Alarm RB Hellevoetsluis

Auteur Topic: Alarm RB Hellevoetsluis  (gelezen 28402 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2007, 08:48:17
Het lijkt me een voor de hand liggende zaak.
Terecht heeft de brandweer hier een kleine RIB, en het zou handig zijn dat zodra meer of grotere boten nodig zijn ook een reddingsbrigade wordt ingezet. Hier in Kennemerland moet dat nog groeien.

RB Helelvoetsluis heeft het goed voor elkaar.

Sorry Koen,

maar ik zit er niet op te wachten om 24 * 7 een regionale brandweertaak te ondersteunen, omdat de brandweer niet op zijn taak is uitgerust voor een standaard waterongeval. Schoenmaker houdt je bij je leest. Er ligt een gigantisch verschil tussen structureel en incidenteel. Incidenteel, om elkaar in geval van logistieke problemen elkaar te helpen is geen probleem. Maar als ik structureel bij elk waterongeval in de GEHELE regio ter assistentie wordt geroepen, begint het gedeelte vrijwillig heel zwaar te wegen.

Dan kan je roepen dat een reddingsbrigade het goed voor elkaar heeft, maar tegen welke prijs? Want je zal paraatheidsroosters moeten hebben, registratie bijhouden van incidenten en medewerkers, werkgevers moeten bereid zijn om hun personeel te laten gaan, en ga zo maar door. Zie je echt een reddingsbrigade als Haarlem of Heemstede bereid zijn om een dergelijke regionale taak op zich te nemen. Strandreddingsbrigades vallen af, vanwege hun prioriteitsgebied en inzetgebeid. Je kan moeilijk een boot en auto van het strand af halen op een drukke zomerse dag tijdens een zoekactie vanwege een auto te water in het Spaarne.

RR (dan maar lekker spelen op het strand)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2007, 10:30:57
Wordt wel dringen op het water daar!
Bij een klein bootje vast, komt Stellendam KNRM, Redbrig Hell, BST, Brandweer!

Volgens mij moet de inzet met gezond verstand gebeuren en niet met een EGO!

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2007, 11:17:57
Wat ik wel eens gehoord heb is dat RB hellevoetsluis alleen ter plaatse gaat als ze er met de boot varend bij kunnen komen. En dus niet worden ingezet voor een koe is de sloot. Ze worden wel voor alles gealarmeerd maar ze kijken zelf of ze er kunnen komen met hun vaartuig.


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #13 Gepost op: 25 juni 2007, 13:39:31
Citaat
Wat ik wel eens gehoord heb is dat RB hellevoetsluis alleen ter plaatse gaat als ze er met de boot varend bij kunnen komen. En dus niet worden ingezet voor een koe is de sloot. Ze worden wel voor alles gealarmeerd maar ze kijken zelf of ze er kunnen komen met hun vaartuig.

Als dat waar is, kun je ze beter helemaal niet meer alarmeren. Dit zou betekenen dat je iemand alarmeerd en dat je er niet op kunt vertrouwen dat ze komen, omdat ze zelf wel bepalen of ze bruikbaar zijn of niet!

Aan zulke partners in de hulpverlening zit je niet te wachten, toch?

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2007, 13:49:00
Ik weet ook niet hoe alles precies geregeld is.


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #15 Gepost op: 25 juni 2007, 13:56:18
Als dat waar is, kun je ze beter helemaal niet meer alarmeren. Dit zou betekenen dat je iemand alarmeerd en dat je er niet op kunt vertrouwen dat ze komen, omdat ze zelf wel bepalen of ze bruikbaar zijn of niet!

Aan zulke partners in de hulpverlening zit je niet te wachten, toch?

Ron
Wat een negatieve instelling

Een post eerder insinueer je dat ze vanuit hun EGO mee gealameerd willen worden of met andere woorden 'alarmeringsgeil'

En in deze post geef je commentaar dat ze niet overal met hun neus vooraan willen staan maar juist alleen komen bij meldingen waar hun komst nut heeft (lees waar een boot van meerwaarde is). Daar zullen vast wel afspraken en overleg over zijn.

dus wat is je punt?


