Alarm RB Hellevoetsluis

Auteur Topic: Alarm RB Hellevoetsluis  (gelezen 28400 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #90 Gepost op: 22 januari 2010, 21:17:58
Zoo! ff dit oude topic weer ophalen Het is nu inmiddels eind januari 2010.
Even kijken hoe de zaken ervoor staan voor de ORB..

De ORB heeft nu sinds 2008 vijf c2000 portofoons van de brandweer RR maar is niet officieel aangemeld bij de GMK. We hebben dus ook nog geen pagers, geen roepnummers maar wel een eigen gespreksgroep die goed werkt! map 17 HV-WATER-Strandwacht-70. We kunnen de brandweer MK aanroepen dmv van status 6 en 7 voor bijvoorbeeld het aanvragen van een ambu wat nu een paar keer is gebeurd en goed werkt.
Ook het contact met de KNRM eenheden op de RMG-05 werkt prima.

Officieel mogen jullie geen verzoek doen via C2000 richting de meldkamer. Onze instructies zijn dat jullie 112 moeten bellen wanneer jullie een ambulance nodig hebben.
Daarnaast is het schakelen naar RMG-05, zonder medeweten van de meldkamer (je moet toestemming hebben), niet toegestaan.

Wat de ORB wil is puur dat de GMK van ons bestaan af weet en weet dat we op de stranden ingezt kunen worden als bv first responder met de AED e.d. Of als er een ambu anderweg is naar het strand, dat we in kennis worden gesteld voor ondersteuning bij bijvoorbeeld het vervoer.

Gezien de drukte op de meldkamer en het feit dat jullie niet in de inzetvoorstellen voorkomen, zullen jullie ook niet snel geroepen worden. Daarnaast zijn jullie er dan wel en dan niet. De KNRM alarmeren we en ze komen op, net als de brandweer. Dit is voor ons makkelijker werken (enigszins garantie dat je krijgt wat je op piept).

Het enige goede contact wat we hebben is dat met de Kustwacht Post Ouddorp, vuurtoren. Hier melden we ons elke dag netjes in en uit via de KNBRD mob of telefonisch. Zij roepen ons ook regelmatig op voor  wat meldingen e.d.

Wij wachten het dus maar weer af wat de RVR gaat brengen en hoe het e.e.a afgestemd gaat worden. Wij als ORB kunnen en willen ook geen 24/7 garanties afgeven naar GMK en Kustwacht. Ze zullen het met ons moeten doen met de seizoenstijden.

Groeten Paul

En dat is dus juist het probleem. De overige diensten geven wel een 24/7 garantie. Met "soms wel / soms niet" komen we niet zo ver...

Het gaat allemaal om de veiligheid van de baders en zwemmers maar het lijkt nu meer op een politiek spelletje over wie er de baas is en de lakens iuit mag delen binnen de water en strandhulpverlening.

Het probleem is dat de KNRM een betere constructie kent als de Reddingsbrigade, denk ik. De KNRM is als éénheid naar de VRR gestapt. De reddingsbigades zijn meer losse "eilandjes". Zoals hierboven al vermeld: Zevenhuise Plassen en Hoek van Holland vallen onder de brandweer. Hellevoetsluis regelt alles via de Brandweer Hellevoetsluis, Rockanje... Hoort niemand wat van, Ouddorp heeft wel contact gezocht met de VRR. Er is geen eenheid.

Misschien is het een idee om uit te zoeken welke brigades binnen de VRR vallen en contact te zoeken met elkaar en dan als 1 naar de VRR te stappen voor overleg. Dat schept waarschijnlijk meer duidelijkheid en wordt het makkelijker om protocollen en afspraken te maken met de VRR...

Dit is overigens geen kritiek naar jullie. Ik heb zelf bij de reddingsbrigade gezeten en weet (wel) hoe het werkt. Zelf heb ik wel al enkele keren contact gehad met Rockanje en de Maasvlakte m.b.t. een incident.
En dat werkte vrij goed. Maar ook enkele keren niet. Antwoorden als "het duurt 20 minuten voordat de alarmploeg er is", daar zijn wij niet blij mee, zoals je waarschijnlijk begrijpt. Dit gebeurt iemand 3x achter elkaar en vervolgens belt diegene echt niet meer! Dus een tip: zoek elkaar (als brigade) op, maak afspraken onderling en ga dan als eenheid richting de VRR.
Met vriendelijke groet, Arlé  


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #91 Gepost op: 22 januari 2010, 21:46:40
Citaat
Gezien de drukte op de meldkamer en het feit dat jullie niet in de inzetvoorstellen voorkomen, zullen jullie ook niet snel geroepen worden. Daarnaast zijn jullie er dan wel en dan niet. De KNRM alarmeren we en ze komen op, net als de brandweer. Dit is voor ons makkelijker werken (enigszins garantie dat je krijgt wat je op piept).

