KUSTWACHT CQ SAMIJ REGELING IJSSEL EN MARKERMEER

Auteur Topic: KUSTWACHT CQ SAMIJ REGELING IJSSEL EN MARKERMEER  (gelezen 13140 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #20 Gepost op: 3 juli 2007, 14:21:46
deze discussie gaat niet over het nut van een mededeling die aan de verantwoordelijke wordt gepagerd,natuurlijk is het varen weer of geen weer.deze discussie gaat over de samenwerking tussen waterhulpdiensten en landdiensten ,de verantwoordelijkheden en  de aansturingen van de meldkamers volgens mij weet eigelijk niemand wat te te volgen koers is op de ruime binnenwateren en doet iedereen maar wat ie goed lijkt,duidelijk is mij al wel dat de SAR aansturing onder de kustwacht valt,alleen is een brand aan boord ook sar en zijn alle brandweerkorpsen bereid om onder de regie van de kustwacht te werken??
en dan nog project waterrand, geeft deze duidelijk sturing aan kustwacht,ac en de uitvoerde mensen op het water,wie wordt wel gezien als hulpverlener en wie niet (ik denk bijv aan Hoge  en de NO Limit op het ijsselmeer).
Is er al een concept van Waterrand ???.
over het geven van een weeralarm ; als er alarm is voor de brandweer moet ie ook gaan (dus hoef je de ovd dan ook geen melding te doen????)
hulpdiensten-spotter


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #21 Gepost op: 16 juli 2007, 03:07:34
Citaat
,duidelijk is mij al wel dat de SAR aansturing onder de kustwacht valt,alleen is een brand aan boord ook sar en zijn alle brandweerkorpsen bereid om onder de regie van de kustwacht te werken??

Brand is voor zover SAR, dat als er een levensbedreigende situatie is dan is het SAR. Dit valt dus onder de KUWA tot de mensen van boord zijn. dan neemt de brandweer (CTPI) het over en wordt de kuwa ondersteunend in de zin van het leveren van rbt'n

ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #22 Gepost op: 4 augustus 2007, 15:50:49
deze week in de schuttevaer weer eens een artikel over de bergers/kustwacht/KNRM samenwerkingen op het ijsselmeer. een stuk wat eigenlijk niet naar boven brengt wie waar veranwoordelijk voor is bij hulpaanvragen op dit ruime water de een zegt dit de ander zegt dat ???zie www.schuttevaer.nl
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 4 augustus 2007, 23:52:54
deze week in de schuttevaer weer eens een artikel over de bergers/kustwacht/KNRM samenwerkingen op het ijsselmeer. een stuk wat eigenlijk niet naar boven brengt wie waar veranwoordelijk voor is bij hulpaanvragen op dit ruime water de een zegt dit de ander zegt dat ???zie www.schuttevaer.nl

Dat is toch duidelijk? Het stuk is van een goede bekende van mij Evert Bruinekool. Die is er diep ingedoken en heeft zowel met de KNRM'rs en bergers als Klaas Post gesproken. Het is gewoon het oude verhaal, tegen gratis hobby hulp kun je bedrijfsmatig niet conurreren.

Ik weet dat Klaas Post niet meer uitvaart en dat de KNRM jongens van Urk het daardoor een "beetje" drukker gekregen hebben.

Buiten dat de KNRM de hulp gratis aanbiedt heeft ze ook de kustwacht ook nog aan haar zijde. Daardoor is er nu geen berger meer op het Markermeer/IJsselmeer, om zeep geholpen door de gratis hulp. Maar de vraag is of de KNRM nu wel in staat is álle hulp in haar eentje voor haar rekening te nemen, vandaar de vraag in het stuk of hulpverlening niet in gevaar komt. Boten als de Jumbo bv heeft de KNRM niet.

Maar zo'n duur schip klaar leggen voor die ene keer dat de KNRM het niet klaar speelt is bedrijfsmatig niet te doen, als bovendien rijkswaterstaat het kontrakt ook nog eens opzegt. Benieuwd wie de olie komt opruimen de volgende oefening...

Henk  

PS volgens de heer Boogaard van de KNRM gaat het helemaal niet om bergen en slepen. Alleen als niemand in de buurt is en een boot zinkt, tja dan moeten we er een pomp in gooien, je kan de boot toch niet zo maar laten zinken nadat je de mensen eraf gehaald hebt?

