Vraag: commerciële bedrijven

Auteur Topic: Vraag: commerciële bedrijven  (gelezen 8621 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

medical

• Gast
Gepost op: 19 juni 2007, 00:07:19
Beste mensen,

Heb hier een forum aangemaakt voor het volgende.
Voor school zijn we bezig met een project wij willen graag bekijken hoe de hulpverlingen van bedrijfen in elkaar zitten(en wat eisen zijn etc)

wat wij gemerkt hebben is dat steeds meer organisatoren overgaan om op commierciele bedrijfen(bv: event medical service, educeare, medicalteam, etc)

Nouw heb ik hierover een paar vragen ik hoop dat er mensen zijn die deze vragen kunnen beantwoorden, heb namelijk al beetje op het internet lopen zoeken en we hebben hierover niet echt iets kunnen vinden.

we hebben volgende vragen:

* Aan welke eisen moeten deze commiercelen bedrijfen aan doen(omdat de zorg meestal toch verder gaat dan de standaard ehbo)?
* Bij wie zijn deze bedrijfen nouw aangemeld?
* Mag iedereen zomaar een bedrijf hierin beginnen en mogen als ze de juiste mensen hebben zomaar verder gaan dan de standaard ehbo verenigenigen?
* Hoe kan het dat deze bedrijfen gebruik kunnen maken van eigen ambulance die ook gewoon lijken op de normale ambulance's(hoe zit dat met vergunningen etc)?

ik hoop dat mensen ons hiermee beetje op weg kunnen helpen
graag horen we.

Groetjes,
Jeroen

oplootusmaikel

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2007, 10:05:38
natuurlijk mag je niet meer hulp verlenen dan dat in je eigen kennen en kunde ligt.
een EHBO-er houdt zich bij de EHBO, en komt er iets ernstigers binnen dan kun je die doorsturen naar de arts of verpleegkundige die bij EMS vrijwel altijd aanwezig zijn. en dat is ook de belangrijkste eis waar je aan moet voldoen, de meeste artsen en dergelijke zijn ook BIG geregistreerd.

of iedereen hier een bedrijf in mag beginnen weet ik niet, het lijkt me wel maar of het verstandig is....

de ambulance's hebben wel alle vergunningen en er zit ook bevoegd personeel op, daardoor mogen deze gewoon rondrijden. geldt ook voor de ambulance motoren natuurlijk.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2007, 11:38:00
Beste mensen,

Heb hier een forum aangemaakt voor het volgende.
Voor school zijn we bezig met een project wij willen graag bekijken hoe de hulpverlingen van bedrijfen in elkaar zitten(en wat eisen zijn etc)

wat wij gemerkt hebben is dat steeds meer organisatoren overgaan om op commierciele bedrijfen(bv: event medical service, educeare, medicalteam, etc)

Nouw heb ik hierover een paar vragen ik hoop dat er mensen zijn die deze vragen kunnen beantwoorden, heb namelijk al beetje op het internet lopen zoeken en we hebben hierover niet echt iets kunnen vinden.

we hebben volgende vragen:

* Aan welke eisen moeten deze commiercelen bedrijfen aan doen(omdat de zorg meestal toch verder gaat dan de standaard ehbo)?
* Bij wie zijn deze bedrijfen nouw aangemeld?
* Mag iedereen zomaar een bedrijf hierin beginnen en mogen als ze de juiste mensen hebben zomaar verder gaan dan de standaard ehbo verenigenigen?
* Hoe kan het dat deze bedrijfen gebruik kunnen maken van eigen ambulance die ook gewoon lijken op de normale ambulance's(hoe zit dat met vergunningen etc)?

ik hoop dat mensen ons hiermee beetje op weg kunnen helpen
graag horen we.

Groetjes,
Jeroen

Beste Jeroen,  

Dat je niet veel kunt vinden, ligt dan aan jou..  Er is heel veel informatie over beschikbaar.. Niet alles wat je noemt is commercieel, maar zijn grotendeels vrijwilligers organisaties, EMS is bijvoorbeeld wel een commercieel bedrijf, MedicalTeam en MedicalRescue.NL zijn vrijwilligersorganisaties..

De Inspectie voor Volkgezondheid geeft het volgende in onze casus..