Uitermate kortzichtige opmerking, waarom kan dit in NHN wel. Doodeenvoudig doormiddel van status geven en de meldkamer weet direct dat je open bent. Je koppelt dit aan een inzetvoorstel klaar ben je.
24 uurs dekking in deze is geen argument.

Ik herken dit, zo hebben wij jaren geleden gezeten. Mijn advies, binnen de veiligheidsregio de brigades organiseren en met de veiligheidsregio en meldkamer in gesprek gaan. Protocollen opzetten, processen beschrijven. Ik weet zeker dat de RVR jullie daarbij kunnen ondersteunen

succes


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #92 Gepost op: 22 januari 2010, 21:57:44
Wel vreemd dat het in de regio Zeeland wel werkt m.b.t. de strandreddingbrigades met vaste bewakingstijden en gewoon in- en uitgemelden bij de GMK.
Mijns inziens heeft Paul groot gelijk en is het een politiek spelletje waarin de VRR een dominante rol speelt. Wat mij betreft tijd voor een politiek vervolg om de verschillende werkwijzen in zo'n klein landje als Nederland eens aan de orde te stellen in de 2e kamer.

Kees  8)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #93 Gepost op: 22 januari 2010, 22:02:10
Ik zie het hele probleem met geen 24/7 beschikbaarheid niet. Hier werken wij met statussen, s'morgens melden we ons beschikbaar en dit word dan in het systeem veranderd. Op het moment dat we weer uitmelden gaan we weer op 'buitendienst' en/of gaat de alarmploegregeling(in het geval dat deze er is) in werking. En op een soortgelijke manier werken nog meer regio's.

Overigens lopen we hier allemaal met C2000 dus is het misschien wat meer ingeburgerd dan in sommige andere regio's.

En de opkomst tijd is bij ons in de sommige situaties ook langer dan 30min, dit komt omdat wij redelijk afgelegen zitten... maar we hebben de laatste jaren bij spoedmeldingen wel met een 10min/kwartiertje een boot op het water (en soms zelfs eerder ter plaatse dan de politie). Dit klinkt waarschijnlijk als 'nou weten we nogniet wanneer ze zich inmelden' maar dat is ook te verklaren omdat wij een soort achterwacht functie hebben. De brandweer heeft op een 10/15 min. rijden een boot klaar staan, waarvan de bemanning door de reddingsbrigade gecertificeerd is. Mocht de klus niet geschikt zijn voor hun boot of is er bijstand nodig dan zijn wij dan pas persé terplaatse nodig.

Op het moment dat we dan beschikbaar gestatust staan zal de melding eerst aan ons worden doorgegeven en dan kunnen wij eventueel de brandweer ter ondersteuning ter plaatse vragen. (En aan de kust werkt het in sommige gevallen ook zo maar dan met KNRM<>RB)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #94 Gepost op: 22 januari 2010, 23:35:49
Uitermate kortzichtige opmerking, waarom kan dit in NHN wel. Doodeenvoudig doormiddel van status geven en de meldkamer weet direct dat je open bent. Je koppelt dit aan een inzetvoorstel klaar ben je.
24 uurs dekking in deze is geen argument.

Ik herken dit, zo hebben wij jaren geleden gezeten. Mijn advies, binnen de veiligheidsregio de brigades organiseren en met de veiligheidsregio en meldkamer in gesprek gaan. Protocollen opzetten, processen beschrijven. Ik weet zeker dat de RVR jullie daarbij kunnen ondersteunen

succes

Nee, geen kortzichtige opmerking. Zeer zinnig, daar kan je wat mee, want ik weet dat dat de werkelijkheid is, en de werkelijkheid is een faktor waar je rekening mee moet houden.

Er zijn zoveel voorbeelden waar het niet kunnen instaan voor 24/7 dekking reden is om niet gealarmeerd te worden. "Als je op een knop drukt, wil je dat er wat gebeurt" is het argument dan.

En niet alleen een 24/7 dekking is een reden iemand niet te waarschuwen. Een brandweerregio hier wil alleen uitvaren voor levensreddende handelingen en niet voor touw in de schroef/lege accu klusjes.
Dat is voor de kustwacht bijvoorbeeld al onwerkbaar:  "Als je op een knop drukt, wil je dat er wat gebeurt".

En dan heeft de kustwacht nog slechts één doel voor ogen, een zo snel mogelijke hulpverlening.
Dat is niet het doel van de meldkamers, die hebben als doel het naleven van het protocol. (Zolang het tenminste in hun voordeel is).

