Groot waterongeval duiker vermist - Oostvoorne 17-06-2007/05-08-2007

Auteur Topic: Groot waterongeval duiker vermist - Oostvoorne 17-06-2007/05-08-2007  (gelezen 17783 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

brielle

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 17 juni 2007, 21:29:23
Ja oke zoiets dacht ik ook al, maar ik dacht dat er strenge regels zijn voor het duiken?

ja die zullen er vast zijn, maar er kan altijd wat gebeuren waar je nie op voorbereid bent :(


brandweerbrielle

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #51 Gepost op: 17 juni 2007, 22:07:33
Lichaam vermiste duiker gevonden
Duikers van de douane hebben zondagavond het lichaam gevonden van een sportduiker die sinds 12.00 uur 's middags werd vermist in het Oostvoornse Meer.
 
De zoekactie op het Oostvoornse Meer naar de vermiste duiker. FOTO ANP
 Dat heeft de politie gemeld. Eerder op de dag ging de politie er al van uit dat de man was omgekomen en veranderde zij de reddingsactie in een bergingsoperate.

Duikploegen van de brandweer, de Rotteramse zeehavenpolitie en de douane hebben urenlang gezocht naar de 41-jarige man uit Ridderkerk. Ook een bergingsteam uit Urk en een sonarteam van het KLPD zochten mee.

Slachtofferhulp heeft de echtgenote van de Ridderkerker en vrienden van zijn duikvereniging opgevangen in het Eurofuncenter in Oostvoorne. De sportduiker verdween ter hoogte van restaurant de Stormvogel in het Oostvoornse Meer, een populair duikgebied.

bron: http://www.ad.nl/rotterdam/article1443049.ece


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #52 Gepost op: 17 juni 2007, 22:16:06
Allemaal redvestjes, hoe we het willen zien!  O0
343, never forget.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #53 Gepost op: 17 juni 2007, 23:32:10
"de zuurstof was op" ging het hier inderdaad om een duiker met een rebreather installatie of weet de pers weer eens niet waar ze het over hebben ?

De redenen van zo'n incident kunnen heel divers zijn, over het algemeen twee of meer menselijke fouten gevolgd door paniek.
Duiken met 100% geeft extra problemen en gevaren, maar ik ga er nog even vanuit dat de betreffende journalisten een niet zo ter zake deskundige (mede journalist) napraten.
Ik vraag me in dit soort gevallen altijd af : Waar was/is de buddy van deze duiker en wat is zijn/haar verhaal ?

Jacques (duikinstructeur)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #54 Gepost op: 18 juni 2007, 06:42:58
De buddy is "veilig" aan wal gekomen... en heeft zo te merken eerste hulp ingeroepen, dus waarschijnlijk is er toch iets gebeurt, ik weet niet hoe helder het water daarzo is, en of je elkaar op bijvoorbeeld 5 meter afstand nog ziet....



"de zuurstof was op" ging het hier inderdaad om een duiker met een rebreather installatie of weet de pers weer eens niet waar ze het over hebben ?

De redenen van zo'n kunnen heel divers zijn, over het algemeen twee of meer menselijke fouten gevolgd door paniek.
Duiken met 100% geeft extra problemen en gevaren, maar ik ga er nog even vanuit dat de betreffende journalisten een niet zo ter zake deskundige (mede journalist) napraten.
Ik vraag me in dit soort gevallen altijd af : Waar was/is de buddy van deze duiker en wat is zijn/haar verhaal ?

Jacques (duikinstructeur)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #55 Gepost op: 18 juni 2007, 08:32:29
of je elkaar op bijvoorbeeld 5 meter afstand nog ziet....

Ga er maar vanuit dat dat niet zo is / kan worden en dus zwem je met een buddyline, de twee duikers zitten dus met een lijntje om de pols aan elkaar vast.
schijnbaar is men hier van elkaar losgeraakt, maar hoe en waarom ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


brandweerbrielle

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #56 Gepost op: 18 juni 2007, 08:44:42
Sporduikers zie je zelden met een buddylijn.
Het zicht gisteren ongeveer tussen de 0.5 en de 1.5 meter


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #57 Gepost op: 18 juni 2007, 09:13:13
:-\ Nou hier in zeeland duikt de overgrote meerderheid gelukkig wel met een buddyline.
het zicht is hier af en toe dusdanig dat je het einde van je lijntje niet kunt zien. soms zelfs < 50 cm zicht

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #58 Gepost op: 18 juni 2007, 09:20:23
:-\ Nou hier in zeeland duikt de overgrote meerderheid gelukkig wel met een buddyline.
het zicht is hier af en toe dusdanig dat je het einde van je lijntje niet kunt zien. soms zelfs < 50 cm zicht

Is dat zo? Ik heb het destijds wel geleerd te doen (brevetten daar gehaald), maar het 'zelf' gebruiken is niet zo algemeen als je zegt. Ik zelf doe het eigenlijk alleen wanneer ik met erg onervaren duikers in het water lig, of met extreem slecht zicht.

Verder natuurlijk altijd de afspraak dat je even zoekt en daarna zelfstandig naar de oppervlakte gaat wanneer je je buddy kwijtraakt.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #59 Gepost op: 18 juni 2007, 09:39:21
Tijdens de zoekactie hebben 4 duikteams van de brandweer gedoken (vandaar "groot waterongeval"), te weten Brielle, Hellevoetsluis en 2 teams van Spijkenisse.
Daarnaast hebben op dat moment nog 60 sportduikers meegezocht.
Nadat deze zoekactie geen succes bleek te hebben en iedereen ruim aan zijn of haar tijd zat is besloten de Douane-duikers in te zetten. Ook deze zoekactie had geen succes. Daarna SOAD-team ingezet http://soad.opurk.nl/.
Deze hebben het slachtoffer zeer snel gevonden.

Voor diegene die het interresant vinden;
http://arle.blogse.nl/log/arles-eigen-verhalen/maandag-18-juni.html

Met vriendelijke groet, Arlé