scanner luisteren

Auteur Topic: scanner luisteren  (gelezen 8190 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #10 Gepost op: 16 september 2003, 16:38:17
Volgens art.441 W.v.S. mag je signalen wel ontvangen en beluisteren maar niet bekend maken aan de pers bandopnames of andersinds vastleggen of aan derden de strekking of de inhoud van een ontvangen bericht dat niet voor jou of mede voor jou bedoeld is en je dan redelijkerwijs mag doen vermoeden dat hierdoor feiten veranderen. (de exacte tekst ben ik weer eens kwijt)

Over dit even een vraagje. Hoe zit het dan eigenlijk als je op een website bijvoorbeeld de brandmelding / radioverkeer neerzet als extraatje bij je foto's, is dat dan ook verboden???

Als ik artikel 441 W.v.S. lees lijkt het van wel.

(maar dan zouden er heel veel mensen in overtreding zijn, kom je namelijk nog wel eens tegen.)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 16 september 2003, 16:57:49
ja lijkt me spannend om te weten,wat ze er eventueel aan denken te doen

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #12 Gepost op: 16 september 2003, 17:03:33
Art. 441.
Met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die de inhoud of de strekking van hetgeen door middel van een onder zijn beheer staande of door hem gebruikte radio-elektrische ontvanginrichting is opgevangen en, naar hij redelijkerwijs moet vermoeden, niet voor hem of mede voor hem bestemd is, hetzij aan een ander meedeelt, indien hij redelijkerwijs moet vermoeden, dat dan openlijke bekendmaking van de inhoud of de strekking volgen zal en zodanige bekendmaking volgt, hetzij openlijk bekend maakt.

Artikel 441
Volgens dit artikel is strafbaar hij die de inhoud van hetgeen door middel
van een onder zijn beheer staande of door hem gebruikt radio-ontvangapparaat is opgevangen en, naar hij redelijkerwijs moet vermoeden,
niet voor hem of voor het publiek bestemd is, (a) aan een ander
mededeelt indien hij redelijkerwijs moet vermoeden dat dan openlijke bekendmaking
van de inhoud of de strekking volgen zal en zodanige bekend-making
volgt, (b) openlijk bekend maakt.
Te denken valt bijv. aaneen journalist die de politiezender afluistert en
de daaraan ontleende gegevens publiceert, of aan de radioamateur die een
mobilofoongesprek van de politie opvangt en de inhoud daarvan mede-deelt
aan een journalist; die deze vervolgens publiceert.

het eerste deel is de tekst uit het wetboek van strafrecht, het tweede is de bespreking die ik erbij heb gekregen. zal proberen nog iets duidelijkers te vinden...

m vr gr
jvo
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 16 september 2003, 17:06:31
ahum juist ja :-\

Firechief P

• Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #14 Gepost op: 16 september 2003, 17:07:59
En hoe zit het eigenlijk met verjaring van zulke berichten??

Hiermee bedoel ik: mag je ze misschien wel publiceren als het afgelopen is of er bijv in een persbericht melding over is gedaan.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #15 Gepost op: 16 september 2003, 17:21:51
daar zoek ik nog even naar dus... iets gevonden, is een set regels van een scannernieuwsgroep, er was er een opgeheven, en nu hebben ze om dat te voorkomen HIER  regels opgesteld. Op deze manier zou het dan volgens hen niet strafbaar zijn....

maar misschien zijn er ervaren scanneraars die er meer van weten???

m vr gr
jvo
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Rolf

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 17 september 2003, 00:31:44
Citaat
is een set regels van een scannernieuwsgroep, er was er een opgeheven, en nu hebben ze om dat te voorkomen HIER  regels opgesteld. Op deze manier zou het dan volgens hen niet strafbaar zijn....

maar misschien zijn er ervaren scanneraars die er meer van weten???

Het handelde zich in deze om de 112 berichten nieuwsgroep! er bestaat een nieuwsgroep radioscanners en een groep 112berichtenscanners Diverse mensen stoorden zich aan de wat genoemd word de 112 berichten in de scanner NG dit zijn berichten zoals: 10:40 overval op pomp station met gewonde op de pompweg te diesledorp politie komt met een helie t.p. het bericht heeft een hoog 112 gehalte.
In bovenstaande voorbeeld maak ik feiten bekend die ik op de scanner heb gehoord en dus niet openbaar mag maken.
Om de rustweder te doen keren in de scanner NG is de 112 groep opgezet deze NG heeft tot doel informatie op het internet te zetten welke niet voor internet bedoeld is verschillende internet providers hebben de NG in de blok gezet.
Wie uitruk berichten op een site zet met informatie die hij verkregen heeft door het luisteren naar de scanner is in pricipe fout maar pas je de tekst aan en laat je feiten weg die b.v. een onderzoek zouden kunnen schaden of de privecy van mensen schaad zul je niet snel in de problemen komen.

Even ter zijde de site waar de P2000 berichten live op het internet te volgen waren is "vriendelijk maar doch zeer dringend verzocht om de activiteiten tersonds te stoppen"  :(
Nou moet iedereen maar zelf een P2000 pager aan scahaffen of via de PC mee kijken met de uitruk berichten en meldingen volgen.

Bleij

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 17 september 2003, 00:55:32
Bianca,

Zolang verschillende mediabedrijven gebruik maken van scanners om opnamen te maken van bepaalde inzetten van hulpdiensten kan men niet optreden tegen burgers die ergens kijken bij ongevallen of branden met hun scanner(s).

Het Agentschap Telecom in Groningen heeft die verschillende mediabedrijven geen speciale toestemming gegeven om gebruik te maken van de informatie van de scannerontvangst met als doel opnames te maken voor televisieprogramma's.

De discussie wie wat wel of niet mag is een moeilijk oplosbare problematiek.  

Zoals al eerder aangegevn was . . . kijken mag, maar hou de rest lekker voor je.

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #18 Gepost op: 17 september 2003, 16:01:13
okiedokie oogjes en oortjes open  :-X :-X :-X
bedankt.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Denker

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 2 oktober 2003, 23:22:24
Ik luister al een hele tijd scanner en ik ga ook wel eens naar brandjes toe. Vooral de laatste tijd maak ik foto's, meestal vraag ik wel even toestemming. Die krijg je natuurlijk ook wel, soms met een grapje (nee, mag niet, de wagen is smerig  ;)).
Maar als je op gepaste afstand blijft en niemand in de weg staat, kunnen ze je niks maken.

Ik zet de foto's ook op internet die ik gemaakt heb, nog nooit wat van gehoord, dat het niet mag o.i.d.