Zeer grote brand meubelzaak (Grip 1) - Axel 28-06-'07

Auteur Topic: Zeer grote brand meubelzaak (Grip 1) - Axel 28-06-'07  (gelezen 16936 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #40 Gepost op: 2 juli 2007, 20:41:43
http://www.pzc.nl/zeeland/algemeen/article1585855.ece

Een miljoenenschade, da's nog zacht uitgedrukt

door René Hoonhorst en Raymond de Frel

Zo'n zesduizend vierkante meter magazijn van meubelzaak Pot in Axel is gisteren verwoest door een enorme vlammenzee. Met veel tranen, ontluistering en een miljoenenschade als gevolg.

Het gesis van smeulend staal doet algemeen directeur Jan Berden van Pot pijn. Het magazijn en een deel van zijn winkel zijn veranderd in een puinhoop, een complete ravage. Brandweerlieden blussen aan het eind van de ochtend na en cameramensen proberen treffende beelden te schieten. Iets verderop, enigszins in de luwte, buigen verzekeringsexperts zich met een deel van de familie Berden over paperassen. Het verstand de baas laten blijven over het gevoel, veel meer kan Jan Berden niet doen.

Om kwart voor vier 's ochtends draaide hij zich thuis in het Limburgse Blerick nog eens lekker om, toen na een paar keer rinkelen vreselijk nieuws door de telefoon klonk. Berden belde meteen naar oud-directeur Adrie Geensen, die veel sneller dan hij ter plekke kon zijn, schoot in zijn pak, deed zijn stropdas om en pikte zijn zoon en neef op voor een dik twee uur durende reis naar Axel. "Je weet dat je op zo'n dag veel mensen moet spreken. Dus heb ik mij ondanks de haast toch netjes aangekleed. Maar ik heb mijn pak nog nooit zo snel aangedaan als vandaag", zegt Berden.



Heel even kan er een lachje af, maar veel vaker stokt zijn stem. De schade loopt in de miljoenen euro's, er moet zesduizend vierkante meter opnieuw worden opgebouwd. Vier vrachtauto's, een busje en ontelbare meubelstukken zijn tot as verworden. "Dat is natuurlijk verschrikkelijk, maar wat mij vooral emotioneel raakt is het beeld van de veertig werknemers. Al die mensen die hier vanochtend stonden te huilen, ja dat raakt mij."

Alles wat de laatste drie maanden is verkocht, is verbrand. In de winkel is zoveel rook- en waterschade dat ook daar het grootste deel van de meubels als verloren moet worden beschouwd. "Maar ik ben blij dat de winkel nog staat. In eerste instantie leek het er op dat de vlammen zouden overslaan, maar de tussenmuren bleken gelukkig goed brandwerend. Desondanks lijden we een miljoenenschade, en da's nog zacht uitgedrukt. We hebben dit bedrijf een jaar geleden overgenomen van Macintosh, we hebben vierduizend meter verbouwd... het was net klaar. Verschrikkelijk. Voor ons, maar vooral voor onze klanten."

Het personeel van Pot, van wie een groot aantal 's ochtends nietsvermoedend naar het werk ging, krijgt het verzoek naar huis te gaan. De zaak blijft zeker nog dagen dicht. Ook voormalig directeur Geensen, die zo nu en dan nog adviserende hand- en spandiensten levert, keert huiswaarts. Hij zag hoe de vlammen vanaf kwart over drie heel Axel en omgeving verlichtten. Daarbij kwamen herinneringen boven aan een eerdere brand op 28 november 1975, toen het toenmalige pand van Pot aan de Kerkdreef volledig uitbrandde. "Ik ben wel met pensioen, maar het moment dat de brandweer zei dat ze het magazijn opgaven... ja, dat deed mij wat."


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #41 Gepost op: 2 juli 2007, 21:46:57
Wat ik me dan zoal afvraag is waarom een brand dan nog steeds zo groot kan worden. Als een bejaarde een sigaar rookt onder een rookmelder gaat hij al af. Als deze brand gemeld wordt als OMS en dan al zo ontwikkeld is (ga ik maar even vanuit) zet ik mijn vraagtekens bij de werking van zo'n installatie. Zeker als er geen sprake is van brandstichting.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #42 Gepost op: 2 juli 2007, 22:10:11
Uit technisch onderzoek van de politie is gebleken dat de brand niet is aangestoken. Door de grote hitte die is ontstaan, kan de recherche ook niet meet achterhalen waardoor de brand is ontstaan.