Een protocol met de KNRM bestaat uit één kantje. Met de reddingsbrigades beslaat het een heel boekwerk.

Henk (Die er altijd weer op uit is om vrienden te maken...  ;) )


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #95 Gepost op: 23 januari 2010, 00:02:38
Citaat
Een protocol met de KNRM bestaat uit één kantje. Met de reddingsbrigades beslaat het een heel boekwerk

Nou het boekwerk bestaat hier uit twee kantjes volgensmij ;)

(Het interne communicatie protocol wordt weer even een ander verhaal :P)

Joost


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #96 Gepost op: 24 januari 2010, 00:06:53
Waar een wil is is een weg, waar onwil heerst een omweg.  :P

Kees  8)


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #97 Gepost op: 24 januari 2010, 21:09:41
Citaat
Officieel mogen jullie geen verzoek doen via C2000 richting de meldkamer. Onze instructies zijn dat jullie 112 moeten bellen wanneer jullie een ambulance nodig hebben.
Daarnaast is het schakelen naar RMG-05, zonder medeweten van de meldkamer (je moet toestemming hebben), niet toegestaan.



Nou Arle, ik weet niet hoe er gecommuniceerd wordt van "het veld"naar de grote WPC toren maar dat gaat niet helemaal goed lijkt me. Wij hebben mondelinge toestemming van de OD-70-1 om in geval van nood de status 6 en 7 te mogen gebruiken. Volgens mij heerst er heel veel bureaucratie bij de VRR denk ik. Dat is geen verwijt aan jou maar aan de VRR organisatie. Allles gaat over zoveel schjiven. Ook hebben we een rechtsreeks 010-nummer gehad in geval we jullie nodig hebben en er rechtstreeks telefonisch een verzoek gedaan kan worden voor bv ambu e.d.. Buiten 112 om. Dit werkt namelijk sneller denk ik. De KNRM heeft ook geen officiële  toestemming om op onze gespreksgroep te schakelen maar het gebeurd dus wel. Ook hebben we een mondelinge afspraak met de BM-71-1 dat wanneer ze een incident op het strand hebben ons rechtsreeks aanroepen op onze gespreksgroep. Afgelopen zomer hebben reeds twee maal een ambu aangevraagd via C2000 en dit verliep goed. Ook werden we zelfs een aantal keren aangeroepen door een medewerker van jullie om een opdracht te vervullen. O.a. voor iemand met een epileptische aanval op het strand nabij de Kwade Hoek. Waarom gebeurt dit dan wel en wat is het bezwaar. Zorg dan als VRR dat het op papier komt en uitgewerkt wordt.

Citaat
Gezien de drukte op de meldkamer en het feit dat jullie niet in de inzetvoorstellen voorkomen, zullen jullie ook niet snel geroepen worden. Daarnaast zijn jullie er dan wel en dan niet. De KNRM alarmeren we en ze komen op, net als de brandweer. Dit is voor ons makkelijker werken (enigszins garantie dat je krijgt wat je op piept).
Citaat
En dat is dus juist het probleem. De overige diensten geven wel een 24/7 garantie. Met "soms wel / soms niet" komen we niet zo ver...

Ik snap best dat het druk kan zijn op de MK maar ik denk dat de VRR met inzetvoorstellen moet komen,in overleg met ons. En als je ons aanroept tijdens de openingsuren dan is er binnen enkele minuten een inzet.
Bijvoorbeeld contacten in geval van een AED melding op het strand, een badgast, bader, zwemmer of (kite)surfer in nood vlak voor de kust. Of het vervoeren van de ambudienst het strand op of het openen van de duinhekken e.d. Het helpen bij mensen in het drijfzand en bedenk het maar.
Ik heb een aantal keren bij vergaderingen gezeten met de VRR, gemeente en de ORB maar er is gewoon onwil i.v.m. de bestuurlijke bevoegdheid die de VRR wil hebben, en wat de gemeente niet wil. De opmerking van: dat we er dan wel zijn en dan niet zijn is logisch. Je weet het zelf ook wel. Wij zijn een strandreddingsbrigade die er alleen in het seizoen is van april t/m september in de weekenden en in het hoogseizoen 10 weken lang. Van 10:00-18:00 uur. We willen en we kunnen ook niet aan een 24/7 eis voldoen. Maar we willen er alleen puur ter ondersteuning zijn want het is van de zotte dat de KNRM gepiept wordt, en wij reeds in het water liggen er voor niets gealarmeerd wordt. Ook als er bv een inzet van brandweer of ambu op het strand is dan kunnen wij ook wel in kennis worden gesteld. Wij zijn in het bezit van bv AED, 4x4 voertuigen e.d.



