scanner luisteren

Auteur Topic: scanner luisteren  (gelezen 7915 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mario H.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • Communicatie is de sleutel tot contact.
Reactie #20 Gepost op: 3 oktober 2003, 01:03:03
Als jij foto's plaatst waarbij personen zichtbaar in beeld zjijn en dus herkenbaar. Dan heb je toestemming van deze persoon nodig om te publiceren.

/\/\ario


Worf

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 4 oktober 2003, 13:45:23
Nee hoor, absoluut niet. Zolang deze foto's gemaakt zijn op de openbare weg of in openbare ruimte's mag je ze publiceren zonder toestemming van wie ook


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #22 Gepost op: 23 oktober 2003, 14:07:21
Lijkt me sterk, Hier zou ik graag wat meer over weten, want mensen hebben ook nog recht op privacy. Het is inderdaad waar dat je alles vanaf de openbare weg mag fotograferen, maar slachtoffers e.d fotograferen is:

A: Asociaal; leedvermaak noem ik dat.
B: Niet verantwoord, je weet nooit of de desbetreffede persoon het fijn vind om bloedend op een site te staan.

Als je een beetje helder nadenkt doe je dat niet, misschien dat het wettelijk wel mag, maar met een beetje verstand doe je dat niet.

Verder weet ik niet hoe het precies zit met dit punt, mensen hebben recht op privacy maarrr.. je mag alles vanaf de openbare weg fotograferen, de vraag die hierbij gesteld moet worden is: "welke wet weegt het zwaarst".

Hier zou ik graag een antwoord op hebben.

Greetz,

Mark


Niels

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 16 februari 2004, 00:50:02
Misschien dat ik nu een oud topic naar boven haal. Als nieuweling op dit forum heb ik nog naar wat oudere topics gekeken en kwam dus dit tegen.

Als fotojournalist begeef ik me regelmatig op plaatsen waar bijvoorbeeld een ongeval zich afspeeld.

Wij fotograferen altijd dusdanig dat slachtoffers nimmer op de foto's te zien zijn. dwz: Ik maak ze zodanig dat er altijd iemand of iets voor het slachtoffer staat.

Er wordt hier gesproken over een stukje portret recht.

Wat is een portret:
Een portret is een afbeelding van een (1) persoon waarbij de betreffende persoon het hoofdonderwerp is.
Niets meer, niets minder.

Indien er geen opdracht is gegeven tot het vervaardigen van een portret, dan is open-baarmaking door de maker niet geoorloofd voor zover een redelijk belang van de ge-portretteerde zich daartegen verzet, aldus art. 21 Auteurswet.

Sta je met meer mensen op de foto, dan geldt het verhaal al niet meer en kun je geen aanspraak meer doen op dat recht.

Stel dat je over straat loopt tussen andere winkelende mensen, dan kun je daar dus niets tegen doen. Sta je er alleen op en gaat de foto om jou, dan wordt het weer wat anders. (ingewikkeld  8) ? )

Mensen die een openbare functie bekleden, zoals politieagenten, Brandweerlieden en ambulancebroeders vallen buiten het portretrecht. Diverse rechtzaken hebben daar al uitsluitsel en jurispudentie over gegeven.

Verder geldt inderdaad zoals MdeBruijne al aangeeft :
Welke wet weegt het zwaarst.

Ik kan mijn werk goed doen. Zeer goed. Ik krijg volledige vrijheid bij calamiteiten om goede foto's te kunnen maken. Immers, men weet dat ik ten alle tijden slachtoffers respecteer.
Dat ga ik natuurlijk niet te grabbel gooien.

En ja.. Ik ben een mens en die maakt nu eenmaal wel eens een vergissing of fout.
Laatst was ik bij een aanrijding. Ik heb daar foto's bij gemaakt en bij thuiskomst heb ik de foto's bekeken. Op de twee "mooiste" foto's stond ook het slachtoffer. Gewoonweg niet in de gaten gehad tijdens het fotografen. Jammer van de foto, maar die wordt dus niet gebruikt.

