Het grootste probleem wat ik zie is de automatisering!
Het maakt het werk een stuk makkelijker maar de mensen gaan veel minder nadenken.
Voorheen werden wij wel een gevraagd om assistentie te verlenen, of belde wij naar de meldkamer, werd er overlegd met de ovd en werden wij soms wel of niet gevraagd.
Tegenwoordig is het een druk op de knop en het gms knalt er zijn alarmering op los. Officieel is het al zo, als wij de buurtbrigade nodig hebben moet dit via de meldkamer.
Nu moet alles protocolaire vastgelegd worden, uitruk voorstellen en weet ik al niet.
Hierdoor kan / mag een leidinggevende ook veel minder improviseren, tenslotte je zit ook met de verantwoording.
Ook kan ik mij niet aan het beeld ontrekken dat er af en toe eerst naar de eigen ego gekeken wordt. Dit zie ik bij brandweer KNRM en reddingsbrigade. Nu moet alles protocolaire vastgelegd worden, uitruk voorstellen en weet ik al niet.
Gelijk hoor je dan, kunnen jullie dat wel waar maken, in plaats van te zeggen, hoe kunnen we dit samen met jullie garanderen.
Ook brandweerkorpsen hebben te maken met te weinig mensen bij een uitruk en ook sommige stations van de KNRM hebben hiermee te maken.
Tot slot een drenkeling, daar doen wij het voor