KUSTWACHT CQ SAMIJ REGELING IJSSEL EN MARKERMEER

Auteur Topic: KUSTWACHT CQ SAMIJ REGELING IJSSEL EN MARKERMEER  (gelezen 13136 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 6 augustus 2007, 00:07:12
Misschien iets voor de NMA.....  ::) Of Kroes? (oneerlijke concurentie... ;))

Dat is het probleem, je mag altijd iets gratis doen. Van je eigen geld dan. Je mag geen overheidsgeld aanwenden om zo sterker te staan tegen de concurrentie als die concurrentie niet ook van die mogelijkheden (subsidies) gebruik kan maken. De reddingsbrigades die gratis sleephulp bieden met geld van de gemeente dat ter beschikking gesteld is in de veronderstelling dat dat voor reddingswerk wordt aangewend, staan wat minder sterk.
Helemaal als ze gebruik maken van de politie die de andere kant op kijkt bij snel varen om de eertste te kunnen zijn bij een visboot zonder benzine.

Ik wil ook graag exclusieve subsidie om mijn geluidsinstallaties gratis te kunnen verhuren aan allerlei sportclubs, goede doelen en evenementen (brandweerwedstrijden?). Ik kan er het jaar makkelijk mee vullen en kan zo een hoop mensen gelukkig maken. Maar als ik dat werkelijk zou aanvragen wijst de ambtenaar naar zijn voorhoofd.

Als je een reddingsbrigade bent is deze gang van zaken echter de normaalste zaak van de wereld (behalve in Blaricum dan, daar zijn er een paar wakker geworden).

De PR machine van de KNRM is een van de best geoliede machines van Nederland, mensen met wie ik sprak die het hierin met me eens waren (ook de meest kritische journalisten) houden angstig het mondje. En in feite hebben ze bij de KNRM het volste recht om volledig te doen waar ze zin in hebben en een gratis hulp voor pech dienst in stand te houden, niemand houdt ze tegen.
Maar of dat ook zo aardig is voor de mensen die er hun brood mee verdienen?

Bij de brandweer werkt men ook met overheidsubsidie en daar is de gratis hulp bij buitensluiting, sleutel in het kontakt laten zitten, ja zelfs de hulp tijdens de intocht van sintniclaas al behoorlijk aan banden gelegd en van een prijsjkaartje voorzien. Vooral toen in Bussum de hoogwerker een paar jaar geleden een lantaarnpaal vloerde met een Piet in het bakkie. Leg dat maar eens uit. Ik zelf heb nog eens een antennemast die ik goed kon gebruiken voor de post van RB Blaricum in Hilversum van een dak laten halen met een hoogwerker van de brandweer (ze brachten ook nog even naar de post). Kom daar nog maar eens om tegenwoordig! Dat is professionalisering en hoewel een beetje jammer toch eigenlijk wel toe te juichen.

Henk


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #31 Gepost op: 6 augustus 2007, 12:16:28
Kijk en dat hadden ze bij de KNRM in 1824 al door, zal mij benieuwen wanneer de rest van Hulpverlenend Nederland dit door krijgt.

By the way, gisteren nog even op de Haaksgronden aan een bootje liggen slepen, maar ik heb niet veel bergers gehoord of gezien terwil deze echt wel welkom zijn ( ze kunnen er niet komen maar dat is dan dus hun probleem), ergo het is niet in het hele land zoals het op het IJsselmeer is, op de Noordzee komt echt niet één berger los van de wal om een jacht te assisteren, daar wachten ze op de grote vissen. (uitzonderinggen zoals Noorgat daargelaten, en die opereren eigenlijk meer op het wad)

Res ( die het gisteren weer een leerzame dag vond)  8)
NoordBorgh go's North again in 2009


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #32 Gepost op: 6 augustus 2007, 12:56:53
Kijk en dat hadden ze bij de KNRM in 1824 al door, zal mij benieuwen wanneer de rest van Hulpverlenend Nederland dit door krijgt.

By the way, gisteren nog even op de Haaksgronden aan een bootje liggen slepen, maar ik heb niet veel bergers gehoord of gezien terwil deze echt wel welkom zijn ( ze kunnen er niet komen maar dat is dan dus hun probleem), ergo het is niet in het hele land zoals het op het IJsselmeer is, op de Noordzee komt echt niet één berger los van de wal om een jacht te assisteren, daar wachten ze op de grote vissen. (uitzonderinggen zoals Noorgat daargelaten, en die opereren eigenlijk meer op het wad)

Res ( die het gisteren weer een leerzame dag vond)  8)

Ik dacht je gisteren al te horen
Jullie zijn lekker bezig geweest, van het een naar het ander


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #33 Gepost op: 6 augustus 2007, 14:45:53
Tevens is de KNRM er altijd 24x7 zomer en winter omdat ze zich volledig gelieerd hebben aan de kuwa. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde berger die eerst kijkt of het financieel wel een aantrekkelijk klusje is!!!!

