Alarm RB Hellevoetsluis

Auteur Topic: Alarm RB Hellevoetsluis  (gelezen 28380 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #60 Gepost op: 9 september 2007, 16:45:47
Jij snapt het!

Maar soms valt preventie wel onder helden werk, zoals het stoer bij wedstrijden liggen bv op plaatsen waar niemand anders mag komen voor het zicht van de camera of het publiek.

Maar op zondag ochtend even langs de palen om te kijken of de reddingsboei er nog goed bijhangt is weer een stuk minder heldhaftig.

Reddingsbrigades die er met subsidie en het loon van de berger vandoor gaan zouden op zijn minst ook eens de minder populaire preventieve bezigheden erbij moeten nemen.

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #61 Gepost op: 9 september 2007, 17:03:23
Henk,

Het lijkt me wijs eens in conact te treden met de reddingsbrigades van Blaricum, Huizen, Naarden en Almere. Je geeft nu al een tijdje af op reddingsbrigades in het algemeen, maar in mijn ogen ligt het probleem op het Gooi- en Eemmeer en niet in een topic over de RB Hellevoetsluis. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #62 Gepost op: 10 september 2007, 09:35:09
Denk jij serieus Rob dat het probleem alleen lokaal langs de Randmeren speelt? Dat elders mensen van de reddingsbrigade op de voorpagina komen omdat ze vrijwillig voorlichting geven op scholen? Zich populair maken bij de gemeente door te melden dat de reddingsboei bij de brug door vandalen is weggehaald?

Hoezo denk je dat het mijn taak is daar op toe te zien en daarover met de reddingsbrigades te praten (reddingsbrigades in mijn buurt houden niet zo van met HOGE praten, dus dat wordt -zou ik er al zin in hebben- zowiezo moeilijk).

Ik denk dat je het probleem bagataliseert als je denkt dat alleen in Gooi- en Vechtsreek niet genoeg aan preventie wordt gedaan. Ik denk dat het een landelijk probleem is om begrijpelijke redenen. Preventie wordt ondergewaardeerd en oogt niet. Je kunt beter wachten tot iemand te ver in het water gaat en 'm dan redden.

Het is zelfs zo dat we toen we nog de publiciteit zochten te horen kregen dat we "maar eens terug moesten komen als een redding mislukt was" al die gelukte reddingen werden wat saai.

Gisteravond laat zijn we preventief in de weer geweest voor een mogelijke springer van de Stichtse Brug. Drie auto's rond en een boot onder de brug. Voor je zelf is dat een fijn gevoel maar aan PR levert zoiets niets op. ( de man heeft inmiddels telefonisch laten weten dat hij er voorlopig vanaf zag).

Het meeste scoort het dus als het bijna mis gaat. Ben je binnen een paar minuten bij de zinkende boot is het nieuws. Ben je later bij de boot en moet er gereanimeerd worden is het hot nieuws. Ben je te laat en verdrinkt een van de opvarenden dan haal je pas echt de pers.
En ik weiger te geloven dat dit alleen bij de Randmeren zo is, ik lees ook landelijke kranten.

Rob ik zie het niet als mijn taak de buurtreddingsbrigades er op te wijzen dat preventie op een andere manier bevorderd cq onder de aandacht moet worden gebracht om dit fenomeen nieuw leven in te blazen.

Zou het niet meer een job voor RedNed zijn?  Henk Wijga heeft het al zo druk.

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #63 Gepost op: 10 september 2007, 15:38:19
Henk,

Ik bagatelliseer het probleem niet, ik vermoedde alleen dat jouw frustratie zijn voedingsbodem vindt in Gooi- en Vechtstreek. Aan jouw reactie merk ik dat ik gelijk heb. Ik gaf alleen aan om daar wat aan te doen. Jammer dat de deur wordt dichtgehouden, maar heb ik geen invloed op.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #64 Gepost op: 10 september 2007, 16:51:55
Henk,

Ik bagatelliseer het probleem niet, ik vermoedde alleen dat jouw frustratie zijn voedingsbodem vindt in Gooi- en Vechtstreek. Aan jouw reactie merk ik dat ik gelijk heb. Ik gaf alleen aan om daar wat aan te doen. Jammer dat de deur wordt dichtgehouden, maar heb ik geen invloed op.


Uitrukken met een snelle boot naar een incident is volgens mij in het hele land meer populair dan met een ehbo tas over het strand sjokken.

Het summum is denk ik mee spelen met de grote broers als Brandweer, politie en ambu zoals Hellevoetsluis mag.

Natuurlijk word je het meest beïnvloed door wat je in je buurt ziet, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat het elders in Nederland echt anders is. Ik heb nog niets ontdekt dat op een landelijk beleid "bevordering preventie" lijkt, zoals een prijs voor het beste idee of een keer in het zonnetje zetten van iemand die op dat gebied veel bereikt heeft.

Toch is bij de grote broers politie en brandweer preventie weldegelijk een onlosmakelijk onderdeel.

Door héél Nederland.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #65 Gepost op: 11 september 2007, 12:03:51
Iets misschien voor een apart topic ?,

Preventieve maatregelen door Reddingsbrigades..


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #66 Gepost op: 11 september 2007, 12:24:52
Arlé


Soms is het niet mogelijk om met een eigenboot naar het ongeval tegaan.
Maar dan hebben we de mogelijkheid om bij een andere brigade in de buurt een boot op te haalen.
Om zo toch aan de vraag tevoldoen.

De reddingsbrigade komt alleen maar ter ondersteuning van de brandweer.


Bij de brandweer zijn we wat andere regels gewend. Daarnaast is het ontzettend hinderlijk als de RB621 nog even een auto of een boot moet gaan regelen tijdens het incident en dit dan ook op de operationele gespreksgroep doen.
Zolang de RB621 geen zekerheid kan geven om direct uit te rukken (eigen voertuig + boot) heeft de reddingsbrigade voor mij geen meerwaarde en (dus) geen reden om C2000 te gebruiken. Sterker nog: zoals de laatste keer (bij het incident Oostvoornse Meer 2e keer) hinderen jullie de overige (let op: overige) hulpdiensten kwa communicatie.  :-[

Mijn idee is dat er gewoon betere afspraken moeten worden gemaakt voor een (nog) betere samenwerking!
Maar dan wel met alle diensten: Brandweer, Ambulancediensten, Politie, KNRM en de KNBRD (RN).  O0
Met vriendelijke groet, Arlé  


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #67 Gepost op: 15 september 2007, 21:27:46
21:17:54 15-09-07 27 G KNRM PRIO 1 TS742 WO621 OD701 N59 L DEN BOMMEL HV Water Personen 1400009 KNBRD Hellevoetssluis ( Alarmploeg )

testKees  8)


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #68 Gepost op: 16 september 2007, 13:55:52
21:17:54 15-09-07 27 G KNRM PRIO 1 TS742 WO621 OD701 N59 L DEN BOMMEL HV Water Personen 1400009 KNBRD Hellevoetssluis ( Alarmploeg )

testKees  8)



laat me raden... zeker niet binnen 10 minuten TP????????
ben ook benieuwd of de boot niet te groot was voor de sloot.....?

hahaha


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #69 Gepost op: 16 september 2007, 16:02:33
laat me raden... zeker niet binnen 10 minuten TP????????
ben ook benieuwd of de boot niet te groot was voor de sloot.....?

hahaha

Is dit topic tegelijkertijd een verborgen strijd tussen RB Ouddorp en RB Hellevoetsluis ofzo ???

Vind dit nou niet echt een sympathieke reactie.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s