Hij moet zich duidelijk nog een beetje inwerken en weet nog niet dat reddingsboten van de KNRM zelfs langzij komen van een door een berger gesleept schip om de schipper over te halen los te gooien ten gunste van de gratis KNRM hulp.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 5 augustus 2007, 11:34:53
deze week in de schuttevaer weer eens een artikel over de bergers/kustwacht/KNRM samenwerkingen op het ijsselmeer. een stuk wat eigenlijk niet naar boven brengt wie waar veranwoordelijk voor is bij hulpaanvragen op dit ruime water de een zegt dit de ander zegt dat ???zie www.schuttevaer.nl

Wie verantwoordelijk is voor de veiligheid op het water is de politie (volgens de politie en de SAMIJ dan). De uitvoering en de eindverantwoording van de SAR berust bij de kustwacht (volgens de kustwacht dan). De kustwacht heeft daartoe de beschikking over de boten van de KNRM.
Zoals in het stuk al aangegeven wordt komen echter alle ook niet SAR meldingen bij de kustwacht binnen, ook die van ik ben voor de haven van Medenblik en mijn motor doet het niet meer.
Omdat de Kustwacht op alle alarmeringen reageert en een overeenkomst heeft met de KNRM stuurt ze de KNRM naar een meneer in Medenblik met motorpech om 'm op een zonnige dinsdagmiddag Enkhuizen binnen te slepen.
Maar ook een op drift geslagen schip van meer dan 100 meter lengte bij windkracht 11 op de wadden wordt met brekende trossen, omslaande reddingsboten voortvarend aan gepakt. Kortom volgens de KNRM is zij voor verantwoordelijk alles wat vaart en drijft (of niet meer vaart en drijft) in haar uitruk gebied en zijn bergers eigenlijk niet meer nodig, tenzij in dat ene geval dat het echt niet meer lukt of het fout gaat of het incdent op de Loosdrechtse plassen speelt (zijn er eigenlijk al plannen voor een KNRM station daar dat iemand weet?)


bekijk het hele artikel  hier in PDF op pagina 5

Gebruikers naam is 12345 wachtwoord 12345

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #25 Gepost op: 5 augustus 2007, 15:40:57
als buitenstaander vind ik wel dat de jongens van de knrm(urk) een beetje de zwarte piet krijgen toegespeelt.zij worden gealarmeerd en moeten dus varen ,als de bergers een overeenkomst met overheden kunnen maken (rws/kustwacht/etc) en dus gealarmeerd worden dan hoeven zij niet op te komen draven....echter dat is niet zo dus zal de KNRM boten het op moeten lossen,ze kunnen niet de zaak de zaak laten als er geen berger op komt dagen ???dus een harde stelling is : geen overeenkomst geen sleepklusje waarvoor je geld vangt. (ik speel nu dus advocaat van de d..... ) ?? ??   mischien brengt waterrand enige duidelijkheid in de materie,het lijkt me wel onduidelijk voor de mensen die garant staan voor hulp of dit nu de centralisten van de kuwa zijn of de Sar eenheden of de mensen van de klpd/samij of de bergers.
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #26 Gepost op: 5 augustus 2007, 19:09:48
als buitenstaander vind ik wel dat de jongens van de knrm(urk) een beetje de zwarte piet krijgen toegespeelt.zij worden gealarmeerd en moeten dus varen ,als de bergers een overeenkomst met overheden kunnen maken (rws/kustwacht/etc) en dus gealarmeerd worden dan hoeven zij niet op te komen draven....echter dat is niet zo dus zal de KNRM boten het op moeten lossen,ze kunnen niet de zaak de zaak laten als er geen berger op komt dagen ???dus een harde stelling is : geen overeenkomst geen sleepklusje waarvoor je geld vangt. (ik speel nu dus advocaat van de d..... ) ?? ??   mischien brengt waterrand enige duidelijkheid in de materie,het lijkt me wel onduidelijk voor de mensen die garant staan voor hulp of dit nu de centralisten van de kuwa zijn of de Sar eenheden of de mensen van de klpd/samij of de bergers.

Nee als het zo simpel was...

Het is niet zo dat als je een overeenkomst met de kustwacht hebt als berger dat dan de knrm niet gealarmeerd wordt.

