KUSTWACHT CQ SAMIJ REGELING IJSSEL EN MARKERMEER

Auteur Topic: KUSTWACHT CQ SAMIJ REGELING IJSSEL EN MARKERMEER  (gelezen 12975 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2007, 09:27:34
Juist verwoord Peter,

En dan hebben we hier ook nog te maken met het meldpunt IJsselmeer gebied. Door al deze regelingen zijn er even zoveel verschillen in aanpak:

Neem het vinden van een mijn met 500 kilo springsof, de ene keer zet men alles  stil en neemt men allerlei voorzorgsmaatregelen http://www.schuttevaer.nl/6760_Baggeraars_stuiten_op_bom_in_Buiten-IJ.lynkx

En de andere keer (gisterenmiddag) ligt er net zo'n ding al twee uur aan dek op het buitenIJ, staat de schipper er al die tijd nog naast en mag alles gewoon doorvaren.

Maarja, hij is de vorige keer niet ontploft, dus dat zal ie nu ook wel niet doen dacht natuurlijk het er naast liggende waterteam Gooi- en Vechtreek.  :D  ;D

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #11 Gepost op: 20 juni 2007, 12:32:39
Dat inzetten erg verschillend gebeuren kan bijna niet anders. Als je bij een dergelijke granaat vind dat deze gevaarlijk is zet je de boel af en anders ga je gewoon door. Iedereen zal anders optreden en iets intrepreteren. Zelf op het strand mee gemaakt dat een agent 4 uur op de EOD moest wachten totdat deze ter plaatse was moest er een gebiedworden afgezet en een jaar later blijft de granaat op het strand liggen met geen agent in de buurt. Welk risico er nu werkelijk is weet niemand. Wel moet je proberen om op 1 lijn te komen en te proberen om dezlefde procedures aan te houden.

9910001
9910001


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #12 Gepost op: 20 juni 2007, 13:41:33
ach er is natuurlijk veel op en aan te merken op regionaal gebied zo kreeg ik laatst in Flevoland op de pager een weeralarmmelding voor alle ovd's echter de schipper van de reddingsbrigades van flevoland en de schipper van de knrm boot die op Urk ligt kregen geen melding hiervan terwijl die ook operatineel op een groot gebied zijn. echter ze worden bij 112 meldingen wel door ac flevoland gealarmeerd ook dus bekend zijn ze wel daar, wat niet duidelijk is is degene die bepaaldt wie verantwoordelijk is op de grote wateren ijsselmeer + markermeer als er een brand aan boord is of er langdurige zoekactie plaatsvinden. de kustwacht, de ovd van de meegealarmeerde brandweer ,de AC of de burgemeester ,het lijkt me als schipper moeilijk om aan iedereen telkens tekst en uitleg te moeten geven veel tijd wie men beter benutten kan.  en de watercontainers waar rescue het over heeft   wie bepaaldt wanneer deze worden ingezet want het lijkt me dat de reddingsboten dan al enige tijd bezig zijn en wat voor aanvulling heeft de invertaris op reddingboten ??
hulpdiensten-spotter


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #13 Gepost op: 20 juni 2007, 19:47:56
zo kreeg ik laatst in Flevoland op de pager een weeralarmmelding voor alle ovd's echter de schipper van de reddingsbrigades van flevoland en de schipper van de knrm boot die op Urk ligt kregen geen melding hiervan

Ik denk dat het wel logisch is, want: de OVD's krijgen een info over de weersgesteldheid, maar de schippers zullen bij het inmelden bij een incident toch wel door de meldkamer geinformeerd worden? (en die schippers zullen zelf wel beter op het weer letten dan die OVD's...)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2007, 22:16:43
Ik denk dat het wel logisch is, want: de OVD's krijgen een info over de weersgesteldheid, maar de schippers zullen bij het inmelden bij een incident toch wel door de meldkamer geinformeerd worden? (en die schippers zullen zelf wel beter op het weer letten dan die OVD's...)


Dat is niet het doel van het weer alarm. De reddingsboten zijn na een weeralarm extra alert: je blijft op/in de buurt van je station en vaak ga je preventief het water al op en stuurt de mensen die blijven varen de haven in, dit gebeurt ook op verzoek van de kustwacht.

Als je je inmeldt naar aanleiding van een incident krijg je geen weerpraatje.

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #15 Gepost op: 21 juni 2007, 14:50:16
wat ik meer bedoel met de weeralarm opmerking is dat het water en de daarop werkende hulpdiensten door regionale ac's worden gezien als partner of als "halve partner"
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 21 juni 2007, 18:52:19
Zolang de drukte bij de brandweer rond een omgewaaide boom de oorzaak kan zijn van een late alarmering voor een zeilboot aan lager wal krijg je nog niet direkt dat "we zijn partners gevoel"....

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 23 juni 2007, 00:20:30
Ik verwacht als je een verzoek aan een rac doet om een weeralarm ook naar de brigade te sturen dat ze dit met 1 druk op de knop kunnen inprogrameren en dat je er ook tussen zit. Veel meldingen kunnen ook intresant zijn voor reddingsbrigades, al is het maar om er rekening mee te houden als je naar de boot toe gaat (bv ijssel en dergelijke). Persoonlijk denk ik dat een weeralarm moeilijk te missen is ook als je geen p2000 hebt, maar dat kan verschillen. Verder kijkt een goede schipper altijd naar het weer en bij slecht weer (harde wind) weet je dat dit eraan komt.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 1 juli 2007, 10:05:39
Ik sprak pas weer met een journalist over een oefening die een tijdje geleden gehouden werd in het kader van de SAMIJ.

De hulpverlening verliep volgens een in opdracht extern rapport chaotisch, de communicatie verliep zowel technisch als inhoudelijk niet of nauwelijks en van de doelstellingen kwam niets terecht.

Gelukkig kon de brandweer de eerste concept-versie van het rapport wat bij laten stellen zodat de resultaten wat minder ongunstig uit de verf kwamen.

Ik zit nu te wachten op de volgende oefening waar alle takken van de Veiligheidsregio hopelijk eens een beetje gaan samenwerken.

Misschien dat de GHOR hier een wat prominentere rol kan gaan spelen in het bij elkaar brengen van al die kikkers.

Henk


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #19 Gepost op: 2 juli 2007, 19:41:07
Ja wat als en als wij niet en hunnie wel, tssssss al weer zo'n nuttige discussie, wat de F$%* K maakt het nou uit of je wel of niet op de hoogte gesteld wordt van een weer alarm, als je gealarmeerd wordt dan ga je varen, weer of geen weer.

Res ( die voor Meteo info zeker niet afhankelijk wil zijn van een één of andere knurft op een RAC/CPA)  O0
NoordBorgh go's North again in 2009