ja christian ik kan het niet laten om ook hierop even te reageren, wat Be zegt begrijp ik heel erg goed, ook ik heb diezelfde afwijking, ik luister o.a. om te horen hoe er gecommuniceerd wordt.(heb nog steeds 8 mobilofoons aanstaan, maar door C2000 is het op een aantal erg stil)
wat mij al jaren opvalt is de verschillen in communicatie, en dat is over het algemeen niet altijd goed, maar ik wil er gelijk bij stellen dat communiceren het moeilijkste is wat gebeuren moet, het gaat niet alleen om het gebruik van de porto/mobi, het gaat vooral om wat er gezegd wordt, en hoe.
politie is een dicipline die heel veel communiceerd en is daar dan ook bedreven in, brandweer daar in tegen maakt minimaal gebruik van de communicatie middelen, de centralist zit er uiteraard weer de gehele dag achter en gaat over het algemeen wel goed, maar dan komen de antwoorden, die zijn soms erg vaag en moet er door de centralist meer door gevraagd worden, maar ook daar weer gaat het om mensen (vaak vrijwilligers, daar hebben we er nou eenmaal veel meer van dan beroeps), die normaal een heel andere taak hebben dan brandweer, laat staan nog moet communiceren ook, dit is echt niet eenvoudig, het is niet alleen aannemen, maar ook bevestigen, en dat wordt vaak vergeten, waardoor de centralist(e) niet kan controleren of het bericht begrepen is, bovendien is bij de brandweer in aanvang van het incident vaak meer stress.
bij het oeffenen wordt er niet specifiek op communiceren geoeffend, dat is een onderdeel van de oeffening, en wordt achteraf vaak in de evaluatie niet mee genomen, de uiteindelijke oeffening is vaak intressanter en vraagt ook veel aandacht.
bij de ambulance is de communicatie kort en zakelijk en gaat de inhoud vaak over het incident en/of de patient, bovendien zijn dit vrijwel altijd vakgenoten die dag in, dag uit met hun beroep bezig zijn en elkaar dus ook ''verstaan''
communicatie is nogmaals niet alleen porto/mobi, het is ook van man tot man,c.q. vrouw en daar is het al moeilijk genoeg, veel zullen nu zeggen wat een onzin, heer Bommel zij altijd ''als je begrijpt wat ik bedoel'', denk daar maar eens over na
vat bovenstaand niet negatief op, want het is positief, alleen denk ik dat door naar communicatie van anderen te luisteren, je veel kan leren, zelf doe ik het al 34 jaar(het begon in mijn dienst tijd), heb zelfs een aantal cursusen gevolgt waar het alleen over praten van mens tot mens ging, en toch leer ik door te luisteren nog iedere dag, want veel draait om ''begrijpen en begrepen worden''.