Citaat
De uitvoering en de eindverantwoording van de SAR berust bij de kustwacht (volgens de kustwacht dan).
Dit is niet bedacht door de kuwa, maar afgesproken met alle burgemeesters in de betrokken gemeenten. Dus niet volgens de kuwa, maar alle big chiefs hebben het zo besloten.


Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 6 augustus 2007, 15:36:55
Tevens is de KNRM er altijd 24x7 zomer en winter omdat ze zich volledig gelieerd hebben aan de kuwa. Dit in tegenstelling tot de gemiddelde berger die eerst kijkt of het financieel wel een aantrekkelijk klusje is!!!!
Dit is niet bedacht door de kuwa, maar afgesproken met alle burgemeesters in de betrokken gemeenten. Dus niet volgens de kuwa, maar alle big chiefs hebben het zo besloten.


Ron

Kijk de Samij maar is na, daar staat het weer anders in.

Het is belangrijk dat een reddingsdienst 24/7 bereikbaar is voor nood en dat er met volle snelheid naar mensen in nood gevlogen wordt.

Moeilijk te begrijpen voor- en uit te leggen aan een redder dat het totaal niet noodzakelijk is op een zonnige zondagmiddag met 80 km per uur naar een bootje aan een steiger met motorpech te racen met zijn vieren.

Ook op de ANWB moet je wel eens even wachten en ook die moet zich gewoon aan de snelheid houden. De botenwacht is gewoon 24/7 bereikbaar maar de snelheid van een berger op weg op een zonnige zondag middag naar een bootje met motorpech mag lang niet zo hoog liggen als die van een reddingsboot op weg naar een Bayliner aan de steiger met brandstofproblemen.

Als eerste aangekomen gesteund door de brandweer, politie en kustwacht kan de RB mooi roepen waar blijft die berger nou toch?

Melmac weet ook dat als wij bellen om nadere inlichtingen dat de brandweer expres heel vaag blijft met de nadere bjzonderheden om de RB/KNRM te bevoordelen in de race. "we weten niet meer dan een bootje met motorpech ergens op het Gooimeer".

Een Bayliner met motorstoring aan de steigers nabij het zilverstrand werd gisteren gemeld aan de KUWA als een vastgelopen zeilboot bij een eiland (De Schelp dus) voor het zilverstrand.

Citaat
11:42:33 05-08-07 9 G KNRM Pr 3 GOOIMEER HUIZEN RB3919 RB4619 Dienstverlening/reddingsbrigade  
708051142330703061      0703061 KNBRD Blaricum ( Bemanning Blaricum-1 en Mayflower )
708051142330703029      0703029 KNBRD Huizen ( Bemanning De Gooier )

Toch had de Cobra van Jachtservice Huizen 'm eerder en kon de motor maken op eenvoudige wijze. Geluk voor de schipper die kon zo weer door zonder oponthoud.

Terwijl Menno nog met zijn kop in het motorruim zit en proefdraait meld de inmiddels ook ter plaatse gemelde Blaricum één:


OK kustwachtcentrum de motor van het jacht (de bayliner dus) doet het weer dus wij gaan terug naar de Stichtse Brug en de RB Almere (klein geel opblaasbootje zonder marifoon) begeleid het schip naar de Jachthaven van Naarden om te kijken of alles goed blijft gaan.

Menno hoort dat niet met zijn kop in het luik en meldt dus even later aan de KUWA "we hebben de motor gerepareerd en de @@*&&^gaat op eigen kracht de reis vervolgen."

Zo sta je toch allemaal konstand voor L** ?

Iedereen heeft door wat hier gebeurd (punten scoren) en dat doet de hulpverlening geen goed.

Henk


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #35 Gepost op: 6 augustus 2007, 16:04:14
Citaat
Kijk de Samij maar is na, daar staat het weer anders in.

Gelukkig bestaat er ook zoiets als de overeenkomst voor de kustwacht 1995 die nu herzien wordt voor de kustwacht NS. Tevens bestaat er een OPPLAN Kustwacht, maar ook in de SAMIJ staat dat de kustwacht een SAR verantwoordelijkheid heeft.

Waarom blijven wij altijd touwtrekken om dit punt, je bent wat dat betreft nog erger dan de diverse AC's. Dan nog wat: Wat pretendeer jij nu te zijn?
In het ene topic profileer je jezelf als hulp verlener en in het andere topic profileer je jezelf als berger.
Lijkt mij dat je probeert van twee wallen te eten, of je bent gefrustreerd over het feit dat je eigenlijk nergens bij hoort en gewoon een particuliere onderneming bent. Ik ben in elk geval het spoor bijster!

