Brand op bunkerboot Waalhaven - Rotterdam 01-07-2007

Auteur Topic: Brand op bunkerboot Waalhaven - Rotterdam 01-07-2007  (gelezen 8827 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brielle

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 1 juli 2007, 18:50:14
Brand op schip waalhaven ; Grip 1

Rotterdam - Aan boord van het bunkerschip Odyssee in de Rotterdamse Waalhaven heeft zondagmiddag korte tijd brand gewoed. Het vuur ontstond door onbekende oorzaak in de machinekamer van het schip, dat 750 ton stook- en gasolie aan boord had.

Omdat het ging om een scheepsbrand met een onbekend aantal mensen aan boord, sloeg de brandweer groot alarm. De hulpdiensten werden opgeroepen voor een gecoördineerde inzet, maar die bleek niet nodig. Het vuur was snel onder controle. De brandweer haalde twee matrozen, de schippersvrouw, twee kinderen en de hond van boord. De schipper zelf bleef op de bunkerboot om de brandweer te helpen. Eén matroos moest na het inademen van rook naar het Zuiderziekenhuis worden gebracht.

BRON :mediaTVFoto's Remon Duivestein



fire dept vincent

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 1 juli 2007, 19:27:50
viel allemaal gelukkig mee mooie foto,s  O0


sajo

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 2 juli 2007, 10:49:50
Nou heb ik eens alle stukjes terug zitten lezen over het GRIP scenario,
Maar wat dachten jullie van 750 ton stook /gasolie?
Zou dit geen flinke vuurwerk show geven als dit fout zou gaan?

Trouwens het GRIP scenario zegt tegenwoordig niet zoveel meer over het incident.
Maar over het in te zetten aantal  materiaal cq voertuigen.

Vroeger was een opschaling met dit soort voertuigen af te doen met een groot alarm.
Maar met het huidige systeem kan men alleen door bepaalde koppelingen deze voertuigen inzetten.
Als het goed is vallen de VC, CP, LR,IM, e.d gezamelijk onder de GRIP knop.


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #43 Gepost op: 2 juli 2007, 10:58:09
Nou heb ik eens alle stukjes terug zitten lezen over het GRIP scenario,
Maar wat dachten jullie van 750 ton stook /gasolie?
Zou dit geen flinke vuurwerk show geven als dit fout zou gaan?




Volgens de politiewoorvoerdster is er geen Grip situatie gemaakt door het soort schip maar omdat de boot op stroom lag en er meerdere mensen aan boord waren.  

Maar inderdaad, het had slecht af kunnen lopen met al die brandstof. ;)


sajo

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 2 juli 2007, 11:01:44
Had je wel een paar hele hete plaatjes kunnen schieten. ;D


Christian010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,829
Reactie #45 Gepost op: 2 juli 2007, 11:11:35
Had je wel een paar hele hete plaatjes kunnen schieten. ;D

Dat zeer zeker, maar de gevolgen zijn minder. :-X

Geef mij dan maar zo'n situatie als gisteren, alles goed afgelopen en klassewerk van de hulpverleners. ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #46 Gepost op: 2 juli 2007, 14:05:51
Trouwens het GRIP scenario zegt tegenwoordig niet zoveel meer over het incident.
Maar over het in te zetten aantal  materiaal cq voertuigen.

Vroeger was een opschaling met dit soort voertuigen af te doen met een groot alarm.

Volgens mij heeft GRIP te maken met de omvang van het incident en behoefte vorm aan gestructureerd overleg. Een klein incident kan wel grote gevolgen hebben voor de omgeving en daardoor de noodzaak aanwezig zijn tot overleg op hoog niveau terwijl de inzet zelf met bijv. 1 TS kan worden afgedaan.

Daarnaast is GRIP een algemene omschrijving en zegt niets over welke materialen er aanwezig moeten zijn (brand/HV/OGS etc.)

Op de volgende link is een mooie weergave van het hele proces te zien............

Klik hier


sajo

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 2 juli 2007, 14:24:22
Ik denk ook dat we het zelfde bedoelen.
Met materialen bedoelde ik dus ook:

De VC- CP 90-1, de IM 90-1 en de LR 90-1.Brandweer
de OVD-G's en de VC GHOR samen met het COPI.

.Het viel gelukkig achteraf allemaal mee, maar daarom zij ik ook al 750 ton geeft een flinke vuurwerkshow als het fout had gegaan.

Ja  idd,die GRIP uitleg heb ik al div malen gezien en gelezen op dit forum.
En ik ben ook geen onbekende met het reilen en zeilen  ;)

 O0