http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article1450844.ecewoensdag 20 juni 2007Otapan verhuist naar Botlekgebied
Door ANGELIQUE MULDERS
ROTTERDAM - De verwijdering van circa 77 ton kankerverwekkende asbest van de voormalige zwaveltanker Otapan in de Rotterdamse Waalhaven is
op een haar na gevild. Deze week wordt naar verwachting de klus geklaard.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00115/Otapan_115580b.jpgDe voormalige zwaveltanker Otapan. FOTO SANNE DONDERS
Zes dagen in de week, van zeven uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds, werken medewerkers van saneringsbedrijf Koole sinds eind februari aan het asbestvrij maken van de Otapan. Ze zijn aan hun laatste dagen bezig.
„De volledige vrijgave van het schip is eind deze week, begin volgende week gepland,’’ vertelt Harry Paul, plaatsvervangend inspecteur-generaal van de VROM Inspectie. Pauls Inspectie is namens de opdrachtgever, het ministerie van VROM, belast met de dagelijkse begeleiding van de operatie. „We hebben al een nieuwe ligplaats geregeld in de Botlek, verder weg van de bewoning. Er wordt alles op alles gezet om het schoongemaakte schip voor 1 juli weg te hebben.’’
Terugblikkend geeft havenmeester Jaap Lems toe dat bij hem alarmbelletjes afgingen toen hij hoorde dat de Otapan ’redelijk dicht bij bewoonde wijken’ zou worden behandeld. „Je kon verwachten dat dit schip gedoe op zou leveren. Daarom had ik het liever wat verder weg gehad. Nu zijn mensen een beetje zenuwachtig geworden.’’
Een beetje drukte om niks is het volgens Eva van Dijk uit Oud-Charlois, een van de wijken die protesteerde, wel geweest. „Alles lijkt goed te gaan. Anderzijds denk ik toch dat als er iets mis was gegaan, wij als omwonenden dat niet te horen hadden gekregen. Dan waren we in zo’n scenario terechtgekomen als Spijkenisse in april, met dat witte poeder dat uit de lucht kwam vallen.’’
Voor onveilige situaties op en rond de Turkse tanker heeft havenmeester Lems evenwel nooit gevreesd. „De Otapan an sich is ook niks bijzonders. Er varen duizenden schepen rond waarin asbest aanwezig is.’’ Desalniettemin acht hij de kans klein dat in Rotterdam ooit nog zo’n grote sanering plaatsheeft. „Dit heeft miljoenen gekost. Er zijn talloze landen waar ze ook veilig asbest kunnen verwijderen. En dan voor een fractie van de kosten in Nederland.’’
Woorden die het gevoel van onbehagen bij Angelique Forman van de bewonersorganisatie Wielewaal toch niet wegnemen. „Deze boot is ons door de strot geduwd. Ik maak me nog steeds zorgen dat in de Waalhaven meer ’Otapans’ asbestvrij worden gemaakt, want er varen er veel rond. Saneren is mensenwerk...en een foutje is zo gemaakt.’’
De havenmeester heeft met het ministerie de afspraak gemaakt dat het schip uiterlijk op 1 januari uit Rotterdam is verdwenen. „Het schroot brengt een flinke zak geld op, dus ik ben niet bang dat het niet lukt voor de jaarwisseling,’’ aldus Lems. Paul van de VROM Inspectie geeft aan ’druk in overleg te zijn met de Turkse eigenaar over de eindbestemming van het schip’. „Hij heeft een nieuwe exportvergunning aangevraagd. Deze is in behandeling bij de Nederlandse en Turkse autoriteiten.’’