Samij en Waterrand hebben veel bestuurlijke aandacht, maar operationeel nagenoeg niet..
Het IJsselmeer gebied heeft het probleem van vele kapiteins op het schip, en weinigen die precies weten hoe de vork bij de steel past.. Of te wel de klok en de klepel..
Wel zie je dat de SAMIJ regeling bestuurlijk al eigenlijk al veel verder is dat vele veiligheidregios. De SAMIJ is inmiddels een echte multi-disciplinaire organisatie, Naast Rijkswaterstaat, de waterschappen, de brandweer, de kustwacht, de ghor en gemeenten en provincies zijn diverse andere organisaties betrokken.. Echter de operationele afspraken zijn er eigenlijk niet, of niemand houd zich er aan, en iedereen doet maar zijn eigen kunstje..
De kustwacht is wel een beetje de sturende organisatie in dit geheel, echter niet iedereen in hulpverleningsland kent de kustwacht.. verder heb je in het ijsselmeer gebied nog een meldpost (marifoon kanaal 1), daarnaast een coordinerende meldkamer Flevoland, en in de praktijk word die meldkamer alleen gebruikt voor het alarmeren van eenheden uit flevoland. en de rest gaat naar andere meldkamers..
Om het operationeel nog onduidelijker te maken.. Lang niet altijd word de dichtsbijzijnde reddingseenheid gestuurd, omdat het IJsselmeer gebied bestaat uit vele veiligheidsregio's en meldkamers, en eenheden..
Zo komt het regelmatig voor dat het duikteam uit hardewijk voor de haven van zeewolde aan het werk is, terwijl brandweer en duikteam uit zeewolde van niets weten, en dat zelfde geld voor nijkerk..
Dat zelfde geld ook voor het drontermeer en vossemeer.. Alle eenheden worden gealarmeerd behalve brandweer Kampen met hun duikteam..
Kortom er is bestuurlijke aandacht, en project Waterrand moet er operationeel nog wat van maken..
We hebben de presentatie van Waterrand en de SAMIJ containers mogen meemaken.. En hellaas lijkt het er nog veel op, dat er met een enorme brandweer bril gekeken wordt en dat er nauwelijks met Maritieme blik word gekeken. Ik mis nog een echte incident-management blik. Verder vergelijken ze het met een project voor de spoorbanen, maar dat project is geschreven met brandweer bril en niet met een maritieme bril..
De wereld van het spoor en van het water verschilt enorm.. Ondanks dat je voor een deel praat over gemeentelijke ingedeeld gebied..
Water lijkt zich niet te storen aan gemeentelijk gebied, en verder verschilt dat je praat over verschillende veiligheidregio's en dat een drijvend voorwerp, zich het ene moment in regio gebied 1 ligt en het andere moment in regio gebied 2..
Een incident-management naar Watergebied, waar alle incident-management processtappen worden gevolg zou denk ik een betere aanpak zijn. Dit geld zeker voor het SAMIJ gebied..
Verder moet er echt gekeken worden naar een geintegreerde multi-disciplinaire benadering voor alle incident processen..
Incidentsignalering komt al niet op 1 plek binnen, of word op 1 plek gecoordineerd..
Als de melding in Apeldoorn binnenkomt (112 Landlijn, van uit Hardewijk), word de kustwacht en Regio Flevoland niet geinformeerd en niet gealarmeerd en de Meldkamer RWS al helemaal niet.. (tis dat iedereen nu P2000 kan meelezen.. anders ging het helemaal niet..) Dit is geen onwil, maar mensen weten niet eens van elkaar bestaan..
Vanuit mijn organisatie zal ik alles doen op project waterrand en de Samij te ondersteunen binnen onze vermogens, echter ik ben nog lang niet gerust dat het eindelijk gaat werken.. Echter de bestuurders en in adviesraad van de project waterrand kennen de problemen inmiddels.. Hopelijk gaat het werken..