als buitenstaander vind ik wel dat de jongens van de knrm(urk) een beetje de zwarte piet krijgen toegespeelt.zij worden gealarmeerd en moeten dus varen ,als de bergers een overeenkomst met overheden kunnen maken (rws/kustwacht/etc) en dus gealarmeerd worden dan hoeven zij niet op te komen draven....echter dat is niet zo dus zal de KNRM boten het op moeten lossen,ze kunnen niet de zaak de zaak laten als er geen berger op komt dagen ???dus een harde stelling is : geen overeenkomst geen sleepklusje waarvoor je geld vangt. (ik speel nu dus advocaat van de d..... ) ?? ?? mischien brengt waterrand enige duidelijkheid in de materie,het lijkt me wel onduidelijk voor de mensen die garant staan voor hulp of dit nu de centralisten van de kuwa zijn of de Sar eenheden of de mensen van de klpd/samij of de bergers.
Nee als het zo simpel was...
Het is niet zo dat als je een overeenkomst met de kustwacht hebt als berger dat dan de knrm niet gealarmeerd wordt.
Die worden altijd door de Kustwacht gealarmeerd.* En zelfs al komt de berger als eerste ter plaatse, de knrm heeft gratis hulp in de aanbieding en dan kan de berger slechts de sleeptros los gooien en over geven want zoals in het stukje staat "de schipper bepaalt van wie hij hulp accepteert en dan kiest hij natuurlijk ten alle tijde de gratis hulp van de KNRM. Zo ben je dus gewaarschuwd door de kustwacht en raakt alsnog nog je klus kwijt.
Er is geen berger die gebruikt maakt van de mogelijkheid voor de rechter uit te vechten of er een kontrakt was toen de sleeptros werd aangepakt door de sleep.
Je vaaruren kosten je geld, de bemanning moet betaald worden (dat ziijn nl géén vrijwilligers) en zelfs een boot die stil ligt en de bemanning die stand-by is kost een berger geld, en voor niets uitvaren kost nóg meer en dat is niet keer op keer vol te houden.
Dus uiteindelijk blijft alleen de KNRM over, zoals nu al het geval is rondom Urk. Daar waren goede afspraken maar sinds de komst van een stel jonge honden zijn gelden die niet meer en heeft nu als laatste ook Klaas Post de ongelijke strijd opgegeven.
Henk
* zo heeft de kustwacht problemen met de brandweer Almere te alarmeren. De operationele leiding KUWA: "Ze (de brandweer Almere) hebben te kennen gegeven alleen uit te varen voor levensbedreigende situaties. Dan blijven we dus zitten met al die andere meldingen waar wij ook gehoor aan moeten geven als touw in de schroef, vast gelopen en motorpech. Dat is voor ons geen werkbare situatie ".