Citaat
 De meningen zijn hierover verdeeld.. , De ene Inspecteur en documentatie van de Kamervragen over dit onderwerp zeggen dat instellingen moeten voldoen aan kwaliteitswet Zorg Instellingen.. (Kwaliteitsplan moet aanwezig zijn..)

Citaat
* Bij wie zijn deze bedrijfen nouw aangemeld?,

Kamer van Koophandel. Verder vind IGZ vind dat ze zich bij een evenement in een bepaalde regio moeten aanmelden bij de MKA.

Citaat
* Mag iedereen zomaar een bedrijf hierin beginnen
 Ja..

Citaat
en mogen als ze de juiste mensen hebben zomaar verder gaan dan de standaard ehbo verenigenigen?
Ja, mits er een competentieplan en kwaliteitsplan ten grondslag ligt.. Wettelijk zijn er geen beperkingen, Je kan wel bezoek krijgen van de Inspectie.. Dus zorg dat je alle regelgeving goed kent.

Citaat
* Hoe kan het dat deze bedrijfen gebruik kunnen maken van eigen ambulance die ook gewoon lijken op de normale ambulance's (hoe zit dat met vergunningen etc)?

De aanschaf van een ambu incl. OGS is geen probleem, Op evenementen terreinen mag je ze vrijelijk gebruiken. (Of dat verstandig is moet je goed over nadenken..)  De moderne ambulancestriping is beschermt, andere ambulancestriping kan je gewoon gebruiken.. (Of dat verstandig is moet je goed over nadenken, en de kleine lettertjes lezen.....)
Sommige van de Clubs hebben zelfstandige vervoersvergunning of een samenwerkingsverband met een ambulancediensten.. Verder doet iedereen graag interresant met eigen ambulances, echter je kan beter goede ketenafspraken maken met de reguliere ambulance zorg dan zelf gaan rijden..
Een voertuig met OGS om materiaal te brengen is slim, om patienten met voertuigen te gaan vervoeren is heel vaak niet in belang van slachtoffer..

medical

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2007, 15:59:36
Beste Jeroen,  

Dat je niet veel kunt vinden, ligt dan aan jou..  Er is heel veel informatie over beschikbaar.. Niet alles wat je noemt is commercieel, maar zijn grotendeels vrijwilligers organisaties, EMS is bijvoorbeeld wel een commercieel bedrijf, MedicalTeam en MedicalRescue.NL zijn vrijwilligersorganisaties..

De Inspectie voor Volkgezondheid geeft het volgende in onze casus..
  De meningen zijn hierover verdeeld.. , De ene Inspecteur en documentatie van de Kamervragen over dit onderwerp zeggen dat instellingen moeten voldoen aan kwaliteitswet Zorg Instellingen.. (Kwaliteitsplan moet aanwezig zijn..)

Kamer van Koophandel. Verder vind IGZ vind dat ze zich bij een evenement in een bepaalde regio moeten aanmelden bij de MKA.
  Ja..
 Ja, mits er een competentieplan en kwaliteitsplan ten grondslag ligt.. Wettelijk zijn er geen beperkingen, Je kan wel bezoek krijgen van de Inspectie.. Dus zorg dat je alle regelgeving goed kent.

De aanschaf van een ambu incl. OGS is geen probleem, Op evenementen terreinen mag je ze vrijelijk gebruiken. (Of dat verstandig is moet je goed over nadenken..)  De moderne ambulancestriping is beschermt, andere ambulancestriping kan je gewoon gebruiken.. (Of dat verstandig is moet je goed over nadenken, en de kleine lettertjes lezen.....)
Sommige van de Clubs hebben zelfstandige vervoersvergunning of een samenwerkingsverband met een ambulancediensten.. Verder doet iedereen graag interresant met eigen ambulances, echter je kan beter goede ketenafspraken maken met de reguliere ambulance zorg dan zelf gaan rijden..
Een voertuig met OGS om materiaal te brengen is slim, om patienten met voertuigen te gaan vervoeren is heel vaak niet in belang van slachtoffer..

dus kom eigenlijk nu op neer
dat je niet aan bepaalde eisen moet voldoen
ik heb contact gehad met de GHOR
en die vertelde mij dat zow een bedrijf ingedeeld wordt inbepaald
catoriegie

hoe zit dat dan?

