Antwoorden op vragenEHV-er-met hoeveel bussen gaan we??
-moet ik als ehv-er ook zorgdragen voor ADL??
-gaan de kinderen met begeleiders in de dierentuin in kleine groepjes lopen, of gaat het in 1 grote groep??
Twee touringcars, waarvan één aangepast voor het vervoer van rolstoelers. De begeleiders zorgen voor de ADL (Algemene Dagelijkse Levenshandelingen). Voor die kinderen de aanvullende zorg nodig hebben zoals catheteriseren (voorzover ze het zelf niet kunnen) gaat er een verpleegkundige mee. De kinderen worden opgedeeld in groepjes van 5-6 kinderen in gemixte groepen (wtb rolstoelers/lopers). Iedere groep krijgt zelf budget om gedurende de dag een keertje een frietje en een ijsje te halen.weetje_hgl-Zijn de kinderen alleen lichamelijk gehandicapt, of zijn er ook geestelijk minder goed functionerende kinderen bij?
-Zijn alle kinderen in staat om aan te geven wat ze willen/hebben/voelen?
-Is er door alle ouders van de kinderen een document opgesteld met wat ieder kind heeft, wat de symptomen zijn, en zijn alle begeleiders daarvan op de hoogte?
(m.a.w. is er vooraf een bespreking met de begeleiders?)
-Moeten we rekening houden met de financiën?
Hoewel de lichamelijke handicap voorop staat zijn er ook enkele kinderen met naast hun lichamelijke handicap ADHD en/of lichte autistische stoornissen. Wel zijn alle kinderen in staat om minstens op ja/nee vragen antwoord te geven. Van ieder kind is er een lijst met hun aandoening, medicijnen, allergiën en de benodigde zorg. De begeleiders hebben dit ook kunnen lezen, verder maakt deze dag deel uit van een kamp van een week, de begeleiders kennen de kinderen nu al enkele dagen. Geld speelt uiteraard een rol hoewel er wel een redelijk budget is, zal je dure uitgaven wel moeten kunnen verantwoorden.tebby-wat ik zou willen weten is welke mensen epelepsie hebben
-of er woongroepbegeleiding mee gaat die de kinder kent
-zijn er van alle kinderen medische gegevens bveschikbaar.
Zie de antwoorden op de vragen van weetje_hgl, medische gegevens zijn van ieder kind beschikbaar, inderdaad zitten er een aantal bij met epilepsie, zij hebben allemaal echter al een tijdje geen aanvallen gehad, wel hebben ze standaard Stesolid bij zich (zie casus "Kind met trekkingen" voor meer info over Stesolid. Nee er gaat geen woongroepbegeleiding mee, de meeste van deze kinderen wonen ook nog gewoon bij hun ouders, wel gaan ze bijna allemaal naar speciaal onderwijs (de zogenaamde Cluster 3 scholen).RadaR-Voor de zekerheid het gaat om alleen lichamelijke handicaps en niet over verstandelijke of meervoudige gehandicapten?!
-Verder wil ik weten of ik als EHV-er de verantwoordelijkheid heb voor de eerste hulpverlening of dat er nog een verpleegkundige of arts bij de groep zit. Dat laatste lijkt mij wenselijk.
-Tenslotte hoeveel EHV-ers gaan er mee en wat is de taak-/rolverdeling?
Zie bovenstaande antwoorden, de lichamelijke handicap staat voorop. Ja, er gaat ook een verpleegkundige mee, zij heeft veel ervaring met de verzorging en begeleiding van lichamelijk gehandicapten. Natuurlijk kent zij wel de basis van EHBO maar ze heeft verder geen aanvullende training/ervaring in EHBO. Jullie vormen samen het EHBO-team.EHBO-er-Ik wil het draaiboek en de rolverdelingen met de organisatie doorspreken, voordat ik definitief op het verzoek kan ingaan en mijn beleid bepalen.
Je wil me wel aan het schrijven krijgen hè?
Een korte samenvatting dan.
De dag ziet er als volgt uit: rond 8:00, na het ontbijt, inladen in bussen en om 9:00 verwachte aankomst in het park, dit is dan net een half uur geopend. In vaste groepen van 5-6 kinderen met 3-4 begeleiders zal dan een dagje in de dierentuin doorgebracht worden tot ongeveer 14:00 waarna er weer teruggegaan wordt naar de kamplocatie. Gedurende de dag zal er een keer een frietje gehaald kunnen worden, verder is er drinken wat zelf meegebracht is (1 bidon water en 2 pakjes sap/kind). Los in de dierentuin loop jij samen met de verpleegkundige, drie mensen van de organisatie voor regelzaken en iemand met technische kennis (en gereedschap). Ook is er een rolstoelbusje achter de hand wat binnen een half uur bij de dierentuin kan zijn. De verpleegkundige zal echter wel 6 kinderen 1 à 2 maal moeten catheteriseren of begeleiden hierbij.apje-is er toestemming om met een persoon naar de dokter te gaan en deze een behandeling te laten doen indien de ouders niet te bereiken zijn?
Van de ouders zijn 2-3 telefoonnummers bekend, verder is ook bekend wie de huisarts is en zijn/haar telefoonnummer en zijn de verzekeringsgegevens bekend. De toestemming is niet expliciet gevraagdDelta-Hoeveel van deze kinderen medicatie gebruiken, wie er voor de verzorging zorgt, wat ik wél en wat níet ga doen als er iets aan de hand is, of de dierentuin is ingelicht over deze activiteit, of er zaken zijn waar ik rekening mee moet houden, wat betreft de individuele kinderen: zijn er kinderen die bepaalde ernstige ziektes hebben, dat soort werk.
Sorry Delta, je krijgt geen volledige lijst van alle 50 kinderen, kan je wel wat aanwijzingen geven...
De helft gebruikt geen medicijnen, degene die gecatheteriseerd worden gebruiken bijna allemaal een spasmolyticum (tegen blaaskrampen) en antibiotica, een tweetal gebruikt anti-epileptica (om epileptische aanvallen te voorkomen) en hebben Stesolid bij zich (om een epileptische aanval te behandelen), ééntje zit aan de antihypertensiva (voor hoge bloeddruk en nierbeschermend), verder een aantal met Ritalin of Concerta (tegen ADHD) en dan gebruiken er nog een paar eenvoudige pijnstillers.
Je bent er voor de EHBO, je bent zelf verantwoordelijk voor hoever je kan/wil/mag gaan. De dierentuin is ingelicht, wel geven zij direct aan geen verantwoordelijkheid te nemen.
De meest voorkomende aandoeningen zijn spina bifida (open rug), spastische di/tetraplegie (verlamming van benen en soms ook armen meestal ten gevolge van zuurstofgebrek bij de geboorte) en spierziekten zoals Duchenne. Verder enkele witte raven in de vorm van stofwisselingsziekten die het zenuwstelsel aantasten (ga ik niet uitleggen, is niet belangrijk voor de casus en dat wordt te ingewikkeld.)Voordat de casus verder gaat nog even afwachten of er nog meer reacties komen. Nog aanvullende vragen en/of opmerkingen? Verder hoor ik graag wat iedereen verstaat onder goed gevulde EHBO-tas, een tas met standaard inhoud, etc. Wordt hiermee een A-inhoud bedoeld? Zijn er nog extra'tjes die je mee zou willen nemen/ standaard bij je hebt?