Drenkeling vervoeren

Auteur Topic: Drenkeling vervoeren  (gelezen 4911 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mizzi

  • Gast
Gepost op: 17 juni 2007, 22:27:03
Laatst een oefening gehad met de reddingsbrigade waarbij er een onderkoelt slachtoffer is.
Deze wordt aan boord gehaald en dan is de vraag hoe wordt deze patient vervoert.
Laat je het hoofd in trendelenburg of juist in anti trendelenburg??
Horizontaal is geen optie ivm ruimte in de boot.

mvg Mizzi.




Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2007, 23:46:14
Als het moet, zou ik voor Trendelenbrug kiezen.
Arts  www.alphalog.nl


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #2 Gepost op: 18 juni 2007, 06:37:04
even voor de medi-noobs (ik zelf dus oa.)  wat is Trendelenbrug ?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2007, 07:06:45
even voor de medi-noobs (ik zelf dus oa.)  wat is Trendelenbrug ?

hier wordt een stand mee bedoeld hoe een patiënt moet liggen bedoeld, waarbij het hoofd lager ligt dan de voeten
en dan heb je ook nog anti- trendelenburg (maar die kan je dan wellicht nu zelf invullen ;))


Albert

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
    • rescue vlissingen
Reactie #4 Gepost op: 18 juni 2007, 10:20:57
Hoofd omlaag geeft verhoogd risico op aspireren, terwijl het hoofd omhoog funest is bij slachtoffer dat gaat braken.  Neutrale houding (dus toch horizontaal) is het meest geschikt in deze situatie.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 18 juni 2007, 12:11:11
Bloeddruk-technisch gezien is Trendelenburg denk ik toch te verkiezen... als je geen keus hebt.
Arts  www.alphalog.nl


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #6 Gepost op: 18 juni 2007, 15:21:46
Even een woord vanuit mijn reddingsbrigade achtergrond. We halen, indien de situatie dat toelaat, altijd de drenkeling horizontaal naar binnen tenzij de drenkeling nog in een dusdanig goede conditie is. Hierbij wordt het hoofd altijd naar de motor toe gelegd in stabiele zijligging. Omdat de kant van de motor in een kleinere motorboot altijd laag ligt, kom je dus vanzelf in een soort trendelenburg.
Zeker ivm de hemodynamische stabiliteit van een onderkoelde drenkeling biedt deze werkwijze voordelen. Hierbij ontfermt één opstapper zich over het slachtoffer tijdens de tocht naar de kant en de andere ondersteunt de schipper/ motor drijver.

In een RIB is dit goed te doen en ook in een reddingsvlet kan men dezelfde werkwijze hanteren.

MvG Niels


mizzi

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 18 juni 2007, 18:03:19
maar juist de ledematen zijn bij onderkoeling het koudste waardoor als je een patient in trendelenburg je ook kijkend naar heamodynamica sneller onderkoelt want je brengt het bloed wat in de ledematen zit ook weer sneller naar belangrijkere organen waardoor de MOF op lange termijn grotere gevolgen heeft?????


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #8 Gepost op: 19 juni 2007, 17:25:33
Vergeet niet dat door de trendelenburg het bloed ook weer moeilijker terug stroomt naar de ledematen waardoor je dus juist weer minder snel afkoelt. Plus het feit dat een drenkeling die onderkoeld is van zichzelf al perifere vasoconstrictie heeft, er zit dus al niet veel bloed meer in de ledematen. Dus het terugstromen van koud bloed is verwaarloosbaar ten opzichte van het nut van de trendelenburg.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 19 juni 2007, 20:29:37
Niet elke drenkeling is zodanig onderkoeld..

Naast de horizontale positie  moet je nog met andere zaken rekening houden aanboord, zoals toegang tot het hoofd,c.q luchtweg, vaarsnelheid en de positie waarin de boot dan ligt..

Horizontaal vervoeren is nagenoeg onmogelijk.. In een snelle boot wil je het de voeten in de vaarrichting hebben liggen. Dt betekend vaak de trendelenburg positie..