Brand op asbest schip Otapan (GRIP 1) - Rotterdam 23-06-2007

Auteur Topic: Brand op asbest schip Otapan (GRIP 1) - Rotterdam 23-06-2007  (gelezen 19386 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michelle1983

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 23 juni 2007, 20:21:04
Ter info: wind in Rotterdam is westzuidwest, kracht 4.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #31 Gepost op: 23 juni 2007, 20:21:24
27.22: COPI wordt operationeel  ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #32 Gepost op: 23 juni 2007, 20:24:48
20:24:01 23-06-07 20 G AMBU A1 Scheepsbrand Nijmegenstraat ROTTERDAM rt  
706232024011420037      1420037 CPA Rotterdam-Rijnmond ( Ambulance 17-137 )

Weet iemand of sigma/ambu-team daadwerkelijk ingezet zijn voor dit incident?


Bart S

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 23 juni 2007, 20:25:23
Enne.... geen oefening hoor. Het 20.00 uur journaal meld net dat er een brand woedt op het asbestschip De Otapan. Volgens de brandweer zou er geen asbest meer aanwezig zijn.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #35 Gepost op: 23 juni 2007, 20:26:42
27.22 meldt 3 gewonden en 2 afgevoerd naar zuiderziekenhuis


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 23 juni 2007, 20:28:23
DIE ZIJN SNEL!!!! Is wel verdacht...  voorkennis...?  :D :D ;D ;D

http://nl.wikipedia.org/wiki/Otapan

(...)

Terug in Nederland

Om de impasse te doorbreken besloot het Ministerie van VROM het schip terug te halen naar Nederland. Op 23 september 2006 vertrok de Otapan uit het Middellandse Zeegebied en kwam op 16 oktober aan in Amsterdam, waar het op de oude ligplaats in Amsterdam-Noord werd vastgemaakt.

Terug in Nederland bleek, na onderzoek door ingenieursbureau Oesterbaai en controle door TNO, dat er 77 ton asbest op het schip zat in plaats van de eerder door Search geconcludeerde 54 ton. Na een Europese aanbesteding gunde VROM de schoonmaak aan asbestsaneringsbedrijf Koole BV uit Vijfhuizen, dat gebruik maakt van de milieuvergunning van Scheepsreparatiebedrijf J.A. Balck BV, gevestigd aan de Waalhaven in Rotterdam. Daartoe werd de Otapan op 23 februari 2007 vanuit Amsterdam naar Rotterdam gesleept.

Inmiddels heeft de Turkse regering aangegeven het schip ook in gesaneerde toestand niet meer toe te laten. De kosten van de sanering bedragen naar verwachting 3,2 miljoen euro, waarmee de totale rekening voor Nederland tot boven de 4 miljoen euro stijgt.

Op zaterdag 23 juni 2007 is er in de Otapan een kleine brand geweest.


(...)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #37 Gepost op: 23 juni 2007, 20:28:38
Brand in de Otapan
In de Rotterdamse Waalhaven woedt een brand op het schip de Otapan. Volgens de politie gaat het om een kleine, ongevaarlijke brand die in de machinekamer is ontstaan.  
De brandweer zegt dat er geen gevaarlijke stoffen vrijkomen bij de brand. Al het asbest dat aan boord was is al verwijderd.
Het omstreden schip Otapan ligt in de Waalhaven, speciaal voor die saneringswerkzaamheden. Het schip moest voor 1 juli, eind volgende week, klaar zijn.
www.rijnmond.nl


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #38 Gepost op: 23 juni 2007, 20:30:13
20:24:01 23-06-07 20 G AMBU A1 Scheepsbrand Nijmegenstraat ROTTERDAM rt  
706232024011420037      1420037 CPA Rotterdam-Rijnmond ( Ambulance 17-137 )

Weet iemand of sigma/ambu-team daadwerkelijk ingezet zijn voor dit incident?

