Vluchtrouteaanduiding

Auteur Topic: Vluchtrouteaanduiding  (gelezen 4154 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

johandebrandweerman

  • Gast
Gepost op: 20 juni 2007, 09:37:35
Ik heb even wat vraagjes. Ik heb het één en ander al proberen uit te zoeken maar na het lezen van grote stukken tekst ben ik nu helemaal de weg kwijt geraakt haha

Tijdens controles kijken we naar de noodverlichting en vluchtrouteaanduiding (logisch)...branden ze niet krijgen ze een standje (foei). maar een collega kwam er vandaag mee dat ie ergens gelezen heeft (MBV?) dat deze verlichting niet meer hoeft te branden bij aanwezigheid van personen......maar bij onvoldoende daglicht !!   ??

Dus indien een school alleen met daglicht wordt gebruikt (9 uur t/m 16 uur) hoeft er dus geen verlichte vluchtrouteaanduiding in volgens mijn collega. Maar als dezelfde school ook voor avondgebruik is moet het er wel weer in.  :o

Dit klinkt mij echt heel vreemd in de oren en ik kan er ook niets over vinden. Ik vind wel onze bijlage 12 bouwverordening waarin staat dat een onderwijsfunctie voorzien moet zijn van vluchtrouteaanduiding ....en deze dient verlicht te zijn !!!!   Weet iemand hier meer van ??




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2007, 09:58:07
Ik heb even wat vraagjes. Ik heb het één en ander al proberen uit te zoeken maar na het lezen van grote stukken tekst ben ik nu helemaal de weg kwijt geraakt haha

Tijdens controles kijken we naar de noodverlichting en vluchtrouteaanduiding (logisch)...branden ze niet krijgen ze een standje (foei). maar een collega kwam er vandaag mee dat ie ergens gelezen heeft (MBV?) dat deze verlichting niet meer hoeft te branden bij aanwezigheid van personen......maar bij onvoldoende daglicht !!   ??

Dus indien een school alleen met daglicht wordt gebruikt (9 uur t/m 16 uur) hoeft er dus geen verlichte vluchtrouteaanduiding in volgens mijn collega. Maar als dezelfde school ook voor avondgebruik is moet het er wel weer in.  :o

Dit klinkt mij echt heel vreemd in de oren en ik kan er ook niets over vinden. Ik vind wel onze bijlage 12 bouwverordening waarin staat dat een onderwijsfunctie voorzien moet zijn van vluchtrouteaanduiding ....en deze dient verlicht te zijn !!!!   Weet iemand hier meer van ??





Klinkt me erg vreemd in de oren.  :)


ACKevin

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2007, 10:07:41
Lijkt me niet helemaal een goede regel (mits waar).. stel dat het gebouw vol staat met rook, lijkt het me toch handig als je door de rook een verlicht nooduitgang bordje ziet oplichten... denk niet dat je collega gelijk heeft ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2007, 11:12:42
Lijkt me niet helemaal een goede regel (mits waar).. stel dat het gebouw vol staat met rook, lijkt het me toch handig als je door de rook een verlicht nooduitgang bordje ziet oplichten... denk niet dat je collega gelijk heeft ;)

Of er is wettelijk noodverlichting in het pand en dan moeten de vluchtwegaanduidingen verlicht zijn of als er geen wettelijke eis voor noodverlichting is heb je alleen niet verlichte vluchtweg aanduidingen.  :)


johandebrandweerman

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2007, 11:43:31
Ja palmpie....dat zit ook al jaren in mijn hoofd maar het blijkt nu veranderd te zijn (naar zeggen van mijn collega...die toch vaak gelijk heeft in dit soort dingen) ..maar ik vind er nergens iets over terug.
Wij hebben hier de 11de wijziging aangenomen (nog maar kort geleden) en daar staan geen rare dingen in betreft noodverlichting zo te zien. Er staat al zeker niet in dat er verlichte vluchtrouteaanduiding moet zijn bij onvoldoende daglicht.....MAAR er staat ook niets over aanwezigheid van personen en brandende verlichting (of lees ik nou ergens overheen?)


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2007, 12:03:50
Wat staat er in jullie verordening in Bijlage 3 art. 13 lid 4?

Bijlage 3 is algemeen geldend, ook wanneer het gebouw geen gebruiksvergunning nodig heeft, de aansturing vind je in art. 6.2.1. van de Bouwverordening.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


johandebrandweerman

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2007, 13:08:01
In onze bouwverordening, bijlage 3 staan 2 artikelen: Deze gaan over de zichtbaarheid en jaarlijkse controle indien vereist krachtens enig wettelijk voorschrift. Meer niet.


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2007, 13:30:17
Daar stond namelijk 'vroegah' de bepaling dat de noodverlichting moest branden wanneer er personen in het gebouw aanwezig zijn. Deze is met de 10e serie wijzigingen komen te vervallen (dacht ik) uit de MBV.

De zichtbaarheid, dat gaat alleen over het niet blokkeren met iets. Je zou dus kunnen stellen dat de armaturen moeten werken wanneer de noodverlichting aanspringt, maar in de andere gevallen niet-verlicht zouden hoeven zijn. (tenslotte brand er bij aanwezigheid van personen 's-avonds ook licht in een school, zichtbaarheid is dus OK).

Wat je ten hoogste zou kunnen eisen is dat de NV aangaat wanneer de verlichting uitgaat... op dat moment heb je ook afgedekt dat iemand die in zijn kantoortje aan het werk is, en op enkele gangen het licht uit heeft, de weg niet meer vindt.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


johandebrandweerman

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 20 juni 2007, 15:22:27
Klinkt logisch wat je zegt maar mij is ook geleerd dat als er brandveiligheidsvoorzieningen aanwezig zijn (in dit geval vluchtrouteaanduiding uitgevoerd als armatuur) deze ook te allen tijde dient te functioneren. Dus volgens mij dan "te allen tijde dient te branden".

Maar als ik het zo lees is dat dus verleden tijd. Maar dan ben ik benieuwd of (en zo ja), waar het zinnetje staat over de verlichting van deze vluchtrouteaanduiding bij onvoldoende daglicht..... ipv aanwezigheid van personen.

Ik zou het toch heel raar vinden als ik bij mijn volgende controle niets meer kan zeggen over hun NIET-brandende transparantverlichting. Questie voor hun om een lampje te vervangen maar ik kan alleen gebreken in mijn rapport zetten die (bij weigering) ook overeind blijven bij een bestuursrechter.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #9 Gepost op: 20 juni 2007, 16:04:21
je kan het ook anders zien:

de veiligheidssignalering moet voldoen aan bepaalde luminantie/kleuren.
de vraag is dus of de signalering, als de lampjes niet branden voldoen aan goede zichtbaarheid, in casu de luminantie/kleuren.

als dat niet zo is dan moet het lampje blijkbaar branden om er wel aan te voldoen.

en het branden van de verlichting heeft alleen dus waarde als er personen in het gebouw zijn (anders is er toch niemand om op de veiligheidssignalering te kijken)


cu,
Loe

gelijk maar ff gebeld met een leverancier.
volgens zeggen.... als er voldoende licht is, dan zou een armatuur waarvan het lampje uit is, toch voldoen aan de zichtbaarheid.
(als je er een boek kunt lezen, dan zou je voldoende licht moeten hebben, werd gesteld als vergelijking)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation