Alarm RB Hellevoetsluis

Auteur Topic: Alarm RB Hellevoetsluis  (gelezen 28588 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #50 Gepost op: 27 augustus 2007, 19:01:18
Incidenten ruim van te voren schriftelijk aanmelden misschien? ;)

Kees  8)

puntmuts

• Gast
Reactie #51 Gepost op: 1 september 2007, 00:20:02
Hoe verloopt alarmeringbij de Helvoetse Reddingsbrigade nu werkelijk.
De Helvoetse reddingbrigade kan gealarmeerd worden op 3 manieren.
Melder belt direct naar de Helvoetse Reddingsbrigade.
Dit systeem wordt al ruim 30 jaar gehanteerd.Is eigenlijk niet meer van deze tijd.Hier wordt te veel tijd mee verloren om andere hulpverleners te alarmeren.
Alarmering vanuit de Rac direct Reddingsbrigade.
Dit wordt beetje bij beetje geintergeerd in de regio.
Of dit volgens de landelijk richtlijn is kan ik niet beoordelen. Maar RN is niet in staat om reddingsbrigades de juist steun hierbij te geven.
Deze brigade maakt de weg wel vrij dat andere brigade straks ook kunnen intergreren op de RAC.
Alarmering via RAC ondersteuning voor de duikers van de brandweer.Alleen wanneer er een boot nodig is bij een inzet
Waarom zou de Helvoetse Reddingbrigade hun mensen en materiaal niet ter beschikking stellen aan andere hulpverleners?
1 telefoontje naar deze brigade was voor mij heel verhelderend(0181-310003).Zielige praat van iemand in een vuurtoren daar kan niemand wat mee.
Ik kan alleen maar waarderen dat zo'n brigade als hellevoetsluis zich inzet voor de mede mens.
Het is geen compentie maar samenwerkingsverband tussen verschillende hulpverleende instanties.

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 1 september 2007, 12:05:14
Zielige praat van iemand in een vuurtoren daar kan niemand wat mee.

Verklaar je nader of laat zulke taal anders s.v.p. achterwege, het haalt alleen je eigen bijdrage op het forum omlaag.

Kees  8)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 2 september 2007, 04:58:16
Een heel verhaal van die puntmuts, maar ik blijf het een twijfelachtig bewering vinden om altijd na 10 minuten na een melding ter plaatse te kunnen zijn. Of ze moeten op de post slapen natuurlijk.

Puntmuts voelt zich zeker aangesproken als Kees het heeft over al te enhousiaste jongeren die af en toe een beetje afgeremd moeten worden...

Henk

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 2 september 2007, 20:28:41
Die schriftelijke aanmelding was uiteraard een geintje.
De vaartijd van Hellevoet afmeerplaats tot havenmond Middelharnis bedraagt bij 30 kts. zo'n 7 minuten, wat mij betreft dus een suppersnelle respons op een alarm tot varend, binnen 3 minuten met de hele santekraam aan boord.

Kees  8)

EvEs

• HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 6 september 2007, 12:47:17
... binnen 3 minuten met de hele santekraam aan boord.

ja... ik zie het niet gebeuren....

aanrijden vanaf huis duurt nog langer...dan moet je nog omkleden en naar de boot rennen....

ja, of je moet met een bloedgang vanaf huis rijden. Maar aangezien vrijwilligers van een reddingsbrigade zich nog steeds aan het RVV (verkeersregeltjes/tekentjes enzo) moeten houden en in een prive-wagen niet met OGS rijden...

veel plezier!

ik wens ze veel succes

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #56 Gepost op: 6 september 2007, 21:08:49
"Je kan maar beter te vaak voor niets uit moeten rukken dan 1x niet."
Zolang het de motivatie niet vermindert ben ik het daar helemaal mee eens.

Verder vind ik dat de brandweercommandant -er van uitgaande dat die werd gesteund door zijn burgemeester- een uitstekend initiatief heeft genomen. Duidelijk iemand die verder kijkt dan alleen brand, en ik verwacht dat iets dergelijks bijvoorbeeld via het project RVR van de bond, wel degelijk navolging krijgt. Dan is Hellevoetsluis samen met brigades in Noord Holland Noord en Kennemerland, en niet te vergeten Culemborg, trendsetter.

Jammer zou zijn als RB Hellevoetsluis RB Huizen achterna gaat en te zijner tijd wordt overgenomen door de KNRM. Ik vind dan ook een eigen werkgebied waar de strandwachtaak vanuit een post wordt uitgevoerd een belangrijke bezigheid. Het gaat uiteindelijk om meer dan alleen uitrukken, ook het pleisters plakken is een belangrijk deel van het brigadewerk.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

uitkijk

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 8 september 2007, 11:12:57
Wederom in het algemeen en niet t.a.v. Hellevoetsluis in het bijzonder.
Mijns inziens is een primaire taak van een reddingsbrigade "het voorkomen van de dood door verdrinking in de ruimste zin des woords".
De grootste winst is te behalen bij preventie, daarna komt het redden en op het eind de behandeling.
Mijns inziens wordt bij een flink gedeelte van de reddingbrigades de nadruk gelegd op fase 2 (zie ook de opleidingsboeken van redned) en een daaraan gerelateerde taak, het bergen ter voorkoming van, de redding, eenvoudigweg dat dit meer persoonlijke behoeftes bevredigt dan de veelal ondergewaardeerde preventieve bewakingstaak. Voor het redden en bergen zijn er in veel gevallen al andere diensten, zoals KNRM en bergers (voor wie dit overigens broodwinning is).
Extra handen zijn soms uiterst welkom, het is echter niet zinnig als de diensten elkaar van eerzucht het water uitvaren. Het moet anderzijds ook geen beletsel zijn om assistentie van anderen te vragen. Het gaat tenslotte om de hulpbehoevende.
Indien men een primaire bewakingstaak op zich heeft genomen moet er niet te lichtzinnig over worden gedacht om eenheden in te zetten voor secundaire taken, temeer indien andere diensten deze taak als primaire taak hebben.
Het bovenstaande is overigens van alle tijden, redned werkt hier mijns inziens aan mee door in de pers gepubliceerde statistieken de nadruk te leggen op het aantal reddingen. Waarbij reddingbrigades min of meer worden gedwongen zich te profileren door preventief optreden als redding te noteren.
Mogelijk wordt het hoog tijd om niet alleen voor reddingen maar juist voor goede preventie onderscheidingen uit te delen zoals ook aangegeven in de ILSe publicatie.

Kees  8)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 9 september 2007, 11:13:41
net wat je zegt Cees.

"Ik heb gezorgd dat er dranghekken langs de waterkant plaatst werden" en "we zagen dat er geen mogelijkheid was zelfstandig het water van de haven uit te klimmen en hebben daar de gemeente van op de hoogte gebracht. Deze heeft nu laddertjes aan de damwant laten lassen."

Zeg eens eerlijk, staat dat nou heldhaftig?

Het zou mogelijk meerdere mensen het leven gered kunnen hebben, maar dat weet je nooit, dat is het probleem met preventie.

Henk

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 9 september 2007, 16:31:58
Met andere woorden, een preventist is een regelneuker, en een redders zijn sexy, aantrekkelijk en doen uitdagen werk..

Terwijl die preventist meer levens red ?