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #36 Gepost op: 6 augustus 2007, 16:19:59
Gelukkig bestaat er ook zoiets als de overeenkomst voor de kustwacht 1995 die nu herzien wordt voor de kustwacht NS. Tevens bestaat er een OPPLAN Kustwacht, maar ook in de SAMIJ staat dat de kustwacht een SAR verantwoordelijkheid heeft.

Waarom blijven wij altijd touwtrekken om dit punt, je bent wat dat betreft nog erger dan de diverse AC's. Dan nog wat: Wat pretendeer jij nu te zijn?
In het ene topic profileer je jezelf als hulp verlener en in het andere topic profileer je jezelf als berger.
Lijkt mij dat je probeert van twee wallen te eten, of je bent gefrustreerd over het feit dat je eigenlijk nergens bij hoort en gewoon een particuliere onderneming bent. Ik ben in elk geval het spoor bijster!

Ron

Dat is dus het hokjesdenken waar ik zo'n hekel aan heb, ik ben hulpverlener dus moet ik tegen bergers zijn.

Ik vind als hulpverlener dat redden inhoudt dat je zorg hebt voor de mensen in de eertse plaats. Wij (en dat vindt iedereen binnen HOGE, ik sta daar niet alleen in) willen best assisteren op verzoekbij het slepen en bergen op een zodanige manier dat het redden niet in het gedrang komt. Er even achter hangen om in de haven af te remmen enzo. Motorstoring, vastlopen enz vinden wij niet  geen taak voor een reddingsboot. Wij zulllen in principe het slepen aan de berger overlaten als er geen gevaar dreigt.

Wij werken nauw samen met Jachtservice Huizen en ik waag er graag een telefoontje aan waar de vastgelopen boot zich bevindt voor 'm. Ben ik dan geen hulpverlener? Prima!

Henk


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #37 Gepost op: 6 augustus 2007, 17:21:33
Ik krijg nu ook een beetje een rare smaak van deze hele discussie,wat ik op de scanner hoor is een goede samenwerking van de Urker KNRMers met Berger Post,die trouwens nu een maand lang met zijn boten in het buiteland bezig is,vorige week keerde de Urker KNRm nog retour station nadat de berger aan boord was en gister keerde post in goed overleg terug nadat de hulpbehoevende wachte op de KNRM boot die opgepiept was nadat hij via 112 om hulp gevraagd had.
Dit artikel in de schuttevaer gaat mijns inziens over het verdwijnen van de bergers vanaf het ijsselmeer door opzegging van het contract tussen BTS en RWS,dan is het dus logisch dat de KNRM het als er iets loos is met beroepsvaart door de kustwacht bij het schip moet blijven tot er een ander oplossing is ,ik kan me een geval herinneren dat de Kon Beatrix dit voorjaar iom met de KUWa een sleepboot uit Urk belde om te zeggen dat er een klusje gaande was. ik blijf erbij dat de KNRM Urk de zwarte piet lrijgt toegespeeld door een aantal mensen die op een of ander manier geen vaste contrachte met (semi)overheden kunnen krijgen.Hetzelfde zou zijn als er naast Berger Post een ander met eeen Rib standby gaat liggen en ook uitvaard op meldingen van de kuwa voor de KNRM ?....(ik blijf dus ook bij mijn standpunt dat als de bergers recht van spreken willen hebben ze een contract met semi overheden moeten sluiten en de KNRM boten niet voor bergingsklusjes worden opgepiept).
hulpdiensten-spotter


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #38 Gepost op: 6 augustus 2007, 17:44:17
Gelukkig bestaat er ook zoiets als de overeenkomst voor de kustwacht 1995 die nu herzien wordt voor de kustwacht NS. Tevens bestaat er een OPPLAN Kustwacht, maar ook in de SAMIJ staat dat de kustwacht een SAR verantwoordelijkheid heeft.

Waarom blijven wij altijd touwtrekken om dit punt, je bent wat dat betreft nog erger dan de diverse AC's. Dan nog wat: Wat pretendeer jij nu te zijn?
In het ene topic profileer je jezelf als hulp verlener en in het andere topic profileer je jezelf als berger.
Lijkt mij dat je probeert van twee wallen te eten, of je bent gefrustreerd over het feit dat je eigenlijk nergens bij hoort en gewoon een particuliere onderneming bent. Ik ben in elk geval het spoor bijster!

Ron

Ron je bent niet de enigste die het spoor bijster is!
Voor het zelfde geld is ie badmeester je weet het maar nooit!

greatz,
Tim


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #39 Gepost op: 6 augustus 2007, 18:13:50
Ik dacht je gisteren al te horen
Jullie zijn lekker bezig geweest, van het een naar het ander


Muistroom, idd het was weer een leuke dag met veel heen en weer gedoe,

Res ( ik bel je binnenkort wel eens even, praten we even bij)  8)
NoordBorgh go's North again in 2009