Die worden altijd door de Kustwacht gealarmeerd.* En zelfs al komt de berger als eerste ter plaatse, de knrm heeft gratis hulp in de aanbieding en dan kan de berger slechts de sleeptros los gooien en over geven want zoals in het stukje staat "de schipper bepaalt van wie hij hulp accepteert en dan kiest hij natuurlijk ten alle tijde de gratis hulp van de KNRM. Zo ben je dus gewaarschuwd door de kustwacht en raakt alsnog nog je klus kwijt.

Er is geen berger die gebruikt maakt van de mogelijkheid voor de rechter uit te vechten of er een kontrakt was toen de sleeptros werd aangepakt door de sleep.

Je vaaruren kosten je geld, de bemanning moet betaald worden (dat ziijn nl géén vrijwilligers) en zelfs een boot die stil ligt en de bemanning die stand-by is kost een berger geld, en voor niets uitvaren kost nóg meer en dat is niet keer op keer vol te houden.

Dus uiteindelijk blijft alleen de KNRM over, zoals nu al het geval is rondom Urk.  Daar waren goede afspraken maar sinds de komst van een stel jonge honden zijn gelden die niet meer en heeft nu als laatste ook Klaas Post de ongelijke strijd opgegeven.

Henk

* zo heeft de kustwacht problemen met de brandweer Almere te alarmeren. De operationele leiding KUWA: "Ze (de brandweer Almere) hebben te kennen gegeven alleen uit te varen voor levensbedreigende situaties. Dan blijven we dus zitten met al die andere meldingen waar wij ook gehoor aan moeten geven als touw in de schroef, vast gelopen en motorpech. Dat is voor ons geen werkbare situatie ".


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #27 Gepost op: 5 augustus 2007, 21:47:01
Dus uiteindelijk blijft alleen de KNRM over, zoals nu al het geval is rondom Urk.  Daar waren goede afspraken maar sinds de komst van een stel jonge honden zijn..

dus ik begrijp dat de knrm ers wel de schuld krijgen,zij kunnen er toch niets aan doen dat ze gealarmeerd worden of zie ik dat verkeerd....
en wat te doen als ook de bergers niet opkomen dagen
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 5 augustus 2007, 23:20:18
Dus uiteindelijk blijft alleen de KNRM over, zoals nu al het geval is rondom Urk.  Daar waren goede afspraken maar sinds de komst van een stel jonge honden zijn..

dus ik begrijp dat de knrm ers wel de schuld krijgen,zij kunnen er toch niets aan doen dat ze gealarmeerd worden of zie ik dat verkeerd....
en wat te doen als ook de bergers niet opkomen dagen

Je kunt de bergers toch hun werk gunnen? Wie zegt dat je de sleep moet overnemen? De ambulances slepen toch ook geen auto's van de weg?

Nu er geen bergers meer zijn rond Urk ( ze komen dus al niet meer opdagen) zal de KNRM daar al het werk wel moeten gaan doen, er is niemand anders meer.

En nu maar hopen dat de werkgevers inschikkelijk blijven als de pieper alweer gaat.
De spanning is er wel al een beetje af: altijd de eerste zonder competitie is lang zo leuk niet...

Mijn bewondering voor de KNRM is groot en ik heb diep ontzag voor de mensen en de kennis die deze maatschappij vormen.
Maar een beetje meer rekenig met een ander houden op de werkvloer zou ze niet misstaan.

En in feite is de heer Bogaart het op papier met me eens: hij heeft het over "als een boot zinkt en er is niemand anders in de buurt moeten we er natuurlijk wel een pomp in gooien anders zinkt ie"

Hij zegt niet "natuurlijk schoppen we een berger van zijn sleep, elk binnengehaald schip is een potenteel redder aan de wal en telt mee voor onze statistieken."

Dus in feite wordt het gedrag van de stations (althans op papier) niet gedekt door de beleidsmakers van de KNRM...

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #29 Gepost op: 5 augustus 2007, 23:34:42
Je kunt de bergers toch hun werk gunnen? Wie zegt dat je de sleep moet overnemen? De ambulances slepen toch ook geen auto's van de weg?

Nu er geen bergers meer zijn rond Urk ( ze komen dus al niet meer opdagen) zal de KNRM daar al het werk wel moeten gaan doen, er is niemand anders meer.

En nu maar hopen dat de werkgevers inschikkelijk blijven als de pieper alweer gaat.
De spanning is er wel al een beetje af: altijd de eerste zonder competitie is lang zo leuk niet...

Henk

Misschien iets voor de NMA.....  ::) Of Kroes? (oneerlijke concurentie... ;))