Weggooien ook niet want de hulpdiensten maken vaak gebruik van onze foto's (ook met slachtoffers) voor nabespreking en leering. Dus NIET voor publikatie.

Ooja.. Misschien nog wat handige informatie voor diegene die geintereseert zijn in auteursrechten:

www.auteursrecht.nl


Denker

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 11 april 2004, 20:11:01
Als fotojournalist begeef ik me regelmatig op plaatsen waar bijvoorbeeld een ongeval zich afspeeld.
Laatst was ik bij een aanrijding. Ik heb daar foto's bij gemaakt en bij thuiskomst heb ik de foto's bekeken. Op de twee "mooiste" foto's stond ook het slachtoffer. Gewoonweg niet in de gaten gehad tijdens het fotografen. Jammer van de foto, maar die wordt dus niet gebruikt.

Je kunt het gezicht van de persoon toch scrambelen, dat het onherkenbaar gemaakt wordt? Ik doe hetzelfde ook met kentekens van betrokken auto's.


Be

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 6 november 2004, 10:17:58
Wie kan me vertellen of je strafbaar bent als je met je scannertje bij een ongeval staat te kijken /luisteren.


De Informatie die je van de scanner krijgt, mag je alleen voor je zelf houden en er verder niets mee doen.
Ik luister naar de scanner met de navolgende reden,
luisteren hoe gaan de meldingen naar de wagens, en
welke actie onder neemt de meld kamer.
En die manier van werken gebruik ik dan weer voor
een lokale Centrale Post ( EHBO ) op te zetten en uit tewerken.
Dus een mooi voorbeeld dacht ik zo.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #26 Gepost op: 6 november 2004, 23:11:15
Be, neem me niet kwalijk, maar wat je zegt klinkt wat raar. Jij luistert dus alleen om te weten hoe de communicatie verloopt zodat je het voor de EHBO kan gebruiken? Dat snap ik echt niet!

Christian


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #27 Gepost op: 7 november 2004, 01:51:59
ja christian ik kan het niet laten om ook hierop even te reageren, wat Be zegt begrijp ik heel erg goed, ook ik heb diezelfde afwijking, ik luister o.a. om te horen hoe er gecommuniceerd wordt.(heb nog steeds 8 mobilofoons aanstaan, maar door C2000 is het op een aantal erg stil)

wat mij al jaren opvalt is de verschillen in communicatie, en dat is over het algemeen niet altijd goed, maar ik wil er gelijk bij stellen dat communiceren het moeilijkste is wat gebeuren moet, het gaat niet alleen om het gebruik van de porto/mobi, het gaat vooral om wat er gezegd wordt, en hoe.

politie is een dicipline die heel veel communiceerd en is daar dan ook bedreven in, brandweer daar in tegen maakt minimaal gebruik van de communicatie middelen, de centralist zit er uiteraard weer de gehele dag achter en gaat over het algemeen wel goed, maar dan komen de antwoorden, die zijn soms erg vaag en moet er door de centralist meer door gevraagd worden, maar ook daar weer gaat het om mensen (vaak vrijwilligers, daar hebben we er nou eenmaal veel meer van dan beroeps), die normaal een heel andere taak hebben dan brandweer, laat staan nog moet communiceren ook, dit is echt niet eenvoudig, het is niet alleen aannemen, maar ook bevestigen, en dat wordt vaak vergeten, waardoor de centralist(e) niet kan controleren of het bericht begrepen is, bovendien is bij de brandweer in aanvang van het incident vaak meer stress.

bij het oeffenen wordt er niet specifiek op communiceren geoeffend, dat is een onderdeel van de oeffening, en wordt achteraf vaak in de evaluatie niet mee genomen, de uiteindelijke oeffening is vaak intressanter en vraagt ook veel aandacht.

