Vraag: commerciële bedrijven

Auteur Topic: Vraag: commerciële bedrijven  (gelezen 8628 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2007, 10:26:46
Ha Rescue,

Ik doe niet mee aan deze schoolopdracht (ik beheers mijn nederlands op HBO niveau :D). Maar evengoed bedankt voor de reactie.

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 20 juli 2007, 10:40:24
Ha Rescue,

Ik doe niet mee aan deze schoolopdracht (ik beheers mijn nederlands op HBO niveau :D). Maar evengoed bedankt voor de reactie.

Luke
Gniffel, sorry voor de verkeerde inschatting.. Kijk even naar de reddingsbrigade regeling, verder zijn nog enkele wegen naar Rome.  Helder is dat een burgerwagen met blauwe lampen niet kan.. Een duidelijk herkenbaar hulpverlenings voertuig die rijdt voor spoedeisende medische hulp (aan mensen..) kan onder bepaalde condities blauw licht gebruiken..

Luke

• Forum gebruiker
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #12 Gepost op: 20 juli 2007, 10:45:32
Ik ben net even op het forum hierover aan het zoeken, en wat ik vind is dat er een vergunning aangevraagd kan worden bij de provincie of het Ministerie van Verkeer en Waterstaat(?) voor het gebruik van OGS (voor de discussie, even zonder vervoersvergunning) maar dat dit voertuig herkenbaar moet zijn als  hulpverleningsvoertuig. Als ik dan kijk naar Service Medical, die maken gebruik van witte voertuigen, en eigenlijk alleen herkenbaar door de SOL als ambulance en OGS-mogelijkheid. Bijvoorbeeld hun motor. Voorzien van OGS, en alleen herkenbaar door de SOL.

Weet iemand eigenlijk precies onder welke voorwaarden zo'n vergunning afgegeven wordt?

Groet,

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge

Dutchy_medic

• Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
  • Fervent aanhanger van de KISS-regel
Reactie #13 Gepost op: 21 juli 2007, 00:24:46
Je kunt inderdaad een vergunning aanvragen bij de provincie, dit is een artikelvergunning (17-a geloof ik) van de ambulancewet. Je mag dan de term ambulance voeren en OGS hebben. Het gebruik van OGS op de openbare weg mag dan volgens mij alleen na toestemming van de MKA.

Veel commerciële bedrijven hebben een dergelijke vergunning niet, ze mogen dan niet de tekst 'ambulance' voeren, maar bijvoorbeeld 'hulpverleningsvoertuig' of 'ALS-veortuig'.

Danny
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 21 juli 2007, 10:36:16
Veel commerciële bedrijven hebben een dergelijke vergunning niet, ze mogen dan niet de tekst 'ambulance' voeren, maar bijvoorbeeld 'hulpverleningsvoertuig' of 'ALS-veortuig'.

Danny

Dit laatste klopt niet...    Een als ambulancevoertuig ingericht voertuig, mag de tekst ambulance voeren.., wel moet het voldoen aan de keuringseisen van een ambulance.. ?,

Dutchy_medic

• Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 21 juli 2007, 23:20:05
Hey Peter,

De inspecteur waarmee wij een gesprek hebben gehad, gaf aan dat we de tekst ambulance niet mochten voeren. Dit zou alleen mogen als er sprake is van een vergunning door de provincie?
De door ons gebruikte ambulance (samenwerkingsverband met een Belgische ambulancedienst) voldoet aan alle eisen zoals die gesteld worden aan een ambulance. Zowel op het gebied van motorische zaken als op het gebied van inrichting én bemanning.

Danny
Hoe meer kennis je opdoet, hoe meer je tot de ontdekking komt dat er nog veel te leren valt.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 22 juli 2007, 11:46:59
Hey Peter,

De inspecteur waarmee wij een gesprek hebben gehad, gaf aan dat we de tekst ambulance niet mochten voeren. Dit zou alleen mogen als er sprake is van een vergunning door de provincie?
De door ons gebruikte ambulance (samenwerkingsverband met een Belgische ambulancedienst) voldoet aan alle eisen zoals die gesteld worden aan een ambulance. Zowel op het gebied van motorische zaken als op het gebied van inrichting én bemanning.

