoel van valse veiligheid vind ik.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2007, 09:59:48
In de regio Haaglanden wordt de EZ-IO sinds februari gebruikt, zeer goede resultaten tot nu toe bij de nodige casussen. De drie ambulancediensten hebben intern de scholing verzorgd m.b.v. oefenmateriaal en theorie is.m. de nederlandse importeur van EZ-IO.
Ik zou zeggen, laat je MMA eens informeren bij andere RAV en ambulancediensten die de EZ-IO gebruiken. Verder hebben ook diverse traunmacentra de EZ-IO aangeschaft.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod