Wat zijn de ervaringen met deze opleiding??

Auteur Topic: Wat zijn de ervaringen met deze opleiding??  (gelezen 4353 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ralf89

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Gepost op: 15 juni 2007, 15:51:53
Op eerstehulp.nl worden EHV opleidingen gegeven, een 1 en een 2 daagse opleiding. Het gaat in mijn geval om de 2 daagse opleiding.
Nu wil ik zelf mijn EHV halen nog voor ik in opleiding ga voor mijn werk (waar doet er niet toe).
Maar ik wil wel weten of het zin heeft om deze cursus/opleiding te volgen of dat het niets is?
Ik zou graag iets horen van de mensen die hier ervaring mee hebben.
Ik wil weten of ik serieus wat aan heb of niet, dus ik wil negatieve en positieve ervaring graag horen (met motivatie).

Met vriendelijke groet,

Ralf.

Voor de gene die het niet kennen.klik hier




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2007, 15:58:40
Ik heb 'n jaar of 5 geleden die MFA cursus gedaan voordat ik op de HAP kon beginnen omdat m'n gewone ehbo diploma alweer verlopen was.

't is alweer 'n poosje terug en heb sindsdien zoveel opleidingen en cursussen gevolgd dat ik me er niet zo veel meer kan herinneren, ik weet alleen wel nog dat ik er niet echt van onder de indruk was.

We waren met 'n vrij grote groep (in 'n afgehuurd zaaltje van een of andere grote kampeermateriaal winkel) en er werd steeds 'n beetje verteld, en dan moest er in (te) grote groepen zelf wat geoefend worden.

Theorie werd niet getoets na afloop, je kreeg ook geen diploma (wat je wel of niet kan halen) maar gewoon 'n certificaat dat je hebt deelgenomen aan die cursus (wat dus niet zo veel zegt, als je er niks van snapt/bakt krijg je dat certificaat ook) en daarnaast hadden ze m'n naam ook nog 's fout gespeld op m'n certificaat en heeft 't meer als 2 jaar geduurd voordat ik de fatsoenlijke versie (met alsnog 1 spelfout) kreeg toegestuurd.

Nee, ik was niet echt onder de indruk van de Medic First Aid cursus.


Ralf89

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2007, 16:41:10
...We waren met 'n vrij grote groep (in 'n afgehuurd zaaltje van een of andere grote kampeermateriaal winkel) en er werd steeds 'n beetje verteld, en dan moest er in (te) grote groepen zelf wat geoefend worden....

wat versta je onder een vrij grote groep is dat 8 man of 25 man??

...Theorie werd niet getoets na afloop, je kreeg ook geen diploma (wat je wel of niet kan halen) maar gewoon 'n certificaat dat je hebt deelgenomen aan die cursus (wat dus niet zo veel zegt, als je er niks van snapt/bakt krijg je dat certificaat ook)...
...Nee, ik was niet echt onder de indruk van de Medic First Aid cursus.

Kan dat nog steeds dan?? ik dacht dat de regels daarover waren aangescherpt?


Karim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2007, 02:25:14
wat versta je onder een vrij grote groep is dat 8 man of 25 man??

8 man is niet echt 'n grote groep he, ik geloof dat wij met 'n man of 30 geweest zijn.

Citaat
Kan dat nog steeds dan?? ik dacht dat de regels daarover waren aangescherpt?

Lees mijn eerste zin nog eens, ik spreek over eind 2001/begin 2002  ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2007, 09:09:01
Ik weet niet waar KARIM zijn training gehad heeft, echter een groep van 30 personen in een zaaltje mag niet volgens de MFA normen.

De standaard MFA training voor een HAP opleiding vind ik wat mager.. en daar is MFA ook niet voor bedoeld..
Medic First Aid is een passantenopleiding waarvan de CIC+ versie vergelijkbaar is met het Oranje Kruis eerste hulp.

Dat er geen examen is voor een passantenhulpverlening, wil niet zeggen dat er niet getoetst wordt.  Als het goed is, toetsen de instructeurs tijdens de training continue de vaardigheden van de cursisten.  Echter mensen worden aangemoedigd te handelen en het is voor passantenhulpverlening niet noodzakelijk om een examen af te nemen.. Voor MFA CIC+ is er weldegelijk een examen voor andere doelgroepen.. Die kan optioneel gegeven worden en word ook sterk aanbevolen voor specifieke doelgroepen als HAP-Chauffeurs..

Wat wel veel gebeurd, is dat een Eerste Hulpdiploma een kleine basis is voor verdere interne scholing en opleiding en verdere training..

Of je er wat aan hebt, is afhankelijk of je een standaard versie of een doelgroep gerichte versie draaid.  De twee daagse cursus (minimaal 12 uur, aanbevolen 16 uur) voldoet aan de eindtermen van het OK. Echter de leermethodiek is echt anders en je leert ook dat er meerdere wegen naar Rome zijn..


Karim

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2007, 13:41:13
De standaard MFA training voor een HAP opleiding vind ik wat mager..

Daar ben ik 't inderdaad ook wel mee eens ja. Echter ik had ehbo/reanimatie/verbandleer enzo al eens gedaan, 't was alleen niet meer (was net 'n paar maanden verlopen) vandaar dat ik even gauw 'n papiertje moest halen wat wel geldig was zodat ik meteen kon beginnen.


FireVince

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2007, 16:00:34
Ik zou zeker deze cursus gaan doen. natuurlijk wel met dezelfde kanttekening van rescue welk van de modules je gaat doen.

Het is zeker een andere methode als die volgens het oranje kruis, maar zeker net zo goed. De opzet van de cursus is vooral dat het op de cursist zelf aan komt. De instructeur stuurt en observeert! De cursus wordt begeleid door zeer duidelijk schriftelijk en audiovisueel cursusmateriaal. dat is het sterke punt van de MFA visie.

Karim, het is prettig dat jij je mening geeft, maar die is denk ik inmiddels wat verouderd?!
Wij leiden mensen op volgens de MFA in kleine groepen, zodat de cursist de juiste begeleiding krijgt, maar ook de instructeur iedere cursist goed kan observeren. Indien een cursist niet voldoet, zal dat ook zeker niet resulteren in het ontvangen van een certificaat of diploma.

greetz