Citaat
Het probleem is dat de KNRM een betere constructie kent als de Reddingsbrigade, denk ik. De KNRM is als éénheid naar de VRR gestapt. De reddingsbigades zijn meer losse "eilandjes". Zoals hierboven al vermeld: Zevenhuise Plassen en Hoek van Holland vallen onder de brandweer. Hellevoetsluis regelt alles via de Brandweer Hellevoetsluis, Rockanje... Hoort niemand wat van, Ouddorp heeft wel contact gezocht met de VRR. Er is geen eenheid.

Die eenheid verwachten wij van onze bond dat die voor ons op komt maar dit gebeurt alleen niet zo snel. Ze zijn dan nu bezig met het opzetten van de RVR en dat is eindelijk iets goeds denk ik. Maar om tot een tijdelijke oplossing te komen is best mogelijk denk ik.
Met die overleggen die we voerden met de VRR hadden we nauw contact met Rob Lange, commandant brandweer/strandwacht Hoek van Holland maar deze werd door de VRR dringend verzocht zich er niet mee te bemoeien dus krachten bundelen lijkt ook niet te werken. Rockanje had geen behoefte aan C2000 en Maasvlakte zou het nog even afwachten zeg maar.
Alle medewerkers van de VRR (waar ik contact mee had) wilden ook wel alleen de hogere legerleiding wilde niets omdat ze alleen maar iets voor ons kon betekenen als er een bestuurlijke overname plaatsvond. En dat wilde de gemeente weer niet. Toen stond het project dus weer stil voor ons. Alle andere regio/kustbrigades in den lande hebben wel een goed met hun veiligheidsregio’s, waarom hier in Rijnmond dan weer niet? Waarom moet het allemaal zo moeilijk en waar zo’n politiek spelletje.
Het gaat er hier wel om de veiligheid van de burgers hé. Niet om er als brigade beter van te worden of dat we het interessant vinden of iets.


Citaat
Misschien is het een idee om uit te zoeken welke brigades binnen de VRR vallen en contact te zoeken met elkaar en dan als 1 naar de VRR te stappen voor overleg. Dat schept waarschijnlijk meer duidelijkheid en wordt het makkelijker om protocollen en afspraken te maken met de VRR...

Citaat
Dit is overigens geen kritiek naar jullie. Ik heb zelf bij de reddingsbrigade gezeten en weet (wel) hoe het werkt. Zelf heb ik wel al enkele keren contact gehad met Rockanje en de Maasvlakte m.b.t. een incident.
En dat werkte vrij goed. Maar ook enkele keren niet. Antwoorden als "het duurt 20 minuten voordat de alarmploeg er is", daar zijn wij niet blij mee, zoals je waarschijnlijk begrijpt. Dit gebeurt iemand 3x achter elkaar en vervolgens belt diegene echt niet meer! Dus een tip: zoek elkaar (als brigade) op, maak afspraken onderling en ga dan als eenheid richting de VRR.

Dat begrijp ik maar piep gewoon de KNRM of andere diensten al wij niet staan ingemeld. Ik neem aan dat het gewoon mogelijk moet zijn om ons in en uit te melden bij jullie. Dit doen we ook zo bij de KWPO (vuurtoren en dat werkt goed)
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #98 Gepost op: 24 januari 2010, 21:12:20
Het lukte ff niet om de citaten goed te krijgen, hopenlijk is het leesbaar wat ik schrijf en wat Arle. :-[
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #99 Gepost op: 25 januari 2010, 11:14:21
Het lukte ff niet om de citaten goed te krijgen, hopenlijk is het leesbaar wat ik schrijf en wat Arle. :-[

Wat jij schrijft is me wel duidelijk. De spagaat waarin je je bevindt ook. Het is moeilijk om te gaan voor je doel en daarin de politiek, met hele andere urgenties aan je zijde te krijgen.


Ik heb mij menigmaal de woede op de hals gehaald van de politiek, hoewel de beoogde doelen zuiver de maatschappij en haar burgers dienden en de lokale autoriteit daar dus achter zou moeten staan.

Op het Stichtse Strand bij Blaricum recreëerden meteen na de aanleg duizenden mensen, maar de gemeente Blaricum weigerde WC's, aan te leggen. De strandgasten deden massaal hun behoeften in de bosjes langs het strand. Ik vond dat de gemeente Blaricum WC hokjes aan moest leggen, ondanks het bestemmingsplan, in het belang van de volksgezondheid. Wat waren ze boos op me! En toch zijn ze er gekomen... Zo kan ik legio voorbeelden noemen.

Je moet soms even botsen met de lokale overheid om iets te verwezenlijken...

Hou vol!

Henk