Danny

Heeft de inspecteur ook gezegd, waar je dat kan terug vinden..?

Dutchy_medic

• Ambulancehulpverlener
  • Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 26 juli 2007, 16:25:24
Hai Peter,

Welnu, het blijkt dat een en ander met name samenhangt met de persoonlijke mening van de inspecteur. Toen ik namelijk belde om te vragen naar het hoe en waarom bleek dat degene die onze 'map' in zijn bezit heeft er niet was. Geen enkele andere inspecteur kon mij uitleg geven over deze zaak.

Moet zeggen dat ik het ook heel moeilijk vindt om op bijvoorbeeld internet de juiste informatie te achterhalen.

Danny

Trophy

• Forum gebruiker
  • keep the rubberside down
Reactie #18 Gepost op: 28 juli 2007, 02:29:02
Iedereen kan en mag een EHBO bedrijf starten. Wat men mag doen hangt af van de opleiding van het personeel. Op zich zijn de meningen daar niet over verdeeld.

In Nederland bestaan twee niveaus van hulpverlenen: de ambulancezorg en de eerste hulp verlening. Ambulancezorg is gebonden aan landelijke regels en protocollen. Binnen de ambulancezorg vallen b.v. toedienen van medicatie, spalken van botbreuken, wervelimmobilisatie. Eerste hulp bestaat uit EHBO en BLS maatregelen, zoals behandelen van kleine wondjes, hartmassage en gebruik van een automatische defibrillator.
Wat men mag doen hangt af van de genoten opleiding: In de regel betekend dit dat, indien men in het bezit is van een EHBO (of gelijkgesteld) diploma men zich moet beperken tot eerste hulp verlening.

Iedereen mag een EHBO bedrijf oprichten. Welke handelingen men in de praktijk kan en mag toepassen hangt af van het personeel wat in dienst is. Indien bij een dergelijk bedrijf artsen of (ambulance) verpleegkundigen werkzaam zijn, mogen deze op basis van hun BIG registratie en eventuele registratie in een beroepsregister verder gaan de eerste hulp. Het is wel praktisch als een dergelijk bedrijf hierover contact heeft met de ambulancevoorziening in zijn gebied.
Ambulancediensten werken volgens een landelijk protocol, het EHBO bedrijf moet met zijn werkwijze hier rekening mee houden.

Wat betreft de “eigen” ambulance: de minister wijst aan welk voertuig gebruik mag maken van optische en geluidssignalen. Een privé voertuig heeft daar absoluut geen toestemming voor. Ook mag je niet zomaar patiënten vervoeren: dat mag slechts met een vergunning, afgegeven door de provincie. Iemand mag op privé terrein een blauwe lamp op zijn voertuig zetten, maar zodra dit voertuig op de openbare weg komt mag die lamp niet blijven zitten. Ook mag dit voertuig geen gebruik maken van de kleurenschema’s, zoals weergeven op http://www.ambulancestriping.nl.
Wel zijn er een aantal bedrijven die aan evenementenbegeleiding doen met ambulances, maar die zijn in de regel van een afwijkende kleur.
VSAZ ambulancezorg

kamphuis

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 28 juli 2007, 09:38:34
Indien bij een dergelijk bedrijf artsen of (ambulance) verpleegkundigen werkzaam zijn, mogen deze op basis van hun BIG registratie en eventuele registratie in een beroepsregister verder gaan de eerste hulp.

De situatie is feitelijk dat iedereen die beroepsmatig in de individuele gezondheidszorg werkt, onder de Wet BIG valt. Eerstehulpverleners vallen niet onder die wet. Dat betekent dat eerstehulpverleners voorbehouden handelingen zouden mogen uitvoeren die verpleegkundigen niet mogen uitvoeren. Uiteraard zijn de Burgerlijke Wetten (schadevergoeding) en de Strafwetten (toebrengen van schade/letsel) toepasselijk. Een EHBO-er mag een harttransplantatie uitvoeren; een ambupleeg die als vrijwilliger op een reddingsboot zit, mag niet intuberen. Een arts die aan boord van diezelfde reddingsboot zit mag (mits bekwaam) alle voorbehouden handelingen uitvoeren.
Een klein puntje nog: je hoeft niet ingeschreven te zijn in het BIG-register om onder de Wet BIG te vallen.