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2007, 16:13:46
Kun je die vraag nog eens in normaal begrijpelijk Nederlands stellen?  ???
Arts  www.alphalog.nl

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2007, 20:16:59
dus kom eigenlijk nu op neer
dat je niet aan bepaalde eisen moet voldoen
ik heb contact gehad met de GHOR
en die vertelde mij dat zow een bedrijf ingedeeld wordt inbepaald
catoriegie

hoe zit dat dan?

Ikke niet begrijpen, maar ik zal wel een poging . Met welke GHOR heb je contact gehad ?, en welke categorieen zou dan bedoeld  worden.. Misschien leer ik iets nieuws ?, Ik ben voorzitter van Stichting MedicalRescue.NL misschien kan die GHOR mij iets nieuws leren..?

Als je mijn bericht goed gelezen hebt, worden er weldegelijk kwaliteits eisen gesteld.. en moet je zaakjes professioneel op orde hebben.. Dit lijkt eenvoudiger dan het is..  Tis nog net niet dat HKZ verplicht is, maar daar komt het langzaam wel op neer...

Heb je zaakjes voor elkaar.. Dan kan er veel..  Heb je zaakjes niet voor elkaar, gaat men lastige vragen stellen en je hoop administraties op de hals halen..

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2007, 13:14:16
Ik hoop dat dit een leuke opdracht is op de basisschool   ::)

Misschien moeten jullie eerst eens een opdrachtje "Nederlandse Taal" gaan doen

Als je in je opdracht net zoveel spelfouten maakt als in die paar zinnen op dit forum, krijg je hoop ik een dikke onvoldoende  :'(

ci,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2007, 09:20:28

Hoe zit dat eigenlijk met OGS door niet overheidsdiensten. Zover ik weet is dit alleen toegestaan voor door de minister aangewezen diensten, zie artikel 29 lid 1 van het RVV 1990: “Bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van politie, brandweer, ziekenauto’s en motorvoertuigen van andere door onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai- of knipperlicht en twee of drietonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.”

Lijkt mij dat bijvoorbeeld EMS, Service Medical en een aantal anderen hier dus geen gebruik van mogen maken. Hoe hebben zij het dan geregeld dat ze niet iedere keer oom agent op hun dak krijgen? (Of zelf het dak op moeten, om die lampen eraf te slopen ;))

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

Michelle1983

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2007, 10:04:30
Volgens mij, werkt het als volgt (biedt geen enkele garantie op de juistheid ;) )Of ze kunnen sowieso niet worden gebruikt - dan is het toch al geen probleem. Of ze vallen onder artikel 1 lid 2 sub b van de Regeling optische en geluidssignalen:
Citaat
de ambulancediensten aan wie krachtens de Wet Ambulancevervoer vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer, voorzover gebruik wordt gemaakt van daartoe uitgeruste dienstvoertuigen die aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool, alsmede daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de eerstelijns spoedeisende hulpverlening, voor zover die voertuigen aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool;

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2007, 10:22:15
Hoe zit dat eigenlijk met OGS door niet overheidsdiensten. Zover ik weet is dit alleen toegestaan voor door de minister aangewezen diensten, zie artikel 29 lid 1 van het RVV 1990: “Bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van politie, brandweer, ziekenauto’s en motorvoertuigen van andere door onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai- of knipperlicht en twee of drietonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.”

Lijkt mij dat bijvoorbeeld EMS, Service Medical en een aantal anderen hier dus geen gebruik van mogen maken. Hoe hebben zij het dan geregeld dat ze niet iedere keer oom agent op hun dak krijgen? (Of zelf het dak op moeten, om die lampen eraf te slopen ;))

Luke

Luke als je zoekt op OGS vind je vele discussies die precies over dit onderwerp gaan..   Als je kijkt bij reddingsbrigades, vind je daar ook zeer veel discussies over..  Het zou jammer zijn als dit de zoveelste O.G.S. striping discussie word..  FF zoeken dan vind je vele standpunten en dat is nu precies toch het doel van jullie schoolopdracht, het zoeken en vinden van informatie.. en niet dat mensen het hier gaan voorkauwen...   ;D ;D ;D