bij de ambulance is de communicatie kort en zakelijk en gaat de inhoud vaak over het incident en/of de patient, bovendien zijn dit vrijwel altijd vakgenoten die dag in, dag uit met hun beroep bezig zijn en elkaar dus ook ''verstaan''

communicatie is nogmaals niet alleen porto/mobi, het is ook van man tot man,c.q. vrouw en daar is het al moeilijk genoeg, veel zullen nu zeggen wat een onzin, heer Bommel zij altijd ''als je begrijpt wat ik bedoel'', denk daar maar eens over na

vat bovenstaand niet negatief op, want het is positief, alleen denk ik dat door naar communicatie van anderen te luisteren, je veel kan leren, zelf doe ik het al 34 jaar(het begon in mijn dienst tijd), heb zelfs een aantal cursusen gevolgt waar het alleen over praten van mens tot mens ging, en toch leer ik door te luisteren nog iedere dag, want veel draait om ''begrijpen en begrepen worden''.
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 7 november 2004, 10:47:04
ja christian ik kan het niet laten om ook hierop even te reageren, wat Be zegt begrijp ik heel erg goed, ook ik heb diezelfde afwijking, ik luister o.a. om te horen hoe er gecommuniceerd wordt.(heb nog steeds 8 mobilofoons aanstaan, maar door C2000 is het op een aantal erg stil)

wat mij al jaren opvalt is de verschillen in communicatie, en dat is over het algemeen niet altijd goed, maar ik wil er gelijk bij stellen dat communiceren het moeilijkste is wat gebeuren moet, het gaat niet alleen om het gebruik van de porto/mobi, het gaat vooral om wat er gezegd wordt, en hoe.

politie is een dicipline die heel veel communiceerd en is daar dan ook bedreven in, brandweer daar in tegen maakt minimaal gebruik van de communicatie middelen, de centralist zit er uiteraard weer de gehele dag achter en gaat over het algemeen wel goed, maar dan komen de antwoorden, die zijn soms erg vaag en moet er door de centralist meer door gevraagd worden, maar ook daar weer gaat het om mensen (vaak vrijwilligers, daar hebben we er nou eenmaal veel meer van dan beroeps), die normaal een heel andere taak hebben dan brandweer, laat staan nog moet communiceren ook, dit is echt niet eenvoudig, het is niet alleen aannemen, maar ook bevestigen, en dat wordt vaak vergeten, waardoor de centralist(e) niet kan controleren of het bericht begrepen is, bovendien is bij de brandweer in aanvang van het incident vaak meer stress.

bij het oeffenen wordt er niet specifiek op communiceren geoeffend, dat is een onderdeel van de oeffening, en wordt achteraf vaak in de evaluatie niet mee genomen, de uiteindelijke oeffening is vaak intressanter en vraagt ook veel aandacht.

bij de ambulance is de communicatie kort en zakelijk en gaat de inhoud vaak over het incident en/of de patient, bovendien zijn dit vrijwel altijd vakgenoten die dag in, dag uit met hun beroep bezig zijn en elkaar dus ook ''verstaan''

communicatie is nogmaals niet alleen porto/mobi, het is ook van man tot man,c.q. vrouw en daar is het al moeilijk genoeg, veel zullen nu zeggen wat een onzin, heer Bommel zij altijd ''als je begrijpt wat ik bedoel'', denk daar maar eens over na

vat bovenstaand niet negatief op, want het is positief, alleen denk ik dat door naar communicatie van anderen te luisteren, je veel kan leren, zelf doe ik het al 34 jaar(het begon in mijn dienst tijd), heb zelfs een aantal cursusen gevolgt waar het alleen over praten van mens tot mens ging, en toch leer ik door te luisteren nog iedere dag, want veel draait om ''begrijpen en begrepen worden''.
en wat is het probleem?Als wij die 2e TAS maar terplekke krijgen,en zolang die centralist het maar snapt is het allang best.
Ik heb zelf al ervaringen met centralisten waarvan je maar moet gokken wat ze hebben gezegt :-X :-X


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #29 Gepost op: 7 november 2004, 11:00:46
ik staa altijd met mijn scannertje bij ongevallen/branden
en er is nog nooit wat van gezecht :)