Ik heb het idee dat ze het juist heel erg goed geregeld hebben.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2007, 14:06:32
Als men voor alles gealarmeerd wil worden (Al dan niet met afspraken) en vervolgens zelf bepaalt of je van meerwaarde bent, dan ben je wat mij betreft niet goed bezig.
Het is namelijk zo dat de coordinerende instantie (AC's/Kuwa) op basis van expertise en competentie van een eenheid bepaalt of het voor het desbetreffende geval wordt ingezet.

Dus of ze van meerwaarde zijn is al voor hen bedacht.

Men wil voor alles gealarmeerd worden dan meldt je je ook in en hoort dan vanzelf waarvoor. Of zie ik dat verkeerd?

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 25 juni 2007, 17:21:24
Ja, volgens mij wel. Een RB wordt door de kustwacht VERZOCHT om inzet. Een SAR eenheid wordt verteld dat ze MOETEN varen, op grond van de SAR overeenkomst (zie bijlage OPLAN-SAR).

Als je je als kustwacht (en dat doen ze terecht) op het standpunt stelt dat je eigenlijk niets te zeggen hebt over de RB eenheden, houdt dat voor de RB ook in dat ze zelfstandig kunnen beslissen over het al of niet honoreren van een verzoek en zoja met hoeveel eenheden.

Het is bovendien niet zo dat het KWC het volledig overzicht heeft op de bezigheden/mogelijkheden van een strandbrigade en daar vooruitlopend op inzetbaarheid kan beslissen.

En er zijn ook brigades die het niet klaarspelen een 24/7 alarmploeg in leven te houden. Toch zal je al KW in geval van een incident moeten kijken wat de mogelijkheden zijn voor snelle hulp, en de alarmering coördineren houdt meer in dan op een knop drukken en er vanuit gaan dat er dan wel wat gebeurd, soms zal je moeten improviseren.

Dat is de ene kant van het verhaal: de praktijk.

Aan de andere kant ben ik het met je eens dat de hulpverlening zo zou moeten zijn georganiseerd dat er gegarandeerd gevaren wordt onder alle omstandigheden en met niet meer dan noodzakelijk materiaal en menskracht.

Maar eer dat we daar aan toe zijn...


Henk


Jommie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Reactie #18 Gepost op: 25 juni 2007, 20:42:34
Feit blijft wel dat er ergens een eindverantwoordelijkheid ligt (SMC). En dat die bepaalt wat de inzet wordt en dat is ook degene die op het matje wordt geroepen als de zaken niet goed zijn gegaan. Dit is in het geval van SAR de Kuwa en anderzijds is dat de OVD.

Hieraan gerelateerd ligt ook de inzet van middelen en het aansturen daarvan.

Ik heb dit al eens eerder aangegeven. Indien iedereen op eigen houtje gaat varen en regelen dan valt er niets meer te coordineren en men wordt wel als zodanig afgerekend.

Ron
Het is beter te zwijgen en men te laten denken dat je een idioot bent. Dan te spreken en alle twijfel weg te nemen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 25 juni 2007, 22:06:56
op eigen houtje NIET gaat varen bedoel je, je zei immers dat de KW wel bepaald welke middelen er ingezet gaan worden.
Dat kan alleen als de RB een verplichting tot varen hebben en dat hebben ze niet.

Neem alleen maar al die alarmmeldingen van pech en de weg kwijt.
Ik kan me zelfs voorstellen dat er RB zijn die zeggen "daar zijn wij niet voor, ze bellen maar een berger" en een alarmering van de KW daarvoor naast zich neer leggen. Die ruimte hebben ze ook.

Dit omdat er nu eenmaal geen bindende afspraken zijn als bij de SAR eenheden is er nu eenmaal ruimte voor de RB voor invullen naar eigen inzichten.

Dat is ook de reden dat de KW de voorkeur heeft voor het alarmeren van een "partner" als een KNRM station boven een RB.

Henk