Dat vind ik een mooie tegenstelling, we kunnen wel zeggen dat het niet is aangestoken, maar kunnen de oorzaak door de grote hitte niet meer achterhalen.

En dus snap ik het ook niet.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 3 juli 2007, 09:43:43
Wat ik me dan zoal afvraag is waarom een brand dan nog steeds zo groot kan worden. Als een bejaarde een sigaar rookt onder een rookmelder gaat hij al af. Als deze brand gemeld wordt als OMS en dan al zo ontwikkeld is (ga ik maar even vanuit) zet ik mijn vraagtekens bij de werking van zo'n installatie. Zeker als er geen sprake is van brandstichting.



Vertraging?  ::) ::) Volgens mij hadden ze vorig jaar ook een sprinkler in zeeuws vlaanderen die wat waterschade veroorzaakte. Als ik het zo lees is daar ook wat fout gegaan..... ;)

http://www.fembusiness.nl/fembusiness/content/nieuws/47118/article.html  (onder het motto: TE nat is ook niet goed ;D ;D)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #44 Gepost op: 3 juli 2007, 09:53:37
(...)
            
livep2000
03:18:01 28-06-07BRANP 1 5636 5650 NIEUWENDIJK ** AXEL Automatisch brandalarm Pot b v Woninginrichtin
1303350BRW Terneuzen ( HW-5650 )
1303336BRW Axel ( TAS-5636 )
1301930BRW Terneuzen ( Hoogwerker 5650 )
1301927BRW Terneuzen ( Hoogwerker 5650 Chauffeurs 230 )
1301926BRW Terneuzen ( Hoogwerker 5650 Chauffeurs 220 )
1301912BRW Terneuzen ( Lichtkrant Kazerne )
1301853BRW Axel ( Blusgroep 1 )
1301850BRW Axel ( Lichtkrant Kazerne )
1300034BRW Zeeland ( DA-5695 OvD Midden Zeeuws Vlaanderen )  
1300001BRW Zeeland ( Lichtkrant RAC Middelburg )

Waarom is er zoveel voor een, simpel, automaatje gealarmeerd? Wist men toen al dat hij uitslaand was? ??? ??? ??? :-X


Michelle1983

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 3 juli 2007, 10:34:13
Volgens mij is het enige wat er daar voorbij komt een TAS en een hoogwerker en de OvD wordt geïnformeerd. Voor een OMS toch niet zo spectaculair?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #46 Gepost op: 3 juli 2007, 10:42:06
Volgens mij is het enige wat er daar voorbij komt een TAS en een hoogwerker en de OvD wordt geïnformeerd. Voor een OMS toch niet zo spectaculair?

Rijden ze dan altijd met een HW op een automaat in zeeland?


Michelle1983

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 3 juli 2007, 10:58:47
Voor mijn gevoel niet heel erg bijzonder - heb even meldingen van de laatste dagen bekeken en daarbij toch regelmatig TS + HW/AL bij een OMS.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #48 Gepost op: 3 juli 2007, 11:02:23
Rijden ze dan altijd met een HW op een automaat in zeeland?

Hier gaat een redvoertuig bij verzorgingstehuizen, ziekenhuizen etc. altijd mee. Voor de overige meldingen tussen 8 en 5 alleen de TS en na vijven gaat ook het redvoertuig mee. Als ik naar de alameringen in Zeeland kijk dan is het volgens mij niet standaard dat er een RV mee rijdt. Volgens wat ik er uit op maak alleen bij bijzondere objecten.....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #49 Gepost op: 3 juli 2007, 11:16:33
Voor mijn gevoel niet heel erg bijzonder - heb even meldingen van de laatste dagen bekeken en daarbij toch regelmatig TS + HW/AL bij een OMS.

Ok, duidelijk!