Nee hoor, geen GNK-c inzet (de P2000-monitor heeft achter een aantal GHOR-capcodes de term SIGMA gezet, maar dat klopt lang niet altijd.... het zijn vaak wel GHOR-functionarissen, maar geen SIGMA/AMBU-teamleden).
greetz,  Enrique


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 23 juni 2007, 20:31:17
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article1450844.ece

woensdag 20 juni 2007

Otapan verhuist naar Botlekgebied

Door ANGELIQUE MULDERS
ROTTERDAM - De verwijdering van circa 77 ton kankerverwekkende asbest van de voormalige zwaveltanker Otapan in de Rotterdamse Waalhaven is op een haar na gevild. Deze week wordt naar verwachting de klus geklaard.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00115/Otapan_115580b.jpg
De voormalige zwaveltanker Otapan. FOTO SANNE DONDERS

Zes dagen in de week, van zeven uur ’s ochtends tot elf uur ’s avonds, werken medewerkers van saneringsbedrijf Koole sinds eind februari aan het asbestvrij maken van de Otapan. Ze zijn aan hun laatste dagen bezig.

„De volledige vrijgave van het schip is eind deze week, begin volgende week gepland,’’ vertelt Harry Paul, plaatsvervangend inspecteur-generaal van de VROM Inspectie. Pauls Inspectie is namens de opdrachtgever, het ministerie van VROM, belast met de dagelijkse begeleiding van de operatie. „We hebben al een nieuwe ligplaats geregeld in de Botlek, verder weg van de bewoning. Er wordt alles op alles gezet om het schoongemaakte schip voor 1 juli weg te hebben.’’

Terugblikkend geeft havenmeester Jaap Lems toe dat bij hem alarmbelletjes afgingen toen hij hoorde dat de Otapan ’redelijk dicht bij bewoonde wijken’ zou worden behandeld. „Je kon verwachten dat dit schip gedoe op zou leveren. Daarom had ik het liever wat verder weg gehad. Nu zijn mensen een beetje zenuwachtig geworden.’’

Een beetje drukte om niks is het volgens Eva van Dijk uit Oud-Charlois, een van de wijken die protesteerde, wel geweest. „Alles lijkt goed te gaan. Anderzijds denk ik toch dat als er iets mis was gegaan, wij als omwonenden dat niet te horen hadden gekregen. Dan waren we in zo’n scenario terechtgekomen als Spijkenisse in april, met dat witte poeder dat uit de lucht kwam vallen.’’

Voor onveilige situaties op en rond de Turkse tanker heeft havenmeester Lems evenwel nooit gevreesd. „De Otapan an sich is ook niks bijzonders. Er varen duizenden schepen rond waarin asbest aanwezig is.’’ Desalniettemin acht hij de kans klein dat in Rotterdam ooit nog zo’n grote sanering plaatsheeft. „Dit heeft miljoenen gekost. Er zijn talloze landen waar ze ook veilig asbest kunnen verwijderen. En dan voor een fractie van de kosten in Nederland.’’

Woorden die het gevoel van onbehagen bij Angelique Forman van de bewonersorganisatie Wielewaal toch niet wegnemen. „Deze boot is ons door de strot geduwd. Ik maak me nog steeds zorgen dat in de Waalhaven meer ’Otapans’ asbestvrij worden gemaakt, want er varen er veel rond. Saneren is mensenwerk...en een foutje is zo gemaakt.’’

De havenmeester heeft met het ministerie de afspraak gemaakt dat het schip uiterlijk op 1 januari uit Rotterdam is verdwenen. „Het schroot brengt een flinke zak geld op, dus ik ben niet bang dat het niet lukt voor de jaarwisseling,’’ aldus Lems. Paul van de VROM Inspectie geeft aan ’druk in overleg te zijn met de Turkse eigenaar over de eindbestemming van het schip’. „Hij heeft een nieuwe exportvergunning aangevraagd. Deze is in behandeling bij de Nederlandse en